Ford Focus Wagon 1.6 TDCi – 2012 – 451.541 km - Klokje Rond
Alles op zeker
57 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een diesel die vrijwel alleen lange stukken over de snelweg rijdt, een sluitende onderhoudshistorie heeft en een vorige gebruiker had in de al even voorzichtige broer van de huidige eigenaar. Alles staat op zeker voor een positieve Klokje Rond-keuring. Eens kijken hoe deze acht jaar oude Ford Focus zich door de jaren slaat.
Menno Westerhof nam in 2015 de leaseauto van zijn broer over. Dat is deze zwarte Ford Focus-stationwagon. De historie van die auto is dus vanaf de eerste dag bekend. Bovendien is Christiaan net als Menno erg zuinig op de Focus geweest. Acht jaar later en bijna een half miljoen kilometer verder is er nauwelijks een butsje of een deukje in de auto te vinden. Zelfs steenslag is amper te vinden.
Een diesel is aan Menno goed besteed, want zijn woon-werkverkeer gaat van Westerbork naar Harderwijk en dat is 112 kilometer enkele reis. “Ik reed hiervoor in een Peugeot 206, maar ik had voor die lange ritten behoefte aan wat meer auto om me heen. Bovendien heeft deze meer luxe aan boord. Zelfs een dodehoeksensor en verkeersbordherkenning zitten erop.” Daarmee heeft Menno meteen een keiharde primeur, want een auto met dat soort snuisterijen erop zagen we nog niet eerder in Klokje Rond. Bleef het in al die jaren allemaal goed werken? “Het functioneert allemaal nog steeds, alleen heeft de verkeersbordherkenning een tijdje niet gewerkt. Nadat de voorruit was vervangen, stond de camera uit positie, doordat er een clipje was afgebroken. Dat is inmiddels weer in orde gemaakt.”
Hoe goed en secuur Menno ook omspringt met zijn Focus, hij heeft de bodem van de stationwagon eigenlijk nog nooit gezien. Ook dat wordt een leuke primeur.
NADEINEN
Als Joep Schuurman van zijn proefrit terugkeert, blijkt dat de Focus inderdaad nog in zeer goede staat is. “Er valt eigenlijk maar weinig over te klagen, op één dingetje na dan: de schokdempers achter zijn wel slecht”, vertelt hij. Om dat aan te tonen, springt Joep een paar keer op de trekhaak omhoog en dan zien we de Ford nadeinen. Menno is wat verbaasd over die opmerkingen. “Die schokdempers zijn nog niet zo lang geleden vervangen”, zegt hij daarover. Onder de motorkap is ook al weinig schokkends te vinden. Wel hangt de stekker van de lambdasonde los. Van het hoe en waarom heeft zowel Menno als Christiaan geen idee. “Mijn idee is dat het roetfilter ooit is vervangen door een exemplaar van een nieuwere soort waar een lambdasonde met een sensor bij hoort”, aldus Joep.
Dan komen we aan bij de onderzijde van de motor. Die is bijna helemaal droog. “Behalve dan bij de carterplug, want daar hangt een druppel aan”, wijst Joep. “Dat zijn de gemakkelijkst op te lossen lekkages”, voegt hij eraan toe. Als Joep doorspeurt, vraagt hij zich af of de versnellingsbak ooit gedemonteerd is geweest. “De vervuiling die op de bouten zit, is namelijk heel wat minder dan op de rest van de bouten”, stelt hij vast. Ook daar moet Menno een antwoord op schuldig blijven. Bij zijn weten is de bak nog nooit los geweest. In deze auto is de koppeling zelfs nog origineel.
Verdere inspectie van het onderstel levert ook al geen nieuwe tekortkomingen op. Vooruit, er is een aandrijfashoes die te ruim zit gemonteerd. Daardoor hangen wat klodders vet aan de onderkant van de auto. “Daar moet je wel iets aan doen, want de as mag niet zonder vet komen te staan”, waarschuwt Joep. “Verder merk je aan veel dingen dat de auto veel heeft gereden; overal zit een beetje speling op. Het is de som der delen. Het ziet er wél allemaal nog helemaal niet slecht uit en als je dingen gaat vervangen, zul je het niet eens direct merken. Maar als je alles maar laat zitten en verslijten, zul je zien dat ineens alles in één keer komt en het rekeningen gaat opleveren waarbij je je zult afvragen of je nog verder wilt met de auto. Ik zou dus echt eens wat nieuwe rubbers gaan monteren, zodat de auto over de jaren in goede staat blijft.”
REACTIEARMRUBBERS
Over rubbers gesproken: nu we toch een Focus hier op de brug hebben, is Joep nieuwsgierig naar de staat van de reactiearmrubbers. “Deze auto heeft een heel uitgekiend onderstel, waar hij zo goed door rijdt, maar daardoor heeft hij ook een gevoelig punt en dat zijn dus deze reactiearm rubbers. Er rijden veel Focussen rond waarbij die versleten zijn en het is een hele klus om deze te vervangen. Ik zie nu dat ze bij de auto van Menno nog in prima staat zijn. Geen idee waarom dit bij het ene exemplaar wel een probleem is en bij het andere niet.”
Tot slot is er nog aandacht voor de schokdempers aan de achterzijde. Die zijn van Ford Motorcraft, het vervangingsmerk van Ford. “Ze lekken niet en zien er verder ook nog goed uit. Het verbaast me dat ze zo slecht hun werk doen. Ik vermoed dat er de verkeerde exemplaren op zitten. Wellicht zijn deze bedoeld voor de hatchback en niet voor de stationwagon met zijn zwaardere achterkant. De auto zou ervan opknappen als er nieuwe en vooral juiste dempers op gaan. Dit is toch een smetje op deze zo mooie en goede auto.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Zowel vanbinnen als vanbuiten is deze Ford Focus nog een heel nette auto om te zien. Voor een auto met een zo hoge kilometerstand heeft hij maar een kort lijstje met gebreken. Er kan wat mij betreft dus een dikke duim omhoog.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus Wagon 1.6 TDCi 95pk Ambiente |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.845 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.556 mm / 1.823 mm / 1.505 mm |
Wielbasis | 2.648 mm |
Massa leeg | 1.262 kg |
Laadvermogen | 638 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 680 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,7 s |
Brandstofverbruik | 4,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
Lezersreacties (57) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.