Mazda MPV 2.3 Exclusive (2002)
Een teken van welstand
Mazda's MPV staat binnen het MPV-segment nog relatief dicht bij de bestelbus.
Het no-nonsense-gehalte is erg hoog in de MPV Exclusive en dat Mazda z'n grote
ruimte-auto kortweg MPV heeft genoemd, is in dit verband veelzeggend. Dat geldt
- om maar direct met de deur in huis te vallen – voor de gehele auto. Het interieur
oogt simpel, en ontbeert alle overbodige frutsels. Doelmatigheid overheerst. Somberheid
ook, maar daaraan is vooral de kleurstelling van het dashboard en het meubilair
debet. Het dashboard is in de testauto donkergrijs en panelen in carbonlook pogen
het geheel een sportief accent te verlenen, maar dat komt in een MPV enigszins
vreemd over. Alhoewel, ze vormen wel degelijk een vingerwijzing naar de rijeigenschappen.
Drie grote instrumenten recht voor je neus geven alle essentiële ritinformatie
door. De afleesbaarheid is prima voor elkaar. Dat geldt ook voor de bediening
van de audio-installatie en de airco in de middensectie van het dashboard. Daar
treffen we ook een ouderwets aandoende schuifknop aan, waarmee je de luchtstroom
en temperatuur achterin separaat regelt. Op de achterste zitrij - de Mazda heeft
er drie – ben je overigens niet aan de goden overgeleverd; rechts achterin treffen
we namelijk eveneens bedieningsknoppen voor de airco.
In de Mazda MPV is plaats voor maximaal zeven personen. En die kunnen allemaal
hun flesje fris voor onderweg kwijt. De MPV telt tal van bekerhouders, vakken
en laatjes voor allerhande klein grut. Zo hoort dat in een Multi Purpose Vehicle.
De zeven afzonderlijke zetels zijn stuk voor stuk verstelbaar. Het bestuurdersexemplaar
ook in hoogte. Het comfort is voor verbetering vatbaar, want wie langere tijd
in de MPV vertoeft, loopt - net als wij - kans last te krijgen van een pijnlijke
onderrug. De rugleuningen van de achterstoelen kunnen neergeklapt worden, zodat
ze als tafeltje kunnen dienen. Uiteraard kun je deze stoelen ook verwijderen,
waardoor je diverse indelingen van het interieur realiseert. Als alle stoelen
gemonteerd zijn, is de achterste zitrij lastig te bereiken. Eerst moet de leuning
van de buitenste stoel op de tweede rij worden opgeklapt, en daarna ook de zitting
met behulp van een koord. Da's niet echt gebruiksvriendelijk.
Kraak
Als we gaan rijden, doet de Mazda ons wederom aan een bedrijfsauto denken. Dat
komt vooral doordat je nogal forse armbewegingen moet maken om de versnellingspook
van het ene naar het volgende verzet te geleiden. Vooral bij het overschakelen
van vier naar vijf moet je bij wijze van spreken bijna opstaan uit je stoel om
de lange, uit de wagenvloer oprijzende pook naar de hoogste versnelling te dirigeren.
Door die pook op de vloer kun je ook niet even snel binnendoor naar achteren,
maar het soepele schakelgedrag maakt veel goed.
Verder legt hij een - zeker voor een MPV – tamelijk scherp stuurgedrag aan de
dag. Hij kenmerkt zich door onderstuur, maar helt relatief weinig over in de bocht
doordat 'ie best een straf onderstel heeft. De grote motor in combinatie met een
relatief laag gewicht geven de Mazda goede prestaties. Wanneer we puur op rationele
gronden een ruimtewagen zouden zoeken in het full-size-segment, dan komt de Mazda
MPV zeker in aanmerking. Hij voldoet aan alle basisvoorwaarden die je aan een
MPV kunt stellen. Hij biedt een behoorlijke zitplaats voor zeven - met de aantekening
dat het comfort van de zetels niet optimaal is - en is daarmee een onvervalste
people mover. Al die stoelen gaan echter wel ten koste van de bagageruimte. Z'n
prestaties zijn met een 2,3-litermotor op niveau en over bedieningsgemak en ergonomie
van het dashboard geen kwaad woord. De Mazda blijft niet verstoken van luxigheden,
getuige de vóór en achter onafhankelijk van elkaar instelbare airco. Toch kan
onze Japanse vriend niet alle potten breken. Een full size-MPV moet tegenwoordig
ook klasse uitstralen. En daar wringt nu net de schoen bij de Mazda. Wanneer we
hem op straat parkeren, keuren voorbijgangers de Mazda MPV geen blik waardig.
Hoewel we vinden dat 'ie in z'n nieuwe tenue wel degelijk meer aandacht verdient
dan 'ie krijgt, kunnen we niet om de realiteit heen dat het ontwerp van de koets
nu niet direct inspirerend is.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | MPV 2.3 Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.260 cc |
Maximaal vermogen | 104 kW / 141 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 195 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.775 mm / 1.830 mm / 1.785 mm |
Wielbasis | 2.840 mm |
Massa leeg | 1.555 kg |
Laadvermogen | 675 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 205/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s (fabrieksopgave: 12,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,9 s / 16,9 s |
Brandstofverbruik | 10,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 241 g/km |