Lexus LS 400 – 1998 – 307.893 km – Klokje Rond
Geen kat in de zak
125 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
"Onlangs deze Lexus LS 400 gekocht zonder enige vorm van technische keuring, vertrouwende op de kwaliteit van Lexus. Graag zie ik dit bevestigd of ontkracht worden. Het doel is om veel kilometers af te leggen met deze auto en eventuele gebreken op te lossen", zo schrijft Emre Eltemur ons. Tijd voor een aankoopkeuring, achteraf.
Japanse kwaliteit
In 2024 is het 35 jaar geleden dat Lexus als merk debuteerde met de LS 400, die het op moest nemen tegen de gevestigde orde in het premiumsegment. In kwalitatief opzicht steekt de LS met kop en schouders boven merken als BMW, Mercedes-Benz en Jaguar uit, daarover geen twijfels. Toch hechten met name de Europeanen nog altijd veel waarde aan het imago van die merken, zo blijkt uit de verkoopcijfers van Lexus. En eerlijk is eerlijk: het interieur van die eerste LS roept wat betreft materiaalgebruik associaties op met een Toyota.
Het verbruik valt niet tegen
Nee, overtuigd raak je pas als je gaat rijden en je ervaart hoe stil en comfortabel een LS is. De Japanners hebben hun huiswerk goed gedaan, weet ook Emre. “In de herfst ben ik naar het Zwarte Woud geweest. De reis op zich was al een feest en meteen de eerste grote rit na de aanschaf in augustus. In Duitsland ben ik eventjes ver boven de 200 km/h gegaan, maar ik vind hem op die snelheid niet zo stabiel en de remmen hebben ook moeite om snel te vertragen. Met de cruisecontrol op 130 km/h is het volop genieten en blijft het verbruik nog binnen de perken. Dat valt sowieso al mee, vergeleken met mijn vorige auto, een Lexus IS 200. Die was minder zuinig en bovendien niet vooruit te branden, behalve als de motor flink op toeren was.”
Tachtig liter Euro 98
Inderdaad, de tweeliter zes-in-lijn van de IS blinkt niet uit in trekkracht bij lage toerentallen. Dan is Emre met de V8 van de LS goed bediend. De honger naar veel koppel heeft hij overigens kortstondig gestild met een BMW 335d. De proefrit was opwindend, de wittebroodsweken eveneens, totdat de problemen kwamen. “Ik wist al dat ik een groot risico nam met die BMW, maar het liep al snel de spuigaten uit, dus de relatie duurde niet lang. Misschien heb ik nog wel het meeste plezier gehad van mijn eerste auto, een Mazda 323. Eigenlijk had ik toen helemaal geen geld om auto te rijden, maar het lukte mij om hem voor vier euro per maand te verzekeren en tanken deed ik altijd voor een tientje. Dat is er nu niet meer bij! Er gaat al snel ruim tachtig liter in, altijd Euro 98, en daar kan ik een kleine negenhonderd kilometer mee rijden.”
Toen Emre op zoek ging naar een betaalbare LS had hij weinig keus. “Deze stond bij een particulier. Hij had plannen om een roadtrip naar Zuid-Afrika te maken en kwam erachter dat een Lexus daar niet de geschikte auto voor is. Ik kon niets raars ontdekken en de prijs was goed. Na aankoop heb ik een onderhoudsbeurt gedaan en de bougies vernieuwd. Ik ben nu bijna 10.000 kilometer verder, zonder problemen, en de motor verbruikt geen olie.”
Zweet, geen tranen
Het moet gezegd: voor een auto van 25 jaar oud ziet de LS er nog heel goed uit. Nauwelijks schades, geen roest en nog lekker origineel. Vreemd genoeg ontbeert de Lexus stoelverwarming en parkeersensoren en het schuifdak is achteraf ingebouwd. Keurmeester en eigenaar van Carrec Joep Schuurman rolt bijna geruisloos de werkplaats binnen en lijkt niet ontevreden. “Met een beetje werk aan de banden en de uitlijning zou hij weer rijden zoals het hoort”, meldt hij na het uitstappen.
De oorzaak is snel gevonden, als blijkt dat beide voorwielen verre van recht zijn. Binnenin het linkerwiel zit een enorme hoeveelheid balanceerlood. Rechts trouwens ook en daar tikt dat zelfs de remklauw aan. Niet zo gek ook, gezien de bescheiden wielmaat (16 inch). In combinatie met veel rubber levert dat extra comfort op. In de motorruimte oogt alles eveneens keurig en niet, zoals Joep dat noemt, ‘totaal versleuteld’. Er zweet hier en daar wat olie, zoals bij de klepdekselpakkingen. Emre: “Die wil ik nog een keer vervangen, maar zo te zien is dat niet zo simpel als bij de motor van de IS, waarbij ik het ook heb gedaan.”
Ook aan de onderkant zie je dat het geen nieuwe auto meer is, hoewel de nog immer originele stuurhuishoezen een bewijs van hoge kwaliteit zijn. Samen met Joep komen we tot de conclusie dat Emre geen miskoop heeft gedaan. “Dat is mooi om te horen en nu weet ik écht zeker dat het een goede auto is.”
Eigenaar Lexus LS 400
Naam: Emre Eltemur
Bouwjaar: 1999
Woonplaats: Heerhugowaard
Beroep: Project engineer stadswarmte
Eerste auto: Mazda 323 BF
Vorige auto: Lexus IS 200
Wat zou je aan je auto willen veranderen?: "De ramen laten blinderen."
Wat is je langste reis met deze auto?: "Naar het Zwarte Woud in Zuid-Duitsland."
Onderhoudshistorie
Helaas ontbreekt het aan een onderhoudshistorie, maar gezien de staat van de Lexus gaan we ervan uit dat er altijd goed voor is gezorgd. Het liefst zou je bij zo’n auto een sluitende dealerhistorie hebben, dan weet je zeker dat het goed zit.
Wat mankeert eraan?
- Verlichting in linker LCD van de airco is defect
- Linker wisserblad slaat tegen de A-stijl aan
- De auto trilt op de snelweg
- Het stuur staat een beetje scheef bij rechtuit rijden
- De automatische airco werkt niet goed (temperatuurregeling klopt niet)
- De auto trekt een beetje naar rechts
- De motor zweet her en der wat olie
- Er lekt wat koelvloeistof op een verbindingsstuk boven op de motor
- De beide voorwielen zijn krom
- Linksvoor zit veel te veel lood (scheef) op de velg geplakt
- Rechtsvoor loopt het balanceerlood tegen de remklauw aan
- De uitlaat is op sommige plaatsen door roest vergaand aangetast
- De koppelstang van de hoogtesensor rechtsachter is vastgeroest en op alternatieve wijze hersteld (zit nu niet vast)
- De aandrijfaskeerring rechts lekt
De mening van Carrec Technocenter
“Met niet al te grote ingrepen is deze Lexus, die al meer dan 25 jaar oud is, weer in goede staat te krijgen. Een auto als deze hoort ook perfect te rijden.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | LS 400 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 88.709 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.969 cc |
Maximaal vermogen | 209 kW / 284 pk bij 5.900 tpm |
Maximaal koppel | 398 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.005 mm / 1.830 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.755 kg |
Laadvermogen | 490 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/60WR16Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s |
Brandstofverbruik | 12,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 291 g/km |
Lezersreacties (125) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.