Lucid Air - Achtergrond
Het nieuwe Tesla, of praatjesmaker?
Lucid Motors heeft zijn eerste productiemodel in de startblokken staan, de Lucid Air. Een spannend moment voor het kersverse automerk, maar CEO Peter Rawlinson blaakt van zelfvertrouwen. Tesla krijgt het nakijken en Porsche doet het verkeerd, alles aan de Air is nooit eerder vertoond, zo belooft hij.
Ivo Niehe, Mart Smeets, Peter R. de Vries: het zijn uiterst bescheiden persoonlijkheden in vergelijking met Lucid Motors’ CEO en CTO Peter Rawlinson. Tijdens een sneak preview via videoconference, een week voor de officiële onthulling van de Lucid Air, prijst hij echt elk onderdeel van de Air als baanbrekend, revolutionair en nooit eerder vertoond. Helaas staat hij niet open voor vragen, laat staan kritische kanttekeningen, dus moeten we het vooralsnog doen met het elektro-automobiele walhalla dat hij ons in het vooruitzicht stelt. Is Peter Rawlinson Elon Musk in het kwadraat of vooral een gladde praatjesmaker? Zijn optreden doet nog het meest denken aan dat van Elliot Carver in ‘Tomorrow never dies’: lispelend, met bijna fluisterende woorden die desondanks in je hoofd nagalmen.
Tesla – hij mijdt die naam stelselmatig in zijn betoog, maar hij zinspeelt er constant op – wordt straks links en rechts ingehaald door de Lucid Air en Porsche is met de Taycan verkeerd bezig, stelt hij. “Dit is een combinatie van vele jaren hard werken, wat uiteindelijk heeft geleid tot de productie van de Lucid Air. Lucid is zowel een techbedrijf als een autoproducent en daarom maken we alle kerntechnologie voor de Lucid Air binnenshuis. Dat alles heeft ertoe geleid dat de Lucid Air het eerste elektrische voertuig is met meer dan vijfhonderd mijl actieradius, met tegelijkertijd onnavolgbare prestaties. De Lucid Air doet de kwartmijl in 9,9 seconden. Een elektrische auto met meer dan vijfhonderd mijl bereik die ook nog eens de snelste op deze planeet is: dat is niet eerder vertoond. Dat deden wij met wereldwijd vooraanstaande technologie.”
FORMULE-E
Rawlinson begint met het accupakket: “Lucid is leverancier van het standaard accupakket voor de Formule-E, dat alle 24 deelnemende auto’s van elektriciteit voorziet. Het komt van onze moederonderneming Atieva. Dit accupakket heeft de autosport veranderd. Voorheen moesten de auto’s halverwege de race stoppen omdat de accu’s leeg waren. Nu hebben ze meer dan tweemaal zoveel capaciteit. Deze accu is niet alleen volledig door ons ontworpen, hij wordt ook hier in Californië gebouwd en door onze Engelse sportdivisie gedistribueerd en loopt sinds twee seizoenen mee zonder een enkele uitval. Eén zo’n pakket bestaat uit veertien modules en werkt onder 878 Volt; heeft een capaciteit van 54 kWh.
Niet alleen de hardware, maar ook het BMS (battery maintenance system software, red.) is volledig door ons ontwikkeld. Twee seizoenen F-E hebben ons veel kennis, ervaring en data opgeleverd. Die hebben we allemaal aangewend om het accupakket van de Lucid Air te ontwikkelen, het civiele neefje van de raceaccu. Wat je hier ziet is een in beperkte oplage gebouwde module, met relatief lage investering maar een hoge stukprijs. Dit vergde hoge investeringen, maar heeft een lage stukprijs dankzij massaproductie voor de Lucid Air én de toekomstige modellen van ons merk. Dit is een Legosteen waarmee we een accupakket kunnen bouwen. Elke module meet zo’n 5kWh en voor de Lucid Air gebruiken we 22 van die Legoblokken. Die hebben samen meer dan 900 Volt, niemand anders biedt dat. Tesla gebruikt zo’n 400 Volt, Porsche een 800 Volt-systeem. Wij 924 Volt. Uit dat pakket halen we meer dan duizend pk. Dat betekent dat de Lucid Air uit de racerij afkomstige accutechniek in de vloer herbergt, onder de voeten van de chauffeur. Dit is de beste accutechnologie ter wereld en ik ben er ontzettend trots op dat we dit geschikt hebben weten te maken voor massaproductie.”
