Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Jaguar X-type 2.0D

Katje spint als vanouds

Jaguar X-type 2.0D
  • Damiaan Hage
  • Eerste rijtest
7 augustus 2003 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2003 nummer 27
AutoWeek 2003 nummer 27

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 27

Dieselen is in. We zien steeds meer auto's die 'andere' brandstof tanken, gewoon omdat het bepaalde voordelen heeft. En dus zien we van heel klein naar groot, van MPV naar sportief diesel. Dan kan zelfs Jaguar niet achterblijven.

Jaguar is ook maar een gewoon bedrijf. Aan het eind van de dag moeten er wel een paar eurootjes verdiend zijn om alle mondjes te kunnen voeden. Dus als de consument je X-Types niet koopt omdat er geen dieselmotor is te krijgen, ga je natuurlijk als de sodemieter op zoek naar zo'n zelfontbrander. En dan moet je je natuurlijk niet druk gaan maken om de gefronste wenkbrauwen van de 'liefhebber': 'n Diesel? In een Jag? Zo'n ratelend en walmend geval? Dat nooit!'


Ook een V6
We gaan even terug in de tijd. Vijf jaar geleden kondigden Ford en PSA (Peugeot/Citroën) aan te gaan samenwerken op dieselgebied. De eerste vruchten van die samenwerking zijn inmiddels geplukt. Van de gezamenlijk ontwikkelde 1,4-liter dieselmotor zijn er al 500.000 geproduceerd. Het is de 1.4 die we onder andere aantreffen in de Ford Fiesta, de Citroën C3 en de Peugeot 307. Daarnaast omvat het programma een 1.6, een 2.0 (beide viercilinders) en nu dus een V6. Het is geen 'verdieselde', bestaande zespitter. Het gaat om een totaal nieuwe motor, waarvan het cilinderblok is gemaakt van Compacte Graphite Iron. Een lichte en zeer stijve staallegering. Er zullen jaarlijks 150.000 van deze motoren in Dagenham worden geassembleerd. Uiteraard zal niet alleen Jaguar van deze motor gebruik maken, hoewel dat merk er als eerste van profiteert. Vanaf het begin is uitgegaan van een motor die zowel dwars als in lengte gemonteerd kan worden. We zullen 'm dus ook gaan zien in topmodellen van Peugeot en Citroën, evenals in de merken van de Ford Motor Company.
De nieuwe V6 heeft een blokhoek van zestig graden, is voorzien van twee turbo's, vier nokkenassen en vier kleppen per cilinder. De inspuiting van de brandstof geschiedt volgens het common rail-principe (1.650 bar), met twee voorinjecties, een hoofdinjectie en twee na-injecties. Een krachtbron die op papier veel belooft en bijna hetzelfde aantal newtonmeters koppel naar de achterwielen stuwt als de 4.2 V8 uit de S-Type. Voor de nieuwe XJ is deze motor echter onder de maat. Naar het zich laat aanzien, wordt er voor deze auto een V8 diesel ontwikkeld, die ook dienst zal doen bij Land Rover. Officieel is hier nog niets van bekend, maar het is een logische stap. De X-Type, waarvan de verkopen tegenvallen, is als eerste Jaguar aan de beurt om met een D op het kofferdeksel door het leven te gaan. De tweelitermotor die deze auto krijgt, kennen we uit de Ford Mondeo. En met die auto kunnen we nu voor het eerst rijden.

Vanzelf stiller
De allereerste Jaguar met diesel. De tweeliter in de X-Type komt dus uit de Mondeo. 'Maar', haast Jaguar zich te zeggen, 'wij hebben er nog aan gesleuteld om 'm aan het karakter van een Jaguar aan te passen'. Lees: Jaguar heeft aan de computer zitten rommelen om de prestaties van de motor te optimaliseren.
Hij heeft uiteraard common rail-inspuiting en een turbo met variabele geometrie, dat zorgt voor een breder toerengebied voor het koppel. De trekkracht bedraagt 330 Nm en het vermogen is 130 pk. Een van de wijzingen is de combustion noