Je wilt een Alfa Romeo Mito, houd hier rekening mee

Van best oud tot behoorlijk nieuw

Alfa Romeo MiTo

Een driedeurs auto in het B-segment is tegenwoordig nauwelijks meer te krijgen. Nog niet eens zo heel lang geleden was dat anders, of was een vijfdeurs zelfs geen optie. Zoals bij de Alfa Romeo Mito, het Italiaanse alternatief voor modellen als de Mini en Citroën DS3. Waar moet je op letten als je nu een gebruikte Mito wilt kopen? 

Om met een opvallend gegeven te beginnen: de Alfa Romeo Mito is al oud maar kan tegelijkertijd ook betrekkelijk jong zijn. Hij werd geïntroduceerd in 2008, maar als je in 2020 een hagelnieuwe wilde was dat nog steeds mogelijk. In 2013 kreeg de Mito zijn eerste update, met name op het gebied van infotainment, waarna in 2016 een stoerder getekende neus volgde. 

Van €1.499 tot €18.950 

Dat de Alfa Mito lang geleverd is zie je aan de occasionprijzen. Die starten bij €1.499,- voor een Mito 1.4 Progression uit 2010, die volgens zijn aanbieder ‘niet de mooiste is’ wegens afbladderende blanke lak. De duurste is een 170 pk sterke Mito Veloce automaat uit 2018, met net geen 60.000 kilometer op de teller. Het zijn uitschieters, veruit de meeste Mito’s koop je voor minder dan €10.000. 

Bekende motoren 

Onder de motorkap van de Mito vinden we bekende krachtbronnen van (toen nog) FCA. Onderhuids deelt de Alfa’s kleintje veel componenten met de Fiat Punto, waaronder zijn krachtbronnen. Dat begint bij een 1,4-liter achtklepper met 78 pk en een aantal 1.4 T-Jet-motoren, waarvan de sterkste 155 pk aan de dag legde. Later kwamen de MultiAir-varianten, al dan niet met turbo, waarvan de sterkste variant het tot 170 pk schopte. De verwantschap met Fiat betekent dat ook de befaamde TwinAir-tweecilinder zijn weg naar de compacte Alfa Romeo vond.  

 

Enige tijd profiteerden eigenaren van een Alfa Mito met 1.3 JTDm-diesel van fiscale voordelen, waaronder korting op de bijtelling en vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Het zorgde met name in 2011 voor een flinke piek in de verkopen. Op de occasionmarkt is hiervan weinig meer te zien, van de net iets meer dan honderd gebruikte MiTo’s heeft zo’n twintig procent een diesel in het vooronder. 

De leukst rijdende, bijna dan 

Waarschijnlijk is jouw eerste reden om naar een Alfa Romeo Mito te zoeken zijn uiterlijk. Toegegeven, dat kan er na al die jaren nog heel goed mee door. Het feit dat de auto geen opvolger kreeg draagt daaraan ongetwijfeld bij, maar ook naast een gloednieuwe Alfa Romeo Junior ziet de MiTo er nauwelijks verouderd uit. 

Zijn uiterlijk is niet de enige onderscheidende eigenschap. In de diverse tests waarin de Mito mag opdraven komt -ie steevast als een van de leukst rijdende alternatieven uit de bus. Behalve tegen de aartsrivaal van Mini dan, die simpelweg niet te kloppen is. En ook al lijkt de Alfa Romeo niet ontworpen met gebruiksgemak hoog in het vaandel, hij biedt passagiers mooi wel meer ruimte dan pak ‘m beet een Ford Fiesta.  

 

Wel aandachtspunten, geen grote bezwaren 

Overwegend is de Alfa Romeo Mito, net als onderdelendonor Punto, een degelijke auto. Dat betekent niet dat hij geen aandachtspunten kent, en die zijn vooral gebonden aan de gekozen motor. Zo zijn modellen met een MultiAir-motor erg gevoelig voor de juiste olie, en die moet absoluut op tijd gewisseld worden. Net als het MultiAir-filter, dat vaak wordt vergeten.  

De werking van het ingenieuze MultiAir-systeem wordt bepaald door oliedruk, waarbij vervuilde olie kan leiden tot een verminderde werking van het systeem. Mocht de module defect raken, dan ben je gemakkelijk meer dan €1.000 kwijt voor een vervanging, al volstaat soms een goede reiniging. Ook bobines willen nog wel eens de geest geven, al is dit een probleem dat we vaker zien bij dergelijke turbomotoren. Voor de TwinAir geldt overigens hetzelfde advies, dat is immers een halve MultiAir. Wil je helemaal op safe spelen, kies dan voor de 1,4-liter benzine met 78 of 105 pk. Al is die eerste zo tam dat hij afbreuk doet aan het rijplezier dat de Mito kan bieden. 

Een algemeen punt van aandacht betreft de stuurpomp. Draai tijdens de proefrit het stuur eens van helemaal links naar helemaal rechts of andersom. Het stuur zou gedurende deze exercitie constant op dezelfde manier bekrachtigd moeten blijven en vrij moeten zijn van bijgeluiden. Bij vroege Mito’s is de dynamo gemonteerd op een plek waar hij makkelijk in contact komt met water, wat de levensduur van deze generator verkort. Ook een kabelbreuk in de draadboom naar de kofferbak komt regelmatig voor, waardoor zaken als achterruitverwarming en achterruitenwisser niet meer functioneren. 

Conclusie Alfa Romeo Mito 

De Alfa Romeo Mito is ook in 2025 nog een leuke keuze. Hij ziet er niet alleen fris uit, hij is voor veel gebruikers prima dagelijks inzetbaar en kent ook weinig grote problemen. Wel is het nog meer dan gemiddeld belangrijk dat je let op aantoonbaar goed onderhoud, zowel recent als in het verleden. Gokken met een MultiAir-module kan immers potentieel duur uitpakken. Verdere aandachtspunten zijn relatief klein en/of eenvoudig op te lossen, en mogen eigenlijk geen reden zijn om jezelf geen Mito te gunnen.    

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.