Lamborghini Murciélago (2002)
Exorcist
De Murciélago ziet er absoluut schitterend uit - veel beter nog dan op papier. De heldere oranje lak doet de combinatie van scherpe lijnen en ronde vormen van de Murciélago schitterend uitkomen. Gasgevulde dempers duwen de enorme, naar voren scharnierende deur omhoog als die eenmaal is ontgrendeld. We hebben zicht op een interieur dat niet alleen groter is dan dat van zÌn voorganger Diablo, maar waarin ook meer samenhang tussen de verschillende interieurdelen te ontdekken valt.
Het binnenste van de Murciélago voelt ruimtelijker aan dan eerdere Lambo's, hoewel er links en rechts maar enkele centimeters méér beschikbaar zijn. Het stuurwiel priemt nog altijd iets rechts van het midden het interieur in, maar de zit erachter is aanmerkelijk beter dan in de Diablo. De mooie wijzerplaten in het instrumentenpaneel zijn goed afleesbaar.
Incarnatie
De delen van de Murciélago die je níet kunt zien, zijn ook fiks door Audi onder handen genomen. Denk hierbij aan de airconditioning, het ABS, de elektronische systemen en de ergonomie van het interieur. Dat hebben de Duitsers subtiel gedaan, dat verstokte Lamborghinisten het niet zullen merken. Wat ze wél zullen ondervinden, hoopt Audi, is dat hun nieuwe Lambo comfortabeler, ruimer, veiliger en betrouwbaarder zal aanvoelen. En dat 'ie sneller is, natuurlijk.
De vierwielaangedreven Murciélago huisvest de zoveelste incarnatie van de Lamborghini V12. De krachtbron heeft een inhoud van 6,2 liter, wekt 579 pk's bij 7500 toeren tot leven en het maximale koppel bedraagt een boomontwortelende 650 newtonmeters.
Toefje gas
Als je de contactsleutel omdraait, hoor je achter je een explosie van geluid. Trap de koppeling in en geef een toefje gas. De motor reageert sneller op bewegingen van het gaspedaal en de koppeling werkt aanmerkelijk lichter dan die van de Diablo. Hetzelfde geldt voor de pook. We hebben nog geen meter afgelegd, en nu al voelt de auto makkelijker en zeker minder intimiderend aan.
Nare hobbels
Voorzichtig laten we de koppeling opkomen en we beginnen te rollen. Als we het circuit oprijden, zien we door de voorruit een paar nare hobbels in het asfalt opdoemen. Het onderstel van de Lambo absorbeert ze echter met verve. Moeiteloos naar twee en vervolgens naar drie. Met niet meer dan 2500 toeren op de teller voelt en klinkt de V12 veel gewilliger, handelbaarder dan we ons kunnen herinneren van eerdere edities. Meer gepolijst. De eerste chicane; de Murciélago stuurt scherp en vertrouwenwekkend. De assistentie van de stuurbekrachtiging is heel subtiel. In de bocht merk je nog altijd goed dat je een hoop auto achter je hebt, maar de Murci»lago is mooi in balans. Op naar de tweede chicane. Die is sneller dan de eerste. We gaan er iets te hard in en de neus zoekt de binnenkant van de bocht op. We tippen het rempedaal aan om wat snelheid uit de auto te halen; de achterkant blijft keurig in het gareel. Wat een balans!
Audi heeft dan ook aandachtig het onderstel bekeken. Het zit veel beter in elkaar dan dat van de 'Duivel'. Veren en dempers rondom zijn stevig onder handen genomen om de dynamische rijeigenschappen verder te vergroten. De motor hangt zo'n vijf centimeter lager in het chassis dan voorheen, met alle gunstige gevolgen van dien voor de balans van de auto. De door Pirelli speciaal voor de Lamborghini ontwikkelde banden laten 'm innig aan het wegdek kleven.
De motor
Maar uiteraard draait het bij Ìn auto als de Murci»lago toch allemaal om één ding: de motor. We kunnen ons ten slotte niet meer bedwingen, verliezen alle zelfbeheersing en trappen het gaspedaal naar de wagenvloer. We houden Ìm in de tweede versnelling op de bodem tot de begrenzer ingrijpt bij 7800 toeren. Achter ons geeft de twaalfcilinder krachtbron een onvergetelijke solo weg. Wat een fantastische finale!
Lamborghini claimt dat de Murciélago 328 km/h topt, van 0 tot 100 km/h accelereert in 3,8 seconden en dat de 160 in 8 tellen rond is bereikt. Goed, 't is nog niet van McLaren F1-niveau, maar de Lambo zit er niet ver vandaan. Dat de Lamborghini Murciélago zoveel sneller is dan z'n voorganger, prachtig. Maar belangrijker is dat Ìie zÌn persoonlijkheid heeft behouden.
De 'Vleermuis' bant - als ware het een exorcist - het 'duivelsei' uit de Diablo. De Murciélago valt eenvoudiger te mennen en reageert op de limiet vriendelijker dan de Diablo. Daarnaast verbruikt hij minder brandstof en rijdt ook nog eens comfortabeler. Maar dit alles mét behoud van karakter.
Signalement
Merk | Lamborghini |
---|---|
Model | Murciélago |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 326.860 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V12 |
Cilinderinhoud | 6.192 cc |
Maximaal vermogen | 426 kW / 580 pk bij 7.500 tpm |
Maximaal koppel | 650 Nm bij 5.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.580 mm / 2.045 mm / 1.135 mm |
Wielbasis | 2.665 mm |
Massa leeg | 1.650 kg |
Banden voor | 245/35ZR18Prijzen |
Banden achter | 335/30ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 330 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,8 s (fabrieksopgave: 3,8 s) |
Brandstofverbruik | 21,5 l/100km |