Kia EV9 vs. Hongqi E-HS9 – Vergelijkende Test
Super grote elektrische SUV EV9 bijna zonder concurrentie, bijna...
184 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Nu de middensegmenten zo’n beetje zijn voorzien, beginnen er EV’s aan de randen van de autowereld te verschijnen. Behalve een reeks aanstaande kleintjes resulteert dat in de Kia EV9, een SUV die voor Europese begrippen ongekend groot is. Een alternatief vinden is niet zo eenvoudig, maar dan hebben we buiten het Chinese Hongqi gerekend.
Waarom zijn er toch zoveel elektrische SUV's en cross-overs?
Een elektrische auto ontwikkelen kost veel geld, dus kan zo’n eerste model maar beter in een segment zitten waar wat te halen valt voor de desbetreffende fabrikant. Dat verklaart waarom veel merken hun elektrische avontuur beginnen met een middelgrote cross-over of SUV, een autovorm die wereldwijd erg in trek is. Voor Kia is dat hoekje van autoland allang niet nieuw meer. Het merk was er met de elektrische Niro vroeg bij en heeft alweer enkele jaren de EV6, waarmee het de lat in dit segment op technisch vlak meteen lekker hoog legde. Tijd voor uitbreiding dus, en dat doen de Koreanen in de eerste plaats aan de bovenkant.
Hoe groot is de Kia EV9 dan?
De EV9 is een lel van een auto. Met een lengte van 5,01 meter is hij zelfs nog iets langer dan de Telluride, de grootste SUV die Kia in zijn reguliere aanbod heeft. Dat is interessant, want die Telluride is net als nagenoeg al zijn concurrenten niet leverbaar in Europa. Dat heeft alles te maken met de hier geldende belastingen en brandstofprijzen, elementen waarvoor elektrische auto’s doorgaans immuun zijn. Eén voordeel heeft de EV9 alvast: alternatieven zijn er nauwelijks. De bestaande elektrische zevenzitters zijn erg duur (Model X) erg krap (EQB) of gebaseerd op een bestelbus en daarmee niet zo geraffineerd. Toch is er nog een elektrische giga-SUV, de Hongqi E-HS9. Ook die heeft standaard een derde zitrij, al maakt één blik duidelijk dat de twee auto’s anders van insteek zijn. De Kia ziet er strak, vriendelijk en pragmatisch uit, terwijl de Hongqi met zijn enorme grille en ietwat aflopende schouderlijn vooral luxe uitstraalt. Dat zijn bijna hilarisch indrukwekkende koetswerk wat doet denken aan een Rolls-Royce Cullinan is overigens niet gek: ontwerper Giles Taylor tekende ze allebei.
Zeker wel lekker ruim en praktisch dan, die EV9?
De rechthoekige vorm van de Kia EV9 levert niet alleen een markant uiterlijk op, maar ook praktische voordelen. Achter de standaard aanwezige derde zitrij is nog best een redelijke hoeveelheid bagageruimte, die je door de vrijwel rechte achterzijde maximaal kunt benutten. In de Hongqi treffen we hier een gelijkwaardig vloeroppervlak, maar houdt het in de hoogte door de schuin aflopende kont snel op. Op de derde zitrij is het verschil nog groter. De Kia is een van de weinige SUV’s waarin volwassenen hier een goede plek kunnen vinden, in de Hongqi is het ouderwets proppen en vouwen geblazen. Op rij twee zitten we in beide testwagens vorstelijk.
Wat stelt de Hongqi daar tegenover?
De Hongqi heeft hier zelfs een streepje voor, want we rijden hem met optionele ‘captains chairs’, die de beleving naar limousine-niveau tillen. Hij is er eveneens met een normale bank en dat maakt hem een stuk praktischer, want de luxe zetels kunnen niet plat. Ook de Kia bestaat als zeszitter, maar in alle gevallen is het EV9-binnenste erg flexibel. Met alles plat gaat er dik 2.300 liter in en hoeft zelfs een klein bankstel geen probleem meer te zijn. Bovendien heeft de EV9 een bagageruimte in de neus. Met volle bezetting is dat extra welkom. Bij de achterwielaangedreven versie heeft deze ‘frunk’ met 90 liter best een aardige omvang en is het een welkome aanvulling op de ruimte achterin. De geteste Hongqi heeft zo’n extra bakje niet, maar dat is een keuze. De 75 liter metende bak is hier opvallend genoeg een losse optie, die we van harte aanbevelen.
In de video zie je alle aspecten van deze dubbeltest en ga ook vooral voor de bijgevoegde pdf uit AutoWeek magazine met alle metingen, specificaties en een scorekaart per testonderdeel!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Kia EV9
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV9 99.8KWH 385PK AWD DUAL MOTOR LAUNCH EDIT. GT-LINE SCHUIFDAK/360CAMERA/LEER/HEAD-UP
- 2025
- 45 km

Kia EV9 GT-Line AWD 6p. 99.8 kWh | VOORRAAD AUTO | UNIEKE KLEUR | Nu met €4.000,- inruilpremie | 2,99% rente mogelijk!
- 2025
- 0 km

Hongqi E-HS9 President 99 kWh | Black Edition | Massage stoelen | Luchtvering | 6 zitter | 100% elektrisch |
- 2023
- 23.496 km
Lezersreacties (184) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.