NOOIT EERDER GEDAAN
Ook de elektrische aandrijfeenheid is volgens Rawlinson volledig in eigen huis gemaakt en bestaat uit vier hoofdelementen: de elektrische motor, de transmissie, het differentieel en de kast er bovenop, inverter genaamd. “Dat is in feite niets meer dan een hoogfrequente schakelaar en het brein dat de motor reguleert. Vanuit de accu komt 900 Volt, op alleen een plusen een minpool. Deze inverter transformeert dat naar een driefase-stroom om de driefase-motor te voeden”, legt de CEO uit. “Dit is revolutionaire technologie en er is niets anders dat ook maar in de buurt komt. Het dichtstbijzijnde, de marktleider en big beast in elektrificatie, heeft voor dezelfde vermogensoutput 2,5 maal deze afmetingen nodig. Silicon-carbide Mosfet-technologie in combinatie met ultrahoog voltage heeft niemand ooit eerder gedaan. Porsche gebruikt in de Taycan IGBT-technologie (Insulated Gate Bipolar Transistor, red.) bij 800 Volt, dat is niet de manier. Bij hoge voltages is Mosfet dé manier. De manier waarop wij de siliconenchips koelen, is vrij uniek en vrij revolutionair. Daardoor levert deze eenheid een ongelofelijke 670 pk. Terwijl hij maar 74 kg weegt en in een standaard vliegkoffer past. Dit hier levert meer dan 24 pk per liter, het is modulair, in massa te produceren en dat gaan we doen in onze eigen fabriek in Arizona.”
Rawlinson vertelt in het bijzonder trots te zijn op de efficiëntie van zijn aandrijflijn: “In feite is deze eenheid op drie niveaus een doorbraak. De eerste is zijn compacte bouw, omdat dat heel belangrijk is voor de ruimte in de auto. Efficiëntie is twee. Dat we meer dan 500 mijl halen, komt natuurlijk mede uit de accu. Maar velen, in het bijzonder de pers, staren zich blind op het idee dat actieradius volledig aan de accu toe te schrijven zou zijn. Actieradius wordt bereikt door een holistische, filosofische benadering van efficiëntie, in elk aspect van de auto. In aerodynamica, ther mische verliezen en elektromagnetisme. We mogen spreken van serieuze doorbraken in met name de motor, op het gebied van thermische verliezen via het koelingssysteem. De grote naam in deze industrie heeft nog steeds flinke thermische verliezen en daarom kunnen wij meer dan honderd mijl méér actieradius realiseren in de alledaagse praktijk. Dan is er nog een derde aspect en dat is gewichtsbesparing.”
WONDERBOX
Rawlinson laat een bijna plechtige stilte vallen en wijst op een zwart kastje bovenop de motor, voordat hij hervat: “Dit is wat wij de Wonderbox noemen en dat is precies wat het is: een wonderbox. Het is een multifunctionele kast. Het is een boordlader, maar dan wel tweerichting met een vermogen van 19,2 kW. Zowel van het netwerk naar de auto als van de auto naar het netwerk. Of naar je vakantiechalet. Of naar een andere auto. Daarom noemen wij het V2X: vehicle to anything. Waarom zou je dat willen? Over een jaar, wanneer er een heleboel Lucid Air-eigenaren zijn, kan een piek in de vraag naar elektriciteit worden opgevangen door hun auto’s. Maar meer concreet: met deze Wonderbox kan de Lucid Air op een 400-Volt lader worden aangesloten, waarna de laadspanning naar 900 Volt wordt getransformeerd. Want dat was precies waar Tesla destijds tegenaan liep. Die moesten dus hun eigen infrastructuur opzetten. Dat is ons voordeel om als tweede op de markt te komen. Wij kunnen 20 mijl per minuut laden en 300 mijl in twintig minuten.”
Rawlinson noemt de basis voor de Air het skateboard-platform: “Het is volledig aluminium, en hier zie je hoe compact de aandrijflijn is. Daarom heeft de Air de grootste frunk ter wereld. Hij is bijna 90 procent groter dan de grootste concurrent. Dat geeft enorm veel ruimte, maar als je die niet nodig hebt, kunnen we een deel inwisselen voor meer accumodules. Op zowel de voorals achteras zit dezelfde 670 pk motor.” Rawlinson toont een tweede chassis, met op de achteras twee motoren. “Deze unit levert 1.300 pk en is eenvoudig te plaatsen, en dit wordt ons Performance-model dat we tegen het eind van 2021 zullen presenteren. Maar we beginnen met deze standaardversie, die de kwartmijl al in 9,9 seconden doet.”
MOOIE BELOFTES
Aan (te?) mooie beloftes geen gebrek dus. En om die nog eens te bekrachtigen sluit Rawlinson zijn betoog af met nog een laatste sneer richting de concurrentie: “Een heleboel accu noemen wij domme actieradius. Wij hebben slimme actieradius gecreëerd door efficiëntie. Onze auto gebruikt 17 procent minder energie dan de belangrijkste concurrent. Dat betekent dat we ook kortere afstanden kunnen halen dan die 500 mijl met 17 procent kleinere accu. Goedkoper dus, lichter, meer ruimte. Dat effent de weg naar meer betaalbare EV’s en zo gaan wij meer mensen elektrisch laten rijden. Wij gaan serieuze concurrentie bieden aan de marktleider, teneinde de race naar duurzame mobiliteit te versnellen.”
Eén ding moet je Lucid Motors nageven: na woorden volgen snel daden. De Lucid Air komt komende lente al op de markt, snel gevolgd door een SUV op hetzelfde skateboard-platform. In een later stadium volgen modellen voor de minder gefortuneerde EV-rijder.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.