Meerijden met de Mercedes-Benz SL - Reportage

Terug naar de basis

Mercedes-AMG SL
AutoWeek 42 2021
AutoWeek 42 2021

Je leest het in AutoWeek 42 2021

Mercedes-Benz doet een poging het concept van de SL te behoeden voor de ondergang. Het is niet langer een comfortabele roadster voor oudere mensen, het is net als het oermodel met zijn legendarische deuren weer een sportwagen. We rijden mee met AMG’s technisch directeur.

Laten we het maar gewoon zeggen zoals het is: de vorige generatie van de Mercedes-Benz SL was niet bepaald een verkoopsucces, maar we hebben nu even geen tijd om na te denken over de redenen daarvoor. We zitten namelijk naast Jochen Hermann, AMG’s technisch directeur, voor een snelle rit met de nieuwe Mercedes SL door de Eifel. In een scherpe bocht stuurt hij het voorwiel dat zich aan de binnenzijde van de bocht bevindt op hoge snelheid naar de rand van de weg, om vervolgens in de door hem ingestelde cruise-modus weer verder te rijden over de hobbelige wegen.

GEBEURTENIS

Het is altijd wel een gebeurtenis in de autowereld, een nieuwe SL. Het begon in 1954 allemaal met de legendarische vleugeldeurgeneratie en sindsdien zet het model maatstaven, niet alleen binnen Mercedes-Benz. De modelreeks vergaarde dan ook een indrukwekkende reputatie. Dat moet ook de komende modelreeks R232 weer voor elkaar boksen. We mogen er vandaag al even aan snuffelen; halverwege oktober is hij officieel aan de wereld voorgesteld.

De SL is voor het eerst ontwikkeld bij Mercedes-dochter AMG en is gebaseerdop de tweede generatie van de aluminium structuur die van AMG afkomstig is. Ook de komende AMG GT krijgt deze basis. Een AMG GT Roadster komt er echter niet meer, waarmee dit niet alleen de opvolger is van de vorige SL, maar ook van dat model. De uiterlijke gelijkenissen zijn dan ook geen toeval. De nieuwe SL heeft zelfs de taak meegekregen om op een nogal omslachtige manier ook de eveneens stervende S-klasse Cabriolet op te volgen.

Dat is ook de reden waarom deze generatie weer over zitplaatsen achterin beschikt, net als de fameuze SL-generaties R107 enR129. “Het is de vraag wie daarop gaat zitten”, zegt Hermann grijnzend. Het zal hem waarschijnlijk worst wezen. Het is simpelweg een gevolg van het besluit van de Daimler-directie om het modellengamma kleiner te maken en de flink gedaalde SL-verkopen weer een boost te geven door er met behulp van een AMG-platform weer een sport wagen van te maken. “Als je voortaan een SL koopt, heb je automatisch een AMG”, aldus Hermann.

Hij wijst ons op de naar voren verplaatste zitpositie, bijna exact in het midden tussen de twee assen. Dat maakt het makkelijker De eerste SL met een klapdak van aluminium. De krachtige AMG-versies namen ongeveer een derde van de totale verkopen voor hun rekening. De carrosserie, het onderstel en de aandrijflijn stammen van AMG, met hulp en onderdelen van Mercedes-Benz.

En dat is hard nodig, want hij is aan de brede kant voor bochtige weggetjes. Dat is een gevolg van de kortere voorzijde. Een V8 zoals de reeds bekende vierliter past erin en een viercilindermotor ook. Voor de langere zes-in-lijnmotoren waarop MercedesBenz is overgeschakeld, is vermoedelijk echter geen plek. Ook een SL met V12 behoort voortaan niet meer tot de mogelijkheden. Over de details wordt nog niets losgelaten, zoals het aantal varianten dat een laadaansluiting krijgt.

SPORTIVITEIT IS PRECISIE

Maar laten we nog even terugkeren naar de bocht waarmee we dit artikel begonnen. Hermann stuurt bewust compleet verkeerd in, waarbij hij ‘demonstratie!’ roept. Het wiel rolt op de apex over de laatste pokdalige centimeters asfalt voordat het gras begint, steentjes schieten door de wielkast. “Het wiel blijft exact op de plek waar ik hem naartoe stuur. Sportiviteit komt neer op precisie, oftewel de auto reageert op dezelfde plek steeds op dezelfde manier.”

Dan rijdt hij rustig cruisend verder. Het valt op dat de SL op het glooiende asfalt van de Eifel steeds veert als een sportwagen, zelfs als met de knop op het driespaaks stuur de Comfort-stand is ingeschakeld, namelijk droog en straf gedempt, zonder na te deinen. “Een SL moet mooi over de weg kunnen glijden”, aldus Hermann. Ook bij hogere snelheden is hij niet oncomfortabel, waar we wel bij moeten opmerken dat als je met hogere snelheden over glooiend wegdek rijdt de achteras een zacht klapperend geluid maakt. Het punt is duidelijk: wie voortaan een SL koopt, moet rijplezier hoog in het vaandel hebben staan. En dat is best opvallend, want in de decennia na zijn debuut werd de SL meer en meer een comfort-auto voor oudere heren. Dat was vooral het geval bij de vorige modelreeks, de R231. Het is best een dappere zet om deze klanten wellicht tegen het hoofd te stoten, al zijn die er inmiddels ook niet meer zo veel.

De nieuwe SL is consequent ontwikkeld als sportwagen, en dat merk je.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren