Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2001)
Uit de adelstand verdreven
Wat Lexus voor Toyota is, moest Xedos voor Mazda worden. Een merknaam van adel met status om de concurrentie met de Europese klassemerken als Mercedes en BMW aan te kunnen. Helaas, het is niet gelukt. Deze nieuwe Xedos 9 heet daarom keihard Mazda Xedos 9 en heeft de vijfhoekige Mazda-grille met daarin een groot Mazda-embleem. De nieuwe Mazda-neus met gemeen kijkende koplampen en de vijfhoekige grille die overgaat in een krachtige, gebolde motorkap staat de Xedos 9 goed. Met zijn lengte van maar liefst 4,88 m en de geringe hoogte van net geen 1,40 m is het een mooie, gestrekte auto die indruk maakt. Meer dan zijn voorganger. Da"s veelbelovend voor onze trans-Europese trip!
Binnen overkomt je een gevoel van overdadige luxe. Met name veroorzaakt door de leren bekleding op stoelen, bank, stuur en versnellingspook. Toch blijkt de uitrusting tegen te vallen. Elektrische ramen en spiegels, een automatische airco en een radio met cassettespeler en cd wisselaar zitten er natuurlijk op. Elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen en de leren bekleding vinden we bonus, maar foefjes als een links en rechts gescheiden airco, een zelfdimmende binnenspiegel en een zonnescherm voor de achterruit missen we. Daarnaast hebben de materialen niet de topklasse-uitstraling die je mag verwachten. Het is allemaal grijs en steriel.
Achter het stuur komen we tot vreemde ontdekkingen. Met een lengte van 1,90 m staat het niet verstelbare stuur veel te laag om lekker te hoepelen en bovendien is het instrumentenpaneel slecht af te lezen. Controlelampjes voor knipperlichten, lege brandstoftank en mistlampen, net als de snelheidsmeterschaal tussen 80 en 200 km/h, gaan verscholen achter het stuurwiel. Onacceptabel, maar ook het meubilair krijgt kritiek. De stoelen missen steun in de rug en een verstelbare lendensteun zit er niet op. De interieurruimte houdt niet over, vooral achterin. De 1,90 m lange bestuurder kan niet "achter zichzelf zitten": been- en hoofdruimte zijn berekend op Japanners, niet op Europeanen. Verder ontbreekt een derde driepuntsgordel op de achterbank.
Tegenstrijdig gevoel
In Nederlandse omstandigheden en meezwemmend met het verkeer, valt de grote rust en stilte op. Dat blijft ook als we de teller op de Duitse Autobahn tot ver over de 200 km/h jagen. Dan blijkt de Xedos 9 ook nog eens uiterst stabiel en koersvast te sporen. Veercomfort is daarbij stevig en iets aan de harde kant bij lasnaden in het wegdek. In bochten helt de grote Mazda daardoor slechts beperkt over. Gaat het hard dan schuift de "9" onderstuurd over de voorwielen naar buiten, maar de traction-control vangt dit onder extreme omstandigheden prima op. Toch wordt tijdens onze lange en intensieve test duidelijk dat de Xedos 9 in de basis al ruim zeven jaar oud is. Zo heeft de automaat slechts vier versnellingen in plaats van vijf. Dat betekent dat de stappen groot zijn en de schakelpunten goed voelbaar zijn. Schakelen moet de bak ook veel. De V6 levert dan wel een redelijk vermogen van 164 pk, de trekkracht van 212 Nm valt tegen en staat pas bij 5.000 tpm ter beschikking. Om te accelereren op snelweg en bergwegen moet de automaat dus de hoge toeren opzoeken en vaak terugschakelen. Hoge prestaties leveren kost de Xedos 9 dan ook moeite. Van 0-100 km/h in 11,6 seconden zal menigeen tevredenstellen. Maar van een topklasser met V6 mag meer - sorry minder - worden verwacht. Gelukkig blijft de V6 onder al deze stress wel de rust zelve en blijft zijn drinkgedrag onder Nederlandse omstandigheden binnen de perken, want 1:8,6 is acceptabel.
Voor 90 mille (e 41 mille) mag u de buitenkleur van uw Mazda Xedos 9 bij de grijze leren bekleding uitzoeken. Voor vijf mille (e 2.275) zit er een navigatiesysteem op. Geen makkelijk verhaal voor de verkopers, want voor dit bedrag moet de grote Mazda zich rechtstreeks meten met zware concurrenten als de Audi A6, Saab 9-5 en Volvo S80. De Mazda Xedos 9 had wat meer passie verdiend van zijn ontwerpers om hem tot deze topklasse te verheffen. Zoals met een vijfbak automaat, verstelbare lendensteunen en slimmere opstelling van het meubilair om ruimte te scheppen. Ook kleine, maar wezenlijke details als een in hoogte verstelbaar stuurwiel, links/rechts gescheiden airco en verstelbare lendensteunen moeten in deze klasse aanwezig zijn en kunnen niet door leren bekleding worden gecompenseerd. Dat maakt de toekomst van de grote Mazda op termijn onzeker.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | Xedos 9 2.5 V6 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.895 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.497 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 164 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 212 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.875 mm / 1.770 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.470 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 655 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 207 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,3s |
Brandstofverbruik | 10,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 258 g/km |