Jaguar XJR 4.2 S/C (2008)

Snel en smaakvol

Jaguar XJR 4.2 S/C
De grootste Jaguar slijt zijn dagen in betrekkelijke anonimiteit. Onlangs onderging deze XJ een subtiele facelift, voor ons reden voor een hernieuwde kennismaking. We kozen meteen maar de potente XJR!

Die facelift van de XJ was niet van dien aard dat je mag verwachten dat het nu allemaal heel anders is. De grille werd aangepast, het kleurenpalet geactualiseerd en de interieurkleurenkeuze werd verruimd. De allerbelangrijkste wijziging is een verticale luchtinlaat in de voorschermen. Verder kregen de bumpers rondom een prominentere bolling.
Het spreekt voor zich dat het Engelse merk weer flink met aluminium schermt voor de opbouw van de carrosserie van de luxe vierdeurs. Motorisch gezien is er niets veranderd. Hoe dan ook: de versie met de 4,2-liter supercharged V8 aan boord, de XJR, is té smakelijk om níet bij de kladden te pakken; 400 pk, in 5,3 seconden naar de honderd en een afgeregelde top van 250 km/h.
Het lijkt erop dat ze bij Jaguar wat bomen in de open haard hebben gegooid, want we hebben hier zo maar een dure Jag zonder hout binnenin. Nog opmerkelijker: het staat prima! Hout is echter nog altijd verkrijgbaar. Deze XJR heeft als optie de dashboardafwerking in aluminium, hout is een andere mogelijkheid.
Status, uitstraling, een klasserijke look: alles goed en wel, maar een XJR is toch ook in de eerste plaats een rijderssedan. Met heel veel potentieel aan boord en... hij maakt het ook waar. De zit achter het stuur is meteen duidelijk: absoluut sportief en als gegoten. En als je het gas intrapt, is de beer serieus los.


Forse por vooruit
Het is opvallend hoe gretig de Jag reageert op het gaspedaal. Een klein stukje intrappen is al genoeg voor een forse por vooruit. De besturing doet mee aan dit feest van directheid. Je vergeet in één keer de niet-onaanzienlijke lengte van meer dan vijf meter. Je dirigeert de XJR waar je hem hebben wilt. Hij doet het allemaal heel gewillig. Hij wil rap naar voren, maar net zo lief een scherpe bocht in duiken en daarbij blijft het degelijke gevoel in de forse koets keurig overeind. Alleen in heel kort bochtenwerk gaat de achterwielaangedreven Jaguar wat ondersturen.
Concentratie blijft te allen tijde vereist. Vanwege de gretigheid van de aandrijflijn zetten de krachten soms nog even door als jij net hebt besloten dat het wel even hard genoeg gaat in die bocht. Gooien en smijten met een XJR van bijna anderhalve ton, het heeft iets tegenstrijdigs, maar dat maakt het juist ook weer zo leuk. Dit is een uitermate smakelijk opgediende klasse-sedan die heel veel kan. Dat tilt de Brit naar een hoog plan in de categorie van sportieve premiumsedans. We schrikken echter wel een beetje van de prijs van deze snelle en smaakvolle Brit.
Met de uitrusting zit het wel snor. Van de Computer Active Technology Suspension (CATS) merk je niets, maar die bezorgt je wel een state-of-the-art-onderstel. Ook het remsysteem is specifiek aangepast aan het grote vermogen van de XJR. Wát een remklauwen en wat een vliegende schotels met R-logo herbergen die 20-inch lichtmetalen Callisto-wielen.
Dankzij het optionele adaptieve cruisecontrol-systeem houdt de auto een vaste afstand tot je voorganger en versnelt zelf als er weer ruimte komt. Ook de verwarmbare stoelen en achterbank zijn een extra, net als het entertainmentsysteem met beeldschermen in de hoofdsteunen en de dvd-speler.

Video

Signalement

Merk Jaguar
Model XJR 4.2 S/C
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 135.790

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.196 cc
Maximaal vermogen 298 kW / 400 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 553 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 5.090 mm / 1.860 mm / 1.448 mm
Wielbasis 3.034 mm
Massa leeg 1.659 kg
Laadvermogen 604 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden255/35R20Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,3 s (fabrieksopgave: 5,3 s)
Brandstofverbruik 12,1 l/100km
CO2-uitstoot 289 g/km

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.