Lucid Air vs. Tesla Model S - Vergelijkende Test
De Model S op eigen terrein aangevallen
136 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Tesla wint sinds zijn komst bijna elke vergelijkende test door de fenomenale kwaliteiten als elektrische auto. Maar als een gloednieuwe concurrent juist op dát vlak alle bakens verzet, hoe verloopt de strijd dan? Lucid z'n Air neemt het op tegen de kampioen der kampioenen: de Tesla Model S.
Lucid en Tesla, die liggen toch qua herkomst dicht bij elkaar?
De meeste elektrische nieuwkomers van de afgelopen tien jaar zijn van Chinese origine. Des te leuker dat we vandaag naar de andere kant van de wereld kijken. Zowel Tesla als Lucid is Amerikaans. En niet bepaald uit de automotive-basis Detroit, maar uit Californië, waar ze net even wat anders tegen het leven aankijken dan in de rest van de Verenigde Staten. Bovendien zijn de twee fabrikanten praktisch buren. Ze hebben allebei hun hoofdkwartier in de buurt van San Francisco, op nog geen twintig kilometer van elkaar. Enkel de beroemde baai scheidt de twee innovatieve merken, die meer gemeen hebben dan ze zelf zullen toegeven. Lucid-CEO Peter Rowling komt immers bij Tesla vandaan. Hij was vanaf de conceptie hoofdverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Model S. Inderdaad, de auto die het vandaag opneemt tegen het eerste model van Lucid, de Air.
Lucid kent toch best een lange aanloop met de Air?
Nu is de voorsprong van Tesla evident. Het merk is wereldwijd verkrijgbaar, verkoopt als een dolle en CEO Elon Musk is door zijn goede gok inmiddels de rijkste man ter wereld. Lucid is daar nog lang niet. Ja, de Air is inmiddels op veel plekken te bestellen en wordt ook in kleine aantallen afgeleverd, maar de productie gaat nog niet vlekkeloos. Bovendien is het merk ontwikkelingsgeld aan het verbranden op een manier die doet denken aan Tesla, zo’n tien jaar geleden. Is dat vol te houden? Maar goed, we zijn hier niet voor economische analyses, maar voor een dubbeltest. Wat heeft Lucid in stelling gebracht?
Wat is de Lucid Air?
De Air is een sedan die je op dit moment kunt bestellen in vijf uitvoeringen: de Pure met krap 500 pk en 94 kWh, de Touring met 620 pk en dezelfde accu, en de Grand Touring met 819 pk en 116 kWh. Dan is er nog de (erg dure) Dream Edition met maximaal 1.100 pk en 116 kWh. Later volgt nog de sportieve Sapphire met 1.200 pk aan de wielen, maar die is nog niet in Nederland te bestellen.
Welke Tesla Model S past het best bij de Lucid Air Touring?
Bij de Model S is er naast de bizarre Plaid met 1.000 pk ‘alleen’ de Longe Range-versie te koop. Die heeft 660 pk en een 100-kWh accu. Niet bepaald een instapper waarmee het behelpen is. De Touring-versie van de Lucid Air past daar met zijn specificaties het beste bij. De Lucid is duurder, met een vanafprijs van € 135.000. Tesla heeft de prijzen van de Model S sinds de facelift in 2022 fors verlaagd, waardoor de Longe Range nu onder de ton zit. Met enkele extra’s komen onze testauto’s op aanschafprijzen van ruim € 112.000 voor de Tesla en krap € 150.000 voor de Lucid.
In deze video gaan we op alle aspecten van een AutoWeek-dubbeltest in. Als service voor ingelogde gebruikers hebben we ook nog de gratis te downloaden PDF uit het magazine voor je.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model S Long Range Enhanced AutoPilot4.0 (twv 3.800,-), 21″ Arachnid breedte set
- 2023
- 38.703 km

Tesla Model S Long Range Enhanced AutoPilot4.0, 21" Arachnid breedte set
- 2023
- 26.880 km

Tesla Model S Dual Motor AWD 90 kWh NL auto - Full Self drive 4 - BTW verrekenbaar
- 2023
- 39.222 km
Lezersreacties (136) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.