Lada Samara 1.5i Baltic GLX (1998)

Diepvries-Lada

Lada Samara Baltic GLX 1.5i
Het gaat Lada niet bepaald voor de wind. Toch doen de Russen hun best om in de race te blijven. In een poging de West-Europese koper meer kwaliteit te bieden, laten ze nu vijfdeurs Samara's in Finland bouwen.

De vijfdeurs Samara's 1.5 injectie, bestemd voor het Westen, komen nu uit Finland. Ze worden daar geproduceerd in dezelfde fabriek die cabrio"s voor Saab bouwt. Bij een bedrijf dat zulke auto"s fabriceert, moet de kwaliteit wel in orde zijn - dat schept verwachtingen. Lada heeft ook wel het een en ander ondernomen om aan die verwachtingen te kunnen voldoen. Zo zijn de Finse Samara"s uitgerust met andere stoelen en banken, en met nieuwe bekleding. Ook kregen ze een gemoderniseerd dashboard en zowaar een airbagstuur. Verder werd gezorgd voor beter geluid-dempend materiaal. De Lada"s gaan door dezelfde lakstraat als de Saabs, dus met de lak moet 't ook wel goed zitten.
De krachtbron die de Samara 1.5 aandrijft is een dwarsgeplaatste vierpitter met een inhoud van 1500 cc, goed voor 70 pk en een koppel van 118 Nm. Volgens fabrieksopgave bezorgt deze machine de Samara een top van 160 km/h en een acceleratie 0-100 in 14 seconden. En daarmee beloven de Russen in ieder geval niet teveel, want bij onze pogingen klokten we hem op 13,1 s. Op de tussensprint (80-120) in "vier" en "vijf", liet hij 13,2 en 17,4 s noteren. Dan het geluid: bij 100 km/h constant 72 decibel en bij 120 74,5 dB(A). Daarmee bracht de Finse Lada het er niet beter af dan een Russisch exemplaar waar we eerder mee reden. Qua geluiddemping is hier dus geen vooruitgang geboekt.
Als we instappen in de Samara Baltic zien we een mengeling van oud en nieuw; een combinatie van kwaliteit en gebrek daaraan. Het bovenste deel van het dashboard is nieuw en vertoont moderne afgeronde vormen, maar het onderste deel bleef ongewijzigd, net als de middenconsole. Daar vinden we, we kunnen het niet anders zeggen, een stel ouderwetse knoppen. Ook het instrumentenpaneel bleef ongewijzigd, wat betekent dat we er naast meters voor koelvloeistoftemperatuur en brandstofvoorraad, een voltmeter en een econo-meter tegenkomen. Die laatste twee zijn bij moderne auto's nogal zeldzaam, maar tegen hun aanwezigheid kun je moeilijk bezwaar hebben.
Minder gelukkig zijn we met het asbakje dat een gammele indruk maakt en de klep van het handschoenenkastje waarvoor hetzelfde geldt. De met een keurig stofje beklede stoelen zien er weer goed uit en ook de flink ruime portiervakken ogen bijdetijds. In tegenstelling tot vroeger is er minder opberg/aflegruimte.

Nogal krap

Passagiers op de achterbank zitten nogal krap. Dat moet haast wel aan het andere meubilair liggen, want bij een vorige test waren we beter te spreken over de hoeveelheid ruimte achterin. De bagageruimte van de Rus heeft een nogal bescheiden, maar wel praktisch bruikbaar volume. Daar staat tegenover dat z'n hoge tildrempel er het beladen niet makkelijker op maakt. Overigens kan, dankzij een omklapbare achterbankzitting en leuning, de bagageruimte worden uitgebreid.
Met de rij-eigenschappen is weinig mis. Goed, door het ontbreken van bekrachtiging werkt de besturing bij lage snelheden flink zwaar en ook het remmen vereist nogal wat spierkracht, maar de wagen ligt mooi solide op de weg en laat zich - ondanks een neiging tot onderstuur - strak door bochten sturen. Ook als het harder gaat. En, ook al voel je op slecht wegdek goed wat er onder de wielen door gaat, het comfort blijft heel acceptabel. Het verzetten van de opvallend korte versnellings-pook vereist wel een ferme hand, maar de versnellingen laten zich trefzeker inleggen.
Op de afwerking van Lada"s viel in het verleden nogal wat aan te merken. De Samara"s uit Finland zitten echter goed in hun vel. Het is bijvoorbeeld opvallend hoe soepeltjes de deuren scharnieren en met wat voor degelijk geluid ze in het slot vallen. Ook op andere punten werd duidelijk vooruitgang geboekt. Er zitten nu verstevigingsbalken in de portieren en een airbagstuur is standaard. In hoogte verstelbare veiligheidsgordels is de Samara echter nog altijd niet rijk. Lada biedt de Samara Baltic GLX aan voor zo"n 24 mille. Op zich een schappelijke prijs, maar niet voor een gemoderniseerde, maar in wezen ouderwetse auto als de Samara. Voor een vergelijkbaar bedrag kun je namelijk een echt moderne wagen kopen. En dan wordt de keuze vrij simpel...

Signalement

Merk Lada
Model Samara 1.5i Baltic GLX
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 10.888

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.499 cc
Maximaal vermogen 52 kW / 70 pk bij 4.800 tpm
Maximaal koppel 118 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.000 mm / 1.620 mm / 1.400 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 945 kg
Laadvermogen 425 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden165/70SR13Prijzen
Topsnelheid 158 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,1 s (fabrieksopgave: 14,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,2 s / 17,4 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 180 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.