Test: Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE (2007)

Zware jongen

Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

De Range Rover Sport legt een stevig gewicht in de schaal, zo'n 2,5 ton. Hij heeft dan ook een lengte van bijna vijf en een breedte van bijna twee meter. En hij is manshoog. De zware V8-diesel levert echter een absurde hoeveelheid koppel.

Rationeel is de aanschaf van deze auto niet verantwoord, emotioneel wel. Een prachtige kolos met een overdaad aan kracht, pracht en praal. Een machtige kar. Voorzien van prachtige techniek, gevuld met de aardigste gadgets en met onvoorstelbare prestaties. Dit is een auto waar wij, liefhebbers, van watertanden. In de Range Rover Sport TDV8 staat een hightech-diesel met een inhoud van 3,6 liter, een vermogen van 275 pk en een koppel van 640 Nm. Verder twee turbo's met
variabele geometrie en piëzo-injectoren. Opmerkelijk is dat de turbo's een speciaal
smeersysteem hebben dat ervoor zorgt dat ze niet drooglopen als de auto tijdens een offroadrit erg schuin staat.
De Range Rover Sport heeft een zestraps-automaat van ZF, die ook zelf te schakelen
is. En dat is een must voor terreinwerk. Hij produceert overigens een heel fraai typisch borrelend, gorgelende V8-geroffel dat de Sport met benzinemotor óók heeft.

Rechtop zitten
In de Range Rover Sport zit je rechtop (de 'Command Driving Position'), heb je grote zijruiten en ligt het stuur wat lager voor je. De beleving is in de Range Rover heel apart. Het rijgevoel is zoals je verwacht van een auto die tweeënhalve ton weegt en deze buitenafmetingen heeft. De auto helt, hobbelt en voelt in alles wat zwaar aan. Toch zijn de rijeigenschappen heel aangenaam. Een paar honderd kilometer snelweg doet hij met hetzelfde gemak als drie kilometer jungle. De Actieve Kantelbegrenzing beheerst de omvalneiging van zo'n hoge auto, door in extreme situaties bij te remmen. Zie het als een uitbreiding van het stabiliteits-systeem, dat de Range Rover Sport natuurlijk ook heeft.
Hij heeft ook het Terrain Response-systeem. Anno 2007 is dat een berg elektronica, maar als bestuurder heb je vlak voor je armsteun 'n verzamelingetje druk- en draaiknoppen. Een grote gele knop is voor de Hill Descent Control, een soort cruisecontrol om een glibberige helling af te komen. Zelf kun je ook nog de wagenhoogte bepalen. Mooi systeem, dat de Range Rover Sport ook nog eens zeer functioneel maakt.

Blokkerig
Het dashboard is vierkant en blokkerig opgezet en de hoge, dikke midden-console houdt de piloot en passagier gescheiden. In de Range Rover Sport vind je weliswaar tientallen knoppen en toetsen, maar het geheel is zodanig ingericht, dat je niet hoeft te zoeken naar het een of ander.
Geen vloeiende lijnen in het dashboard, in een poging het zo strak mogelijk te houden. Maar we zien wel mooi leer en een lekker dik stuur. Het geheel is prima afgewerkt en natuurlijk ontbreekt het de bezitter van de meest luxe HSE-uitvoering aan helemaal niets: elektrische stoel-verstelling, dvd-navigatie met touchscreen (met offroadmogelijkheden), elektrisch inklapbare buitenspiegels en parkeer-sensoren rondom. Wie op de achterbank moet meerijden, die vindt genoeg ruimte. En zelfs voor kleinere kinderen is het uitzicht er goed, omdat ook hier de raam-stijlen laag zijn geplaatst. De bagage-ruimte zal in de meeste gevallen ook ruim genoeg zijn, maar ondanks dat je met een auto van zeecontainerformaat onderweg bent, heb je een bagageruimte waarvan de afmetingen vergelijkbaar zijn met die van een middenklasse stationwagon. Maar hoor je ooit iemand klagen over de bagageruimte van zijn Mondeo?

  • +Beresterke v8
  • +Uitermate luxe uitgerust
  • +Prima rijeigenschappen op en naast de weg
  • -Rationeel niet verantwoord
  • -Onhandig groot

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover Sport TDV8 HSE
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 111.300

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V8
Cilinderinhoud 3.630 cc
Maximaal vermogen 200 kW / 275 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 640 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 84 l
Lengte / breedte / hoogte 4.788 mm / 1.928 mm / 1.762 mm
Wielbasis 2.745 mm
Massa leeg 2.645 kg
Laadvermogen 530 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/55R18Prijzen
Topsnelheid 209 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,2s
Brandstofverbruik 12,5 l/100km (fabrieksopgave: 11,1 l/100km)
CO2-uitstoot 294 g/km