Jeep Wrangler 3.8 Sahara (2008)
Wiily de heroveraar
We besluiten de nieuwe Wrangler mee te nemen naar Asturië in het noordwesten van Spanje. Hier begon in de achtste eeuw de Reconquista, de herovering van het Iberische schiereiland op de Moren. En laat de Jeep nu juist een belangrijke rol hebben gespeeld in een andere historisch belangrijke herovering.
We leggen de 1.800 kilometer in één ruk af en dat gaat ons niet in de koude kleren zitten. Aan de andere kant: het vage, zoekerige stuurgedrag houdt je wel scherp, waardoor indommelen amper tot de gevaren behoort. Hou je ogen steeds op de weg, want een kort moment van onoplettendheid kan al betekenen dat je ver uit je koers raakt. En die koers moet in elk geval veel tankstations bevatten, want de Wrangler slurpt meer dan we hadden gevreesd. Zelfs met de teller keurig op 130 km/h en met de cruisecontrol aan scoren we 1 op 6,1. Mede debet hieraan is de automatische vierbak. De versnellingen zijn zo lang, dat het toerental bij één verzet terugschakelen flink oploopt. Alleen daarom al zouden wij kiezen voor de handbediende zesbak.
Redelijk stil
De stoelen zitten prima, waardoor je toch redelijk fit op je bestemming aankomt. Ook het geluid valt alleszins mee; we hadden een hoop herrie verwacht in dit werkpaard met losse hardtop. En die hardtop is dan ook het eerste waar je, eenmaal op de bestemming aangekomen, van af moet zien te komen. Want open is de Wrangler één groot feest. Ondanks dat je erg open zit, biedt de steile voorruit ruim voldoende beschutting tegen de wind en blijft ook op hogere snelheden een gesprek zonder stemverheffing goed mogelijk. Je kunt ook de portieren nog demonteren en de voorruit voorover klappen. In uitgeklede vorm zal deze auto doorgaans door het terrein ploeteren.
En dat hebben wij in bescheiden mate gedaan. Af en toe 'n stevige doorwading en flinke klimpartijen op rotsachtige hellingen gaven erg veel vertrouwen. Je schakelt de aandrijving, die normaliter naar de achteras gaat, met een aparte pook naar alle vier de wielen, hetzij met normale overbrengingsverhoudingen, hetzij in extreme gevallen met lage gearing. De ruime bodemspeling, grote Goodyearbanden en scherpe op- en afloophoeken geven je 't gevoel onoverwinnelijk te zijn.
Standaard zijn onder meer elektrisch bedienbare zijruiten, centrale vergrendeling, lichtmetalen 17-inchwielen en cruisecontrol. Behalve deze benzinemotor is er ook nog een 2,8-liter CRDdiesel met 178 pk en 410 Nm. Verder is er een vierdeursversie, de Unlimited, die bovendien een halve meter langer is.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Wrangler 3.8 Sahara |
Carrosserie | 2-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 51.190 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.778 cc |
Maximaal vermogen | 144 kW / 198 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 315 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.223 mm / 1.873 mm / 1.800 mm |
Wielbasis | 2.424 mm |
Massa leeg | 1.720 kg |
Laadvermogen | 473 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 255/75R17Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,8s |
Brandstofverbruik | 11,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 275 g/km |