Mazda 3 1.6 CITD TS (2011)
Sturen en genieten
De 3 blijft ook in z'n huidige verschijning een enigszins wonderlijk gestileerde auto, ook al hebben de Japanners het model met de jongste generatie uit de anonimiteit gehaald. Dit onder meer door een enorme grille te monteren, grote, moderne koplampen toe te passen en heldere achterlichtunits. Het design van de huidige Mazda 3 geeft de auto in elk geval karakter.
Vrij recent heeft de Mazda 3 een nieuwe 1.6 CiTD-dieselmotor gekregen. Dat heeft vooral te maken met de homologatie voor de Euro V-emissieeisen. Het vermogen van de krachtbron steeg van 109 naar 115 pk en het maximumkoppel groeide van 240 naar 270 Nm. De CO2-uitstoot daalde naar 117 gram per kilometer, maar dat is net één gram te weinig om in aanmerking te komen voor de felbegeerde 20 procent bijtelling.
Niet alleen de motor is aangepast, ook heeft de 1.6 CiTD nu de beschikking over een zesversnellingsbak. Ondanks de aanpassingen is de Mazda 3 1.6 CiTD niet echt zuinig te noemen met een gerealiseerd verbruik van 6,7 liter per honderd kilometer. Hij spoort je in zekere zin ook aan dat verbruik op te jagen. Het is namelijk een fijne rijdersauto. Hij is lichtvoetig en scherp. Hoewel de besturing wat gevoel ontbeert, is die wel heel precies.
Sportiviteit
Als allrounder imponeert de Mazda minder; hij is te veel afgestemd op sportiviteit. Het onderstel is net niet vervelend hard afgestemd. Je krijgt heel veel informatie over de ondergrond via de vering en demping doorgespeeld, maar iets meer comfort aan boord was ook welkom geweest. Het bochtgedrag is dankzij het straffe onderstel prima in orde. De auto helt nauwelijks over. Wel heeft hij last van onderstuur. Zeker als je ook nog eens stevig op het gaspedaal gaat staan. Dan gaat de Mazda gewoon rechtdoor. Dat onderstuur herstellen is nog knap lastig. Even het gaspedaal liften, doet hem niet onmiddellijk weer in het gareel springen.
Mazda heeft zich flink uitgeleefd in het interieur van de 3 en er een sportieve boel van geprobeerd te maken. Achter het driespaaks stuurwiel zitten bijvoorbeeld twee in chroomkleurige kokers gevatte ronde klokken en vlak naast je staat het aangenaam direct werkende pookje van de zesbak; goed onder handbereik. Boven op het dasboard zit een grote dakkapel, zoals we die vaak in MPV's vinden. Door de combinatie
van stijlen doet het Mazda-dashboard wat rommelig aan. Bovendien is er ergonomisch ruimte voor verbetering. Onder het afdak treffen we bijvoorbeeld het schermpje van het navigatiesysteem, maar dat is zo klein en staat zo ver van je af dat het zich niet eenvoudig laat aflezen. Een ander puntje van kritiek betreft de grote hoeveelheid knoppen op het stuurwiel. Het is wel even oefenen voordat je die alle op de tast kunt bedienen. Het materiaal waaruit het dashboard is opgebouwd, haalt niet het niveau van de Europeanen, maar kan de toets der kritiek goed doorstaan. Inzittenden hebben voldoende ruimte, al zijn er auto's die meer te bieden hebben. De 3 heeft een bagageruimte van 340 liter, maar die kan worden uitgebreid tot een imposante 1.360 liter.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 3 1.6 CiTD TS |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.340 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 3.600 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.460 mm / 1.755 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.230 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 600 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 186 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,2 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,6 s / 5,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,4 s / 10,8 s |
Brandstofverbruik | 4,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 117 g/km |
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.