Lexus LS 400 (1999)
Het alternatief
Je moet drie keer kijken om in de Lexus een 'nieuwe' LS400 te herkennen. De laatste wijzigingen zitten 'm in andere bumpers en een fors aantal onderhuidse verbeteringen. Lexus is wel zo verstandig geweest om een beul van een motor in het vlaggenschip te leggen: een 4 liter metende, 284 pk sterke 32-beklepperde V8 met variabele kleptiming. Koppel? 398 Nm. Daarmee zit de LS 400 in 8,0 seconden op de 100. Ook van 80 tot 120 gaat het snel: 5,5 tellen. Om dat even in perspectief te plaatsen: dat is ééntiende langzamer dan een Porsche Boxster. En dat met een auto die 1755 kilo weegt!
Overigens merk je van al dat geweld weinig; zeg maar bijna helemaal niets! Wat is dat ding stil, zeg. Bij 120 km/h konden we onze decibelmeter er met veel pijn en moeite toe bewegen 62 dB aan te geven, waarmee hij de stilste is die we ooit hebben gemeten. Ook bij vol accelereren herinnert alleen een zacht aanzwellend gezoef je eraan dat je niet met een elektromotor op pad bent. Je moet eigenlijk steeds op de snelheidsmeter kijken 'of er nog wat gebeurt' nadat je je rechtervoet naar beneden gegooid hebt. Om je vervolgens rot te schrikken van de snelheid die je dan alweer blijkt te hebben bereikt.
Meestal zal de Lexus als directie-auto of iets dergelijks worden ingezet en dus zo comfortabel mogelijk worden bereden. Maar wij hebben natuurlijk geprobeerd hoe hard hij door de bocht kan. En dan blijkt weer eens hoe goed de huidige elektronica werkt op het moment dat er ook maar iets mis dreigt te gaan. Aan alle kanten wordt er ingegrepen. Wielen worden automatisch afgeremd, gas meteen teruggenomen - je kunt eigenlijk niet meer de mist ingaan. Bij de Japanner kun je het Vehicle Stability Control ook uitzetten. Dat, plus het feit dat hij achterwielaandrijving heeft, betekent dat je met die 1755 kilo aan Japanse status ouderwets haaks de bocht door kunt. 't Ziet er natuurlijk niet uit, maar leuk is het wel en het gaat de Lexus ook erg goed af. De LS 400 is comfortabel zacht geveerd, maar zeker geen deiner.
't Mag ook eigenlijk geen verrassing zijn dat je met zo'n zwaargewicht aardig wat benzine door de overbemeten V8 jaagt. Wij haalden de 1 op 7 niet. Maar goed, vrij naar wat je bij Rolls-Royce te horen kreeg als je naar hun prijzen informeerde: als je moet vragen wat-ie verbruikt, kun je de auto toch niet betalen.
Afgeladen
De Lexus is van A tot Z afgeladen met lekkers, zodat er weinig te wensen overblijft. Nou kost het apparaat dik f 195.000 en dan mag dat ook wel. Maar... dan ben je er nog niet. Op onze testauto was nog een navigatiesysteem van, jawel, 10 mille gemonteerd. Wel erg fraai, hoor; je krijgt dan een teeveetje in de middenconsole, waarmee je via 'touchscreen' (gewoon het scherm aanraken) ook alle audio- en ventilatie-functies kunt bedienen. Verder was onze LS400 nog voorzien van luchtvering (8 mille). Hij reed inderdaad uitermate comfortabel zonder veel over te hellen, maar we hebben nooit een LS400 gereden zonder Hovercraft-vering, en kunnen dus niet beoordelen of dat die 8 flappen waard is. De meeste klanten bestellen het trouwens wel. Tot slot zat er nog voor twee mille aan alarm op, wat de totaalprijs op bijna f 220.000 bracht.
In het interieur vliegt het leer je kamerbreed om de oren. Maar al te vaak betekent dat 'niet blij dat ik over m'n stoel heen glij'. Overigens zijn de voorstoelen in alle mogelijke richtingen elektriek verstelbaar en kun je jouw stand vastleggen in een geheugen. Als iemand anders in de auto heeft gereden, is één druk op de knop voldoende om de stand van stoel, stuur, spiegels en gordelhoogte weer op orde te krijgen. Zelfs de hoofdsteun is elektrisch verstelbaar. Let wel: de hoogte, maar niet de kanteling. Dat moet je zelf doen. Op zich is dit soort luxe al lachwekkend. En het wordt erger. Zo hebben de Japanners ruimte gevonden voor enkele grapjes. Zo wordt, als je wilt instappen, het stuur automatisch helemaal omhoog gebzzzzzt. Ga vervolgens zitten en het stuur komt weer terug. In de Amerikaanse volksmond heet dat de Fat Man's Entry. Daar scoor je mee.
De Lexus LS400 staat op eenzame hoogte. Hij is fluisterstil, razendsnel, reuze-representatief, oerdegelijk en peperduur. En bovenal zeer comfortabel.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | LS 400 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 88.709 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.969 cc |
Maximaal vermogen | 209 kW / 284 pk bij 5.900 tpm |
Maximaal koppel | 398 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.005 mm / 1.830 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.755 kg |
Laadvermogen | 490 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/60WR16Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,5s |
Brandstofverbruik | 12,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 291 g/km |