Eerste Rijtest: Mazda 5 (2010)

Hans Klok

Mazda 5
Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5
AutoWeek 26 2010
AutoWeek 26 2010

Je leest het in AutoWeek 26 2010

Komende herfst staat de volledig nieuwe Mazda 5 in de Nederlandse showrooms. Hoewel de productie nog moet beginnen, konden wij in Oostenrijk vast een paar rondjes rijden met een pre-productie exemplaar.

De Mazda 5 speelt een bescheiden rol onder de mid sized MPV's. 683 werden er vorig jaar op kenteken gezet. Ter vergelijking: Citroën deed er met de Picasso 3,5 duizend. Een onverdiende underdogrol, want de 5 blonk onder meer uit in rij-eigenschappen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, want hier is de gloednieuwe 5 en Mazda barst van de ambitie met dit nieuwe model. Zo veel, dat ze ons nog voordat de officiële persintroductie naar Wenen halen om ons alles over de nieuwe 5 te vertellen. En we mogen ook vast een paar blokjes om.

De nieuwe 5 oogt een stuk potenter, dankzij een stoerdere smoel. Het grilletje tussen de koplampen is verdwenen en daarvoor in de plaats is de enorme lachebek onderaan de neus gekomen. Net als bij de Volkswagen Touran zijn de busje-achtige verticale achterlichten vervangen door brede, horizontale exemplaren. Maar het meest spraakmakende aan de nieuwe Mazda 5 zijn zonder meer de golfvormige plooien over de zijkanten. Ze moeten u doen denken aan water dat rond een steen (de richtingaanwijzer in het spatbord) stroomt. Of dat lukt, mag u zelf bepalen, maar zeker is dat ze de gemiddelde plaatwerker slapeloze nachten bezorgen. De Japanners noemen het 'nagare' (stroming) en hoewel ze er tijdens de presentatie in het buitenhuisje van de Oostenrijkse keizerin Sisi in Laxenburg nog vol vure over vertellen, lekt enkele dagen later uit dat met het vertrek van bedenker Laurens van den Acker de nagare-designlijn na deze 5 ook is uitgestroomd.

Hoe dan ook, zeker is dat de plooien van de 5 een opvallende verschijning maken. Wie handtastelijk wordt, zal merken dat de veel minder diep zijn dan de lichtval doet vermoeden en dat is dan weer een lichtpuntje voor de slapeloze plaatwerker. Wat de 5 net als zijn voorganger uniek maakt, zijn de enorme schuifdeuren aan beide zijden. Terwijl Opel de wereld probeert te verbeteren door de suicidedoors nieuw leven in te blazen, houdt Mazda vast aan zijn eigen mantra. Een lekker brede instap, ook in krappe parkeervakken. Iedereen met kleine kinderen en een WA-verzekering met eigen risico zal daar de fijne kanten van inzien.

Hocus-pocus

En daar houdt het gebruiksgemak nog niet op. Dat een MPV een toverdoos moet zijn, is een ideologie die al door Opel werd ingezet met de eerste Zafira, maar de Mazda 5 is beslist de Hans Klok onder de auto's. Karakuri heet dat bij Mazda, en dat zal wel Japans zijn voor hocus-pocus. De derde zitrij is voor een mid-sized MPV beslist goed, in ons land overigens optioneel. Maar de echte wonderen komen uit de middelste rij. Je maakt daar naar keuze twee stoelen van of een bank, in het laatste geval met ook in het midden een driepunts gordel. In het geval van drie stoelen kan de middenruimte worden opgevuld met een brede, multifunctionele armsteun of worden vrijgelaten als doorgang naar achteren. Dan blijven de middelste zitting en de middenarmsteun onder de stoelzittingen, waar anders nog extra opbergruimte te vinden is. Uiteraard zijn de stoelen op de tweede zitrij ook in de rijrichting te verschuiven.

Voorin vinden we een dashboard dat een stuk volwassener oogt dan dat in de huidige 5. De middenconsole is een stuk breder geworden en de hoeveelheid knoppen zou in een Audi niet misstaan. Niettemin vind je er snel je weg, over de logica is nagedacht. En dat is maar goed ook, want in een Mazda 5 wil je vooral met rijden bezig zijn. De huidige 5 staat te boek als een van de best sturende MPV's en we kunnen u vast geruststellen, dat is bij de volgende niet anders. Een uitgebreide rijimpressie krijgt u later deze zomer, tijdens deze sneak preview konden we niet meer dan een paar rondjes om het paleis van Sisi in een pre-productie exemplaar, maar dat Mazda het onderstel weer uitstekend voor elkaar heeft, werd niettemin gauw duidelijk. De 5 stuurt te licht om sportief te mogen heten, maar niettemin veel te scherp en precies om voor busje te worden versleten. In feite heb je geen moment het gevoel met drie zitrijen onderweg te zijn. We rijden met de tweeliter direct ingespoten benzinemotor, een nieuwkomer in het gamma. Het is zeker geen slechte motor, maar de 150 pk die Mazda hiervoor opgeeft komen niet echt uit de verf. Het is duidelijk dat Mazda deze motor vooral heeft ontwikkeld met de gedachten bij het groene gras en de vogeltjes. Deze motor is dan ook voorzien van het i-stop, het stop/start-systeem dat debuteerde in de 3 en dat zich van de rest onderscheidt doordat het starten niet alleen met de startmotor, maar ook met een brandstofinjectie gebeurt, waardoor het proces net wat sneller verloopt.

Behalve deze nieuwe motor zal ook de bestaande 1.8 weer in het gamma verschijnen, hoewel geoptimaliseerd. Zonder stop/start of directe injectie is die echter minder zuinig én minder vermogend dan de neiwue krachtbron, zie hem dus vooral als een lokkertje om de instapprijs wat lager te houden. Met deze twee motoren komt de nieuwe 5 de tweede week van oktober op de markt. Een diesel staat voor begin volgend jaar op de planning. Specificaties daarvan zijn nog niet bekend, maar volgens Mazda moeten we rekenen op een gedownsizede versie van de huidige. Een automaat ligt vooralsnog niet in het verschiet, omdat die zich niet laat combineren met i-stop.

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.