Land Rover Discovery 2.7 TdV6 HSE (2007)

Luxueuze geweldenaar

Land Rover Discovery 2.7 TdV6 HSE
Een lekkere V6, een geavanceerde automaat én voortreffelijke rijeigenschappen. Met zijn Terrain Response System en lage gearing staat hij ook in het terrein zijn mannetje. Wat ons betreft is de Discovery de ontbrekende schakel tussen de 'ouderwetse' 4x4 en de SUV.

De Land Rover Discovery is misschien wel het beste voorbeeld van hoe vierkant een terreinwagen kan zijn. Nadert er eentje, dan komt er een vierkant gevaarte op je af. Alles is groot aan de Disco. En hij kan 't hebben, want zelfs een detail als de luchtuitlaat in het rechter voorscherm maakt 'n Land Rover niet overdreven. Een treeplank mist-ie, ook al zijn ze nog zo handig, maar de Disco hoef je niet te bestijgen als een graafmachine. Gewoon de Wellingtons met bagger onder de zool in de voetenruimte plaatsen, daar kan de bekleding van een Land Rover wel tegen.

De huidige Discovery is gewoon een SUV, ook al beschikt hij over indrukwekkende terreinvaardigheden. Hij wordt tegenwoordig in één adem genoemd met Touaregs, XC90's en nog meer van dat soort SUV's.


Verfijning
De 2.7 TdV6 is het toonbeeld van verfijning. De motor hoor je nauwelijks, en is dat wel het geval, bijvoorbeeld bij voluit optrekken, dan zijn het mooie, geciviliseerde klanken die de common-raildiesel produceert. Deze motor is ook te vinden in PSA-producten, doordat Ford, waartoe ook Land Rover behoort, en PSA samenwerken op het gebied van diesels. De TdV6 doet je niet verlangen naar meer vermogen. En de ZF-automaat doet ons geen moment verlangen naar een handgeschakelde versnellingsbak, waarmee de TdV6 ook leverbaar is. Hij schakelt op de juiste momenten, nervositeit is hem vreemd, en je kunt ook nog voor een sportstand kiezen. Dan houdt de zestrapsautomaat de krachtbron wat meer op toeren. Maakt de motor te veel toeren, dan moet je zelf opschakelen; de bak doet dat in de manuele stand niet voor je. En zo hoort het ook.


Terreinstanden
Duik je het terrein in, dan is het raadzaam om eens goed te kijken naar de knop van het Terrain Response System. Rond die draaiknop zien we de vijf programma's die het systeem biedt: algemeen, gras/grind/sneeuw, modder/sporen, zand en rotsen/kruip. De elektronica past de hoeveelheid koppel, de wagenhoogte, de Hill Descent Control en versnellingsbakprogrammering aan de omstandigheden aan. Op het display dat ook dienst doet als navigatiescherm kun je zien hoe de differentiëlen de krachten over de vier wielen verdelen.
Uiteraard heeft de Discovery hoge en lage gearing. Bij het afdalen met HDC in het terrein doet de elektronica al het remwerk en zelfs het gas geven; je hoeft als bestuurder alleen maar te sturen. Achter het stuur heb je een beste zitpositie. Het stuur laat zich uitgebreid verstellen, zowel in de hoogte als in de lengte. Een ergonomische misser is de plaatsing van de elektrische ruitbediening; die zit te ver naar voren op het portier. Het dashboard van de Disco is net zo stoer vormgegeven als de buitenzijde en heeft mooie knoppen en materialen. Daarbij biedt het interieur ook nog eens veel bergruimte. En ook als zesde of zevende persoon houd je het aan boord van de Disco wel uit. De Land Rover is comfortabel en opmerkelijk dynamisch.

Signalement

Merk Land Rover
Model Discovery 2.7 TdV6 HSE
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 87.600

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.720 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 445 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 82 l
Lengte / breedte / hoogte 4.835 mm / 1.915 mm / 1.837 mm
Wielbasis 2.885 mm
Massa leeg 2.404 kg
Laadvermogen 776 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden235/70R17Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s (fabrieksopgave: 12,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,8s
Brandstofverbruik 10,4 l/100km
CO2-uitstoot 275 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum