Lancia Phedra 3.0 V6 - 2003 - 320.221 km - Klokje Rond
Tijd voor de sloop?
104 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Hoe vaak zie je nog een Lancia Phedra? Dankzij Peter Vaessen heb je hem vandaag weer eens in beeld. De Lancia-liefhebber houdt zijn Phedra met veel kunst- en vliegwerk op de weg, terwijl hij naarstig op zoek is naar een beter exemplaar. Maar die vindt hij maar niet. Gelukkig staan er nog wat andere Lancia’s op zijn oprit.
Zoon Jordi nog grotere Lancia-liefhebber
Zoon Jordi is een zo mogelijk nog grotere Lancia-liefhebber en en ook hij heeft het Vaessen-trekje om niet alles op te hemelen of al te serieus te nemen. “We noemen het thuis altijd ‘ongemakken’ als er weer eens een lampje oplicht of zo”, lacht hij. Jordi is uitermate goed ingevoerd in de Lancia-materie. De voorliefde voor het merk is er, maar ze wuiven de mankementen niet achteloos weg.
Lancia Phedra onderdeel vierling met Citroën C8, Peugeot 807 en Fiat Ulysse
De Phedra is een bijzondere Lancia, die in 2002 het levenslicht zag als als onderdeel van een vierling met de Citroën C8, Peugeot 807 en Fiat Ulysse. Ja, ruim twintig jaar geleden zat de autowereld nog heel anders in elkaar! Destijds was de MPV of ruimtewagen de ambitie van veel autokopers. Daarom gingen bijna alle merken zulke modellen bouwen, van compact tot fullsize. De genoemde vierling hoorde net als het trio Ford Galaxy, Seat Alhambra en Volkswagen Sharan tot die laatste categorie. Het zijn busjes die rijden als een personenauto en daarbij heel veel praktisch gemak en ook extra zitplaatsen bieden. Wat Peter betreft overstijgt zijn liefde voor de MPV zelfs die voor het merk Lancia. “Een klokgave Peugeot 807 met een V6 zou ik ook graag op mijn oprit willen hebben. Met de Phedra ging ik eens met een paar maten naar de F1 Grand Prix op Spa en hebben we gewoon in de auto geslapen. En ‘s ochtends zet je de stoelen tegenover elkaar, zodat je gezamenlijk kunt ontbijten. Ontzettend praktisch, zo’n auto.” De Phedra was om deze reden ook altijd de uitverkoren auto voor de wintersport en andere gezamenlijke uitstapjes. “De stoelen zijn echt goed. Inmiddels versleten, maar ze zitten top. Het interieur heeft zijn beste tijd wel gehad. De luxe aankleding was een van de unieke aspecten van de Phedra ten opzichte van de Peugeot, Citroën en Fiat. Een prachtig, smaakvol interieur.”
Phedra intensief gebruikt
Gezien het grote aantal Lancia’s in huize Vaessen lijkt het erop dat de Phedra niet de aandacht heeft gekregen die hij verdient. Peter: “We zaten een beetje op twee sporen: doorgaan met deze auto, of stoppen en hem als donor gebruiken voor een andere, betere Phedra. Maar die konden we maar niet vinden. De auto’s die we vonden, waren niet beter dan onze Phedra, eerder slechter. In de tussentijd deden we daar ook niet veel meer aan, behalve hem heel intensief gebruiken. En er heel veel plezier van hebben!”.
Remleidingen verroest
Dat laatste komt tijdens de proefrit van keurmeester Joep Schuurman van Carrec overduidelijk naar voren en wordt bovendien bevestigd tijdens de technische inspectie op de brug. We zijn nog niet eens halverwege en Joep begint al aan de achterkant van het A4’tje waarop hij noteert wat er allemaal aan de Italiaan schort. Daar zitten zeer zeker apk-zaken bij waarvan je je afvraagt waarom ze bij een vorige keuring geen afkeur hebben opgeleverd. “De remleidingen zijn verroest. Ik kan me niet voorstellen dat dat bij de vorige apk nog niet het geval was. De uitlaat is bijzonder slecht; hij lekt en ook dat is niet iets van gisteren”, aldus de chef van Carrec. Verder hangt het motorblok deels aan een volslagen verrotte motorsteun die zelfs bijna loskomt van het chassis. Verder zijn er allerlei bouten afgebroken op de bodem van de Lancia. “Ik heb het gevoel dat we hiermee niet meer de Alpen overgaan”, merkt zoon Jordi droogjes op. Peter valt bij: “Alleen nog een paar keer naar de vuilstort met dit ding om spullen weg te gooien. Dan laten we de Phedra daar ook maar achter …” Ja, dit busje is klaar. Het was een geweldige reisauto, een pracht van een verhuiswagen en een ruimtewagen die alles zonder morren kon vervoeren. Maar hij is verwaarloosd, versleten en moet van de weg. En wel zo snel mogelijk. Geen discussie.
Dit mankeert eraan:
● Selector van de transmissie is niet goed afgesteld
● Bij de raamschakelaars linksvoor ontbreken onderdelen en ze werken niet goed
● De koplampen zijn extreem dof
● Bekleding A-stijl laat los
● Bestuurdersstoel is volledig versleten
● Auto is vanbinnen bijzonder vies, bij laagstaande zon kun je nauwelijks door de ranzige voorruit kijken
● Parkeersensoren achter werken niet goed
● Wisserbladen voor werken niet goed
● Ruitensproeier achter werkt niet
● Voorruit is versleten (veel krassen en steenslag, dof geworden)
● Stuurkolomschakelaar wordt slecht
● Stuur staat scheef bij rechtuit rijden
● Auto trekt naar rechts
● Auto trilt op de snelweg
● Onderstel is plankhard, waarschijnlijk door vastzittende schokdempers
● Vermogensafgifte niet lineair
● Automaat bonkt, trilt soms en maakt een jankend geluid
● De remmen piepen
● Kapje van de rechter koplampsproeier ontbreekt
● Voorbumper zit scheef op de auto
● Drie verschillende bobines in de voorste cilinderrij
● Ruimte tussen bobines voorste cilinderrij vol met olie
● Stuurbekrachtigingsolie lekt in de regio van het reservoir
● Stekker op het gasklephuis is vastgekit
● Motor lekt enorm veel olie
● Diverse remleidingen vergaand verroest
● Uitlaat in extreem slechte conditie en zeer onprofessioneel hersteld
● Bijzonder goedkope en slechte banden gemonteerd
● Diverse bouten van het subframe niet of niet goed vastgezet
● Schokdemper rechtsvoor lekt
● Rubber in krukaspoelie uitgedroogd
● Stukken uit de remblokken voor gebroken.
Dit is de mening van Carrec Technocenter:
“Deze Lancia is al heel lang dood, hij moet alleen nog begraven worden.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Lancia |
---|---|
Model | Phedra 3.0 V6 24v Executive |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 44.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.946 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 285 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.750 mm / 1.863 mm / 1.752 mm |
Wielbasis | 2.823 mm |
Massa leeg | 1.837 kg |
Laadvermogen | 703 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 650 kg |
Banden | 215/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s |
Brandstofverbruik | 11,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 275 g/km |
Lezersreacties (104) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.