Test: Kia Optima Plug-in Hybrid (2016)
36 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Hoewel de plug-in hybrideversie van de Kia Optima een aantal praktische bezwaren kent ten opzichte van de versie zonder stekker, is dit voor zakelijke rijders een interessante auto. Zeker dit jaar, want tot 1 januari 2017 kun je hem nog bestellen met 15% bijtelling. Is dat een slimme zet, of kun je beter voor een andere kandidaat kiezen. Michiel scheidt het kaf van het koren.
Dankzij de lage bijtelling van de Hybrid waren 2013 en 2014 de topjaren voor de Kia Optima. In 2013 werden er 352 stuks verkocht, in 2014 waren het er 207. Niet gek voor een grote Aziatische sedan, maar daarna nam de animo af. Precies een jaar geleden introduceerde Kia de nieuwe Optima en die was alleen met dieselmotor verkrijgbaar. Tot en met juli dit jaar staat de teller op een kleine honderd verkochte Optima's, een groot contrast met de bijna 3.200 Passats die al over de toonbank gingen. Die laatste is er als PHEV (de GTE met 15 procent bijtelling) én als stationwagon, smaken die Kia nu ook voor de Optima heeft. Omdat de plug-in hybride al vanaf half september leverbaar is, verwacht Kia er in Nederland nog minimaal 150 stuks van te verkopen. Dat hadden er waarschijnlijk veel meer kunnen zijn als hij er ook in Sportswagon-uitvoering was geweest. Maar helaas, die komt pas in 2017 en dan betaal je als zakelijke rijder 22 procent bijtelling, hetzelfde percentage als voor een 'normale' benzine- of dieselauto.
VORM VOOR FUNCTIE
De blauwdruk voor de Sportswagon was de Sportspace-concept-car uit 2015, die herinneringen opriep aan de Alfa Romeo 156 en 159 Sportwagon. Het krachtige, langgerekte lijnenspel van dit studiemodel werd enigszins afgezwakt voor het productiemodel, maar er staat nog steeds een auto die visueel boven het maaiveld uitsteekt. Kia zet de Optima Sportswagon neer als een 'lifestyle-combi', wat in normaal Nederlands betekent dat je minder ruimte hebt dan in een stationwagon zonder sterk aflopende daklijn. Vorm boven functie, dus. Het bagageruim meet (inclusief de ruimte onder de vloer) 552 liter, bijna 100 liter minder dan je achter in een Passat kwijt kunt. Met de leuningen van de achterbank plat creëer je 1.686 liter laadruimte. Een bijkomend nadeel van de aflopende daklijn is dat de laadopening lager is dan gebruikelijk.
Standaard heeft de Sportswagon 17-inch lichtmetaal, dakrails, privacy glass, klimaatcontrole en actieve rijbaanassistentie. Vanaf het tweede uitrustingsniveau 3 2 (DynamicLine) worden daaraan zaken toegevoegd als een panoramisch schuif-/ kanteldak, een 8-inch multimediascherm (was 7), een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een audiosysteem van Harman Kardon. De GT-Line is het duurste uitrustingsniveau, waarbij je wel de looks, maar niet de bijbehorende power van de GT (zie kader) hebt.
Het motorenaanbod is beperkt: een 1,7-liter dieselmotor van 141 pk en een 245 pk sterke benzinemotor. Die laatste is alleen beschikbaar voor de GT en kost minimaal 53 mille. Een kleinere benzinemotor is er niet en zal er voorlopig ook niet komen, waardoor de particuliere koper eigenlijk bij voorbaat al buitenspel wordt gezet. De 1.7 CRDI die we rijden, is gekoppeld aan een zeventraps DCT-automaat. De diesel houdt zich netjes op de achtergrond en heeft voldoende trekkracht. De automaat gaat soepel door de verzetten, maar is soms wat nerveus bij het maken van op- of terugschakelkeuzes. Het onderstel is comfortabel, de demping op korte oneffenheden wat aan de harde kant.
