Mazda MX-5 1.8 S-VT (2002) - Op de Rollenbank
Blijft leuk, ook met een paar pk minder
24 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Niet veel twintigers kunnen net als Milan van Eck zeggen dat hun eerste auto een Mazda MX-5 is. Goed, de Japanse tweezitter is zelf ook meer dan twintig jaar oud, maar reed nog maar relatief weinig kilometers. Wat doet die vierpitter nog op de rollenbank?
Het verhaal van de MX-5 is een regelrechte successtory. Je kunt veel van Mazda zeggen, maar het merk komt alle eer toe als het gaat over het heruitvinden van de klassieke roadster in een semi-retro jasje en met onberispelijke techniek in combinatie met heel veel puur rijplezier. De Mazda MX-5 kennen we sinds 1989, wanneer de eerste versie op de markt komt. De modelcode luidt NA. Mazda blaast het roadster-segment met recht nieuw leven in, want het enige dat dan op dat vlak nog te koop is, is de ouderwetse (maar wel heel stijlvolle) Alfa Romeo Spider. Een prachtige auto, maar de versnellingspook maakt lange slagen en de aangedreven achterwielen moeten het doen met een starre achteras. Als je met een Spider uit die tijd over een hobbelige weg rijdt, gaat de koets alle kanten op; het schudt als een dolle. Natuurlijk is een MX-5 ook stevig geveerd, maar hij is veel uitnodigender om wat harder mee te gaan.
Milan was één ten tijde van de eerste Mazda MX-5
Toen wij de Spider en model NA van de MX-5 als nieuwe testauto’s reden, was trotse eigenaar Milan nog niet geboren; toen hij één werd, ging de MX-5 voor het eerst de weg op. Milan is van de generatie die de Mazda MX-5 gewoon een leuke auto vindt, ongeacht of hij het roadster-tijdperk heeft gereanimeerd. “Ik wilde iets leuks, iets sportiefs, maar ook iets betrouwbaars, want ik ben geen klusser en geen automonteur”, vertelt hij. De 22-jarige student (toegepaste psychologie in Leiden) ging zodoende op zoek en kwam een BMW 135i Coupé tegen, met een handbak. Die auto is ook een van onze favorieten. “Ja, leuke auto, maar een klap duurder dan de Mazda. Met de MX-5 kun je bovendien open rijden en dat geeft een extra dimensie”, aldus Milan. Dat zijn wijze woorden voor een 22-jarige, die gewoon op de fiets naar college gaat.
Hobby kost geld, MX-5 als echte hobby-auto
“Ja, het is goed te fietsen. De MX-5 zie ik echt als hobby-auto, voor in het weekend of als het mooi weer is. Dan ga ik ermee op pad.” Er komen daardoor niet in rap tempo veel kilometers bij. Een hobby kost geld, een oudere Mazda ook. Sinds vorig jaar mei is Milan de eigenaar en tot nu is er een nieuwe radiateur in de auto geschroefd en kreeg de MX-5 een nieuwe uitlaat. Op cosmetisch vlak heeft Milan de auto laten verlagen en zichzelf een set nieuwe wielen cadeau gedaan. Aan het tunen van de motor is hij nog niet toegekomen en hij betwijfelt ook of dat ooit gaat gebeuren. “Deze 1,8-liter motor heeft volgens de fabriek 145 pk, ik vind het eigenlijk wel genoeg. Ik ben niet zo’n scheurneus. De charme van deze auto is het pure rijgevoel en het open rijden.”
Milan is niet de enige die er zo over denkt. De MX-5 zet zichzelf overal ter wereld nadrukkelijk op de kaart. De auto heet Mazda Miata in de Verenigde Staten en in Japan begint hij zijn carrière als Mazda Roadster (en vanaf 1996 als Eunos Roadster).
Mazda MX-5 NB vanaf 1998
In januari 1998 presenteert Mazda de MX-5 NB. Het uiterlijk wordt ingrijpend gewijzigd. Onder meer de klapkoplampen verdwijnen. In 1999 komt de MX-5 10th Anniversary uit. Die heeft onder meer een zesversnellingsbak, Bilstein-schokdempers, een veerpootbrug en gepolijste wielen. In december 2000 krijgt de NB een facelift en wordt de modelcode gewijzigd in NB-FL. Daar behoort de auto van Milan ook toe. Er zijn wat modificaties aan de voor- en achterzijde en het interieur verandert ook iets. De 1,8-liter is vanaf dan ook te koop met een automatische transmissie. Dan heeft de motor 139 pk; de handgeschakelde variant die Milan heeft gekocht, levert 146 pk. “Maar ik ben wel benieuwd of hij na meer dan twintig jaar nog het vermogen heeft dat hij moet hebben.” Daar hebben we Ghisbert van Ginhoven en Beek Auto Racing voor. Insnoeren, kalibreren en meten maar. De Mazda doet het keurig. We noteren 137 pk en 153 Nm, maar kijk eens hoe prachtig vlak die koppelkromme is. Dat zie je zelden! Ghisbert blij, Milan blij, iedereen blij. Deze MX-5 snort vrolijk verder.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | MX-5 1.8 S-VT Touring |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.795 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.840 cc |
Maximaal vermogen | 107 kW / 146 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 168 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.975 mm / 1.680 mm / 1.225 mm |
Wielbasis | 2.265 mm |
Massa leeg | 1.040 kg |
Laadvermogen | 215 kg |
Banden | 195/50VR15Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s |
Brandstofverbruik | 8,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 210 g/km |
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.