Jaguar XJ 3.0D V6 Portfolio (2010)

Echte koppendraaier

Jaguar XJ 3.0D V6 Portfolio
De nieuwe Jaguar XJ gooit het over een compleet andere boeg dan zijn twee voorgangers. Geen behoudend design meer, dit is een koppendraaier pur sang. Daarmee moet deze Brit het opnemen tegen de gevestigde Duitse orde in het F-segment.

Genoeg fans van de oude Jaguar XJ schreeuwen nog steeds moord en brand over de nieuwe designrichting van Jaguar. De nieuwe limo lijkt in niets op zijn legendarische voorganger met dubbele koplampen. Die klagers zullen zichzelf evenwel moeten bedenken dat Jaguar op de rand van de afgrond heeft gestaan en dat een radicale koerswijziging dus noodzakelijk was. Het vorige model heeft het gewoon niet goed genoeg gedaan om een herhaling van designzetten goed te praten.

Wellicht hebben mensen bij het zien van de foto's nog twijfels, maar geloof ons: in het echt ziet de auto er echt goed uit. Onderweg waren de reacties ook enkel positief. Mensen remmen af om de auto beter te bekijken of geven een opgestoken duim. In enkele gevallen worden we zelfs aangesproken door voorbijgangers die het een bijzonder mooie auto vinden.

In de Jaguar XJ is maar één dieselmotor verkrijgbaar. Het is de krachtigste versie van de V6-biturbo die Ford en PSA in diverse grote auto's inzetten: hij heeft in de XJ 275 pk en 600 Nm. De krachtbron is in onze testauto gekoppeld aan een sequentieel geschakelde zestrapsautomaat. De XJ scoort beslist punten met deze aandrijflijn. De V6 is een geweldig fijne diesel, die bovendien mooi stil is; je hebt op hoge snelheid meer last van windgeruis.

Knoppensysteem

Achter het stuur heb je een prachtig uitzicht op de cockpit. Geen wegklapbare roosters zoals  in de XF, maar een soort draaibare kokers met een prachtig klokje ertussen. In tegenstelling tot veel concurrenten in deze klasse heeft de XJ nog geen iDrive-achtig systeem, maar een 'ouderwets' knoppensysteem in combinatie met een touchscreen. En laat dit nu net het zwakste punt zijn van de XJ. De reacties op je keuzes zijn extreem langzaam, wat erg snel gaat irriteren. Tijdens onze testsessie liep het systeem bovendien meerdere keren vast. In deze prijsklasse eigenlijk schandalig. Jaguar meldde in een reactie dat het een voorserie- auto was en dat de auto's die mensen daadwerkelijk gaan kopen over een software-update beschikken. Wat dan nog steeds overblijft, is de onprettige bediening. Wel goed zijn de digitaal geprojecteerde klokken voor je neus. De afleesbaarheid is mede door een torchlight-effect (waarbij de actuele snelheid en het actuele toerental extra belicht worden) uitstekend en zo nodig maken de tellers plaats voor andere info. Een klein navigatiekaartje als je een kruising nadert, bijvoorbeeld. Goed gedaan. Echt waanzinnig is het geluidssysteem van Bowers & Wilkins. Mooier hebben we in een auto nog niet gehoord.

De XJ heeft geen uitgebreid dynamisch rijsysteem, maar kent wel een sportstand. Gasrepons en onderstel worden een tandje scherper en om dat aan te geven, kleuren de digitale klokken rood. Het sturen gaat dan nog lekkerder, al is dat sowieso geen probleem van de XJ. De auto stuurt knap direct en heeft op bochtige wegen niet veel last van zijn formaat. Jaguar heeft de limo echt in de markt gezet als rijdersauto en dat is goed gelukt. Misschien zelfs iets te goed, want het comfort is niet helemaal op het niveau dat je in deze klasse verwacht. De demping is in de normale stand net even een tandje te hard.

Video

Signalement

Merk Jaguar
Model XJ 3.0D V6 Portfolio
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 115.270

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 202 kW / 275 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 600 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 82 l
Lengte / breedte / hoogte 5.122 mm / 1.894 mm / 1.448 mm
Wielbasis 3.032 mm
Massa leeg 1.796 kg
Laadvermogen 569 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden255/40R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,0 s (fabrieksopgave: 6,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,4s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 184 g/km

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.