Jeep Grand Cherokee 4.0i Limited (2000)
Made in America
De Jeep Grand Cherokee is beslist een imposante auto. Met zijn strak doorgetrokken vormen oogt hij alles bij elkaar nadrukkelijk als een wat groot uitgevallen moderne stationwagon. Waaraan zelfs wat aërodynamische accenten te noteren zijn. Afijn, hij is in deze exclusieve klasse niet voor niets een van de bestsellers.
Een krachtige verschijning: hoog op de poten, kloeke banden, veel glas en uitgevoerd met imposante verticale sleuven in grille en bumperspoiler. Die gespierde lijn loopt van de voorbumper via de wielkasten en de deuren door tot in de achterbumper. Grappig detail: de om de hoek doorlopende grote achterlichtblokken, met speelse koelsleufjes. Op het dak vind je dragers en dwarsdragers. De achterbumper is héél hoog, trouwens. Je wandelt je kratje bier of frisdank zó naar binnen, maar bij koffers is dat een ander verhaal.
De laadvloerhoogte is al fors, en daar komt nog bij dat het gigantische reservewiel binnen onder de vloer ligt. Maar toch: met een aardige afwerking, een fraai bergkastje (plek voor een cd-wisselaar) in de wand, een 12-voltaansluiting en een redelijk hoog geplaatst roldek. De Jeep heeft een in ongelijke delen neerklapbare achterbank, die een enorme en vrijwel vlakke laadvloer oplevert.
Als je achter het stuurwiel klautert moet je overigens behoorlijk oppassen dat je niet - zoals wij - uiterst gevoelig de punt van de deur onder je knie boort. Buigt iets naar achteren, namelijk.
Laten we niet al te veel woorden besteden aan de uitrusting, want dat is bij zo"n luxe reismachine natuurlijk mega-dik voor elkaar. Leer, elektrische verstelling rondom met geheugen voor de individuele voorkeurstand voor stoel, spiegels en radio), vier airbags, ABS, cruise-control in het stuurwiel, een mooie geluidsinstallatie met cd, acht speakers en bediening op het stuur, een soort console boven je hoofd met een soort boordcomputer en bijvoorbeeld een zogenaamd tiltstuur dat uit de weg klapt bij in- en uitstappen. Ook de stoel verschuift en maakt zo ruimte bij het uitstappen. De Jeep heeft een verfijnde airco met infraroodsensoren die de temperatuur links en rechts gescheiden bewaken. En hij krijgt gekoppeld aan zijn ABS ook elektronische remkrachtverdeling mee.
Grote Cherokee
De Grand Cherokee is vanzelfsprekend een heel ruime auto. Je zit voorin op zich verdienstelijk in licht voorgevormde kuipstoelen, maar de zitting is daar bijna té lang, terwijl de rug juist iets hoger mag zijn. Achterin zijn zowel de zithoogte als de hoogte van de rugleuning aan de erg krappe kant. In menig opzicht heeft de uitstraling van "groottoerist" bij deze Amerikaan veel meer te maken met het imago dan het werkelijke reiscomfort.
Het dashboard oogt strak en is Europees logisch afleesbaar, bedienbaar en ingedeeld. Zelfs de houtaccenten zien er redelijk overtuigend uit. Her en der vind je leg- en bergvakjes, waaronder eentje die zich goed leent voor je telefoon. In een grote bak is ruimte voor cd"s. Maar met het kleine dashboardkastje en de smalle vakjes in de deuren kun je weer weinig beginnen. Tussen de stoelen staan twee kloeke poken voor de 4-versnellingsautomaat en de bediening van de nieuwe Quadra-Trac II 4WD. Dit is een inschakelbaar permanent werkend systeem, met een lage gearing. Onder normale omstandigheden worden de achterwielen aangedreven. Gaat het mis, dan komen de voorwielen erbij.
De Power Tech L6 in de Grand Cherokee is een lijnmotor met heel verdienstelijke prestaties achter het gaspedaal. Met 140 kW/190 pk en een koppel van 295 Nm is de grote Jeep prima bediend. Al lust hij wel een litertje of vijftien benzine op elke 100 kilometer. Zelfs al schakel je de overdrive-stand in. Waarbij de motor bij zo"n 120 kilometer per uur van 3200 naar 2200 toeren terugzakt.
De sprint naar 100 kilometer per uur duurt dik elf tellen en zijn top bedraagt 180 km/h. Stap achter het stuur en je weet na luttele kilometers dat de Grand Cherokee gewoon een goed uitgebalanceerd concept kent, redelijk verfijnd aanvoelt en toch vlot zat rijdt.
De automaat schakelt netjes en reageert gelijkmatig op gasgeven. Hij stuurt goedmoedig en laat zich heel voorspelbaar een bocht om zetten. Als het wat harder gaat, merk je alleen wel dat er voorin nogal wat gewicht hangt. De Jeep reageert wat onderstuurd. Aan de andere kant: de vering is modern van snit en voelt behoorlijk comfortabel aan. Zonder dat de auto te veel overhelt in bochten.
In deze klasse is de Jeep Grand Cherokee een goed uitgebalanceerde en comfortabele auto.
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Grand Cherokee 4.0i Limited |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 58.175 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.960 cc |
Maximaal vermogen | 145 kW / 195 pk bij 4.600 tpm |
Maximaal koppel | 312 Nm bij 2.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 78 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.610 mm / 1.858 mm / 1.762 mm |
Wielbasis | 2.691 mm |
Massa leeg | 1.813 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 245/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 181 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,6s |
Brandstofverbruik | 14,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 351 g/km |
Lees ook
Jeep Grand Cherokee 4.7i V8 Limited (1999)
Classic Review: Monsterlijke half miljoen dure Audi Sport Quattro trekt als een dolle
Volbeladen, voorzien van bed, toilet en keuken: hoe veilig zijn campers daarmee?
Test: Maserati MC20 GT2 Stradale – Er is ruimte voor meer
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.