AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mercedes-AMG GLE 43 Coupé (2019) - Op de rollenbank

Wit met zwart graag

51 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Richard van Zoelen is een echte Mercedes-man. Waar hij in het verleden onder meer met een CLS 55 van zich liet horen, is hij sinds september 2023 in het bezit van een Mercedes-AMG GLE 43.

Niet de eerste Mercedes

Een witte Mercedes met lichte bekleding, zo heeft Richard van Zoelen ze het liefst. Zoals hij het zelf zegt: dat is een tik. “Mercedes-Benz heeft mij altijd aangetrokken. Vroeger was het altijd Mazda bij ons thuis, maar later ben ik toch overgestapt. Het uiterlijk van een Mercedes-Benz moet wit zijn met zwarte wielen en een lichte bekleding. Iets anders hoef ik niet. Een echte verklaring heb ik er niet voor, maar dat is voor mij het aantrekkelijkst.”

In voorgaande jaren stond er al vaker een Mercedes-Benz bij Richard op de oprit. Na een E-klasse Coupé en een CLS 55 werd het naast de CLK tijd voor een wat hoger model. Een GLE leek hem wel wat. Richard: “Ik heb de GLE 43 gekocht bij EAF Auto’s. Het was de ‘oude’ auto van de eigenaar. Uiteraard in het wit met lichte bekleding. Er stond ook nog een GLE 63, maar die had al een ton meer gelopen en een GLE 43 is voor mij meer dan genoeg. Zo’n scheurmonster als een 63 hoef ik niet. Dit is goed zo.”

Deze Mercedes-AMG 43 is gechipt

In principe zet hij de Mercedes in voor het dagelijkse woon-werkverkeer, maar echt veel kilometers maakt Richard er niet mee, want hij heeft een bus van de zaak waarmee hij veel op pad is. “Ik rijd er denk ik zo’n 10.000 kilometer per jaar mee, dus dat valt reuze mee. Ik heb er tot dusver geen problemen mee gehad en ben erg tevreden. Ik ben er echt zuinig op. Laatst heb ik hem nog helemaal staan kleien en waxen. Dat verdient hij wel.”

Hoewel een standaard vermogen van 390 pk en 520 Nm koppel toch voldoende lijkt te zijn, vond Richard dat dat nog wel iets omhoog kon. “Ik heb de Mercedes bij een bedrijf in Helmond laten chiptunen. Tegelijkertijd hebben ze twee kleppen in de uitlaat geplaatst waardoor er wat meer geluid uitkomt. Hij zou nu rond de 430 pk en 600 Nm moeten hebben. Verder probeer ik de auto zo veel mogelijk origineel te houden. Ik heb verder geen wilde plannen wat betreft tunen of iets. Dit is voor mij helemaal prima zo.”

Flinke knallen

Dat er wat met de uitlaat gedaan is, horen we overduidelijk als de Mercedes-AMG GLE 43 plaatsneemt op de rollenbank. Met name tijdens het terugschakelen komen er flinke knallen uit. Richard kijkt tevreden naar het scherm, terwijl daar mooie cijfers verschijnen. Het resultaat mag er zijn. “Ik ben absoluut tevreden met deze cijfers. Het aantal pk’s is voor mij minder belangrijk dan hoe de auto rijdt. Hiermee ben ik zeker geukkig.”

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model GLE 43 AMG 4Matic Coupé
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 127.796

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.996 cc
Maximaal vermogen 287 kW / 390 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 520 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 93 l
Lengte / breedte / hoogte 4.900 mm / 2.003 mm / 1.700 mm
Wielbasis 2.915 mm
Massa leeg 2.140 kg
Laadvermogen 740 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden voor275/45R21Prijzen
Banden achter315/40R21Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,7 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 215 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (51) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum