Lancia Phedra 3.0 V6 24v Emblema (2004)

Weldadige verwennerij

Lancia Phedra 3.0 V6 24v Emblema
De Lancia Phedra 3.0 V6 24v moet volgens de Italianen vooral veel verwennerij bieden. Fraaie alcantara bekleding, een bijzonder stille motor en een zeer chique neus geven de deftige MPV een exclusief uiterlijk. Voor die weldaad vraagt Lancia 46.000 euro.

Laten we eerst de motor onder de loep nemen. In de Phedra vinden we diep onder de motorkap een 3,0-litermotor waarmee we al eerder hebben kennisgemaakt in de Citroën C8 en de Peugeot 807. Het is een Franse krachtbron, geen V6 van het Fiat-concern. Met 204 pk en 285 Nm wil de Phedra best vooruit. De Lancia komt als een heer van stand uit de startblokken en trekt zonder drama op. Een tijd van elf tellen van nul tot honderd is zeer acceptabel. Maar het pookje van de viertrapsautomaat nemen we liever zelf ter hand. Het duurt namelijk nogal lang eer de bak zelf terugschakelt.

De Phedra ziet er ingetogen, maar bijzonder welgemanierd uit. Chic en gedistingeerd. Je komt met iets bijzonders aanrijden, de voorname grille, de grote koplampen, het veelvuldig toegepaste chroom laten over de welstand van de inzittenden geen misverstand bestaan. In de Phedra is de ontvangst warm. Crèmekleurig leer, alcantara en prachtig aangebracht hout, da's natuurlijk pure verwennerij. De simpele, groene klokken midden op het dashboard detoneren daarbij. Aan de onderkant van het dashboard hangt een soort schiereiland met daarin de pook voor de automatische transmissie en de bediening van de airco. Deze console is vrij breed, waardoor je als bestuurder niet breeduit kunt zitten. Het stuur van de Phedra is in hoogte en axiaal verstelbaar.

We hebben te maken met een moderne MPV. Dat merk je aan het weggedrag in bochten. Onderstuur en overhellen is er nauwelijks bij. De Lancia wil wel liever rechtdoor, maar toch verdienen de rijeigenschappen van deze MPV een compliment. De Lancia-besturing voelt prettig aan. De Phedra verwerkt onregelmatigheden op het wegdek zeer comfortabel.


Naar hartelust schuiven
Maar hoe vertoef je achterin? In de Phedra kún je naar achteren 'lopen', maar uiteraard kun je beter de zijportieren nemen. Dat zijn heuse schuifdeuren en ze laten zich ook nog eens elektrisch, zelfs met afstandsbediening, openen. Alsof het er nog niet riant genoeg aan toegaat, heeft deze Lancia Phedra Emblema ook nog eens de optionele captain's seats. Dan heb je dus zes met leer beklede stoelen. Ze zijn bijzonder comfortabel en hebben allemaal armleuningen.
Beenruimte heb je als achterpassagier voldoende, je kunt naar hartelust schuiven met de achterstoelen. Dit is verwennerij. En behalve de V6-motor heeft de Lancia nog een aantal zaken aan boord die autorijden extra aangenaam maken. We noemen automatische airco en cruise control. Maar Lancia gaat een stapje verder en biedt de Emblema aan met standaard alcantara-bekleding op de stoelen. Wil je echter leer, dan kan dat ook – zonder meerprijs. Er is een navigatiesysteem aan boord met het Connect Plus-systeem. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en verwarmbaar en laten we de al genoemde elektrisch bedienbare schuifdeuren niet vergeten.

Als we kijken naar de uitstraling van de Phedra, dan heeft 'ie wel wat. En de 3.0 V6 is snel genoeg. Bovendien koop je een MPV niet om er de straatstenen mee uit 't wegdek te trekken en er bocht na bocht mee te verslinden; ook al doet de auto dat nog zo goed, de passagiers zullen zeker protesteren. De rijeigenschappen en het bochtgedrag van de Lancia voldoen prima. En tegen zoveel verwennerij kunnen we geen nee zeggen.

Signalement

Merk Lancia
Model Phedra 3.0 V6 24v Emblema
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 46.950

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.946 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 285 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.750 mm / 1.863 mm / 1.752 mm
Wielbasis 2.823 mm
Massa leeg 1.837 kg
Laadvermogen 703 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 650 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,5s
Brandstofverbruik 11,5 l/100km
CO2-uitstoot 275 g/km