Lamborghini Gallardo (2005)
Windkracht 10
'Een waarschuwing voor het verkeer: de wind wakkert aan tot stormachtig, met plaatselijk zeer zware windstoten.' U kent ze wel, die berichten. Windkracht 10, een zware storm. Het cijfer 10 bezorgt ook de Lamborghini Gallardo een stormachtig karakter. Vloer het gaspedaal, dan is duidelijk dat er onder de motorkap iets bijzonders huist. De krachtbron telt tien cilinders en is gekoppeld aan een halfautomatische, sequentiële bak met peddels achter het stuur. De middenmotor
drijft alle vier wielen aan.
De V10 is afgeleid van Audi's 4,2-liter V8. Het blok is in theorie – gezien de verhouding tussen boring en slag – een minder natuurlijke toerenmotor. Toch is de krachtbron tot 8.000 tpm in staat. Onder meer dankzij variabele inspuiting, variabele timing voor in- en uitlaatkleppen, drysumpsmering en de allerbeste materialen voor zuigers, drijfstangen en krukas. Als we de sleutel omdraaien, hóór je de tien zuigers niet alleen, je voélt ze trappelen van ongeduld, daar vlak achter je rug. Als een briesende stier, een rauwe, volle brul uit het diepst van zijn ziel. De Italiaan trekt in één vloeiende haal naar het rood. Met een steeds harder wordende schreeuw. Bij lagere toeren pakt de Gallardo gretig en soepel op; zijn maximumkoppel van 510 Nm komt bij 4.500 toeren vrij.
De beleving wordt versterkt door de lage, racy zitpositie en de kleine sportwagencockpit. De Gallardo heeft, ondanks knoppen die uit het Audi-magazijn komen, een onmiskenbare Lamborghini-identiteit.
Verrassend
De sprint naar de honderd, met behulp van launch control, doet de Lamborghini in 4,6 s. Naar de tweehonderd kost hem 13,3 s. De versnellingsbak van de Gallardo, E-gear, telt zes verzetten en de instellingen 'normaal', 'sport' en 'automaat'. De soepel werkende E-gear is zeer alert en verdient een speciale vermelding voor de weldadige portie tussengas bij terugschakelen. Wat bij gas los vergezeld gaat van een salvo van onverbrande uitlaatgassen die in de hete uitlaat exploderen. Boven de tweehonderd raakt de Gallardo in zijn element. De snelheidsmeter kregen we met gemak op de 320, terwijl de technici uit Sant'Agata 309 km/h als top opgeven.
De wegligging van de Lamborghini is voortreffelijk. De kartachtige reacties zijn van een andere orde, niet alleen dankzij het bescheiden gewicht, maar ook door het lage zwaartepunt, de middenmotor en het stijve aluminium spaceframe.
De Gallardo maakt gebruik van volledig hydraulische Koni FSD's (Frequency Selective Damping). Deze regelen de demping aan de hand van de frequentie. Zachter bij snelle demperbewegingen, waardoor hobbels en oneffenheden goed worden opgevangen, en harder bij lagere demperfrequenties. Dat zorgt weer voor een slechts geringe mate van carrosseriebewegingen.
Hoe harder het gaat, des te meer de Italiaan zich in het asfalt lijkt te bijten. In eerste instantie treedt onderstuur op. Dat komt tevens door de naar onze smaak iets te smalle voorbanden (235 mm tegen 295 mm achter). Houd het gas erop, draai het stuur weer recht en een achterwieldrift die overgaat in een vierwieldrift is je deel.
Indrukwekkend zijn de hormonenprikkelende sensaties achter het stuur van de Gallardo. Het benzineverbruik van één op vier moet je voor lief nemen als je overweldigende prestaties wilt.
De Lamborghini Gallardo is een pure sportwagen, dagelijks gebruik zien we niet helemaal voor ons.
Signalement
Merk | Lamborghini |
---|---|
Model | Gallardo |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 208.636 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V10 |
Cilinderinhoud | 4.961 cc |
Maximaal vermogen | 368 kW / 500 pk bij 7.800 tpm |
Maximaal koppel | 510 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.300 mm / 1.900 mm / 1.165 mm |
Wielbasis | 2.560 mm |
Massa leeg | 1.430 kg |
Laadvermogen | 370 kg |
Banden voor | 235/35ZR19Prijzen |
Banden achter | 295/30ZR19Prijzen |
Topsnelheid | 309 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,6 s (fabrieksopgave: 4,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,1 s / 4,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,0 s / 5,9 s |
Brandstofverbruik | 19,6 l/100km |