SERIEUZE GETALLEN
Dan de PHEV, die in 2016 alleen als sedan leverbaar is. De plug-in vervangt de 'gewone' hybride. Laden gaat via het klepje in het linkervoorspatbord; met een 240 volt-lader is het accupakket van 9,8 kWh binnen drie uur weer helemaal vol. Dan heb je een maximale elektrische actieradius van 54 kilometer, wat voor de meeste mensen voldoende is voor woon-werkverkeer. De elektromotor levert tegenwoordig 68 pk (en 205 Nm), beduidend meer dan de 41 pk van de vorige Optima. De aandrijflijn wordt gecompleteerd door een 2,0-liter benzinemotor van 156 pk en 189 Nm, die via een koppeling en elektromotor samenwerkt met een zestrapsautomaat. Het totaalpakket levert 205 pk en 375 Nm. Serieuze getallen, maar die zijn ook wel nodig om de 1.700 kg zware Optima PHEV in beweging te krijgen en te houden. Verwacht dan ook zeker geen dynamisch rij- of stuurgedrag; daarvoor is de PHEV te zwaar en zoekt de neus van de auto in snellere bochten al snel de buitenkant op.
Het samenspel tussen benzine- en elektromotor verloopt soepel. Het is zelfs mogelijk om tot een snelheid van 120 km/h volledig elektrisch te rijden. Het theoretische verbruik van de PHEV bedraagt 1,6 l/100 km, maar in de praktijk is dit uiteraard volledig afhankelijk van de dagelijkse hoeveelheid kilometers die je maakt. De vanafprijs van de Optima PHEV is scherp: met € 37.995 is hij veel goedkoper dan zijn voornaamste concurrent, de Volkswagen Passat GTE (vanaf € 45.190).
BALANS
Kia wil de komende vier jaar meer zakelijke rijders aan zich binden en het aantal (plug-in) hybrides en elektrische modellen uitbreiden naar elf. De Optima PHEV en Sportswagon zijn daar goede aanzetten toe. Het gamma van het topmodel is sowieso completer, al is de balans er nog niet helemaal: de Sportswagon mist een kleinere benzinemotor en voor de PHEV geldt dat de Sportswagon-versie pas in 2017 op de markt komt, wanneer voor zakelijke rijders het bijtellingstarief van 22 procent geldt. De financiële prikkel om in dat geval nog voor de plug-in te kiezen, is dan zo goed als verdwenen. Het doet niets af aan het feit dat Kia continu bezig is het modellenaanbod te vergroten (zie ook de Niro in dit nummer) en dat het op het gebied van design en kwaliteit stappen blijft maken.
OPTIMA GT
Ook nieuw in de Optima-familie is de GT, de absolute topversie die je zowel als sedan als Sportswagon kunt krijgen. De CO2-straf die de GT met zijn 245 pk en 353 Nm sterke 2,0-liter T-GDI-turbomotor in Nederland krijgt, tilt het prijskaartje echter zomaar naar 53 mille voor de sedan, de stationwagon is nog € 1.500 duurder. Je krijgt dan wel een bijzonder snelle (0-100 in 7,6 s, top 240 km/h), rijk uitgeruste auto met adaptief onderstel en zestrapsautomaat die qua looks nog het dichtst in de buurt komt van de Sportspace-concept-car. Al doet het optionele GT-Line-pakket voor de diesel er nauwelijks voor onder. Omdat ons de tijd ontbrak om er een blokje mee om te gaan, zullen we de GT binnenkort nog eens aan een op zichzelf staande test onderwerpen
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Kia Optima 2.0 GDI PHEV *PANORAMADAK* 117dkm Leder/Navi/Camera/Harman Kardon
- 2017
- 117.171 km

Kia Optima 2.0 GDI PHEV Business DynamicLine Automaat
- 2016
- 182.994 km

Kia Optima 1.7 CRDi DynamicLine| 140-PK| Euro-6| Parelmoer metallic lak| | Clima-Airco | Navigatie | Parkeersensoren | Incl. BOVAG Garantie |
- 2016
- 174.410 km
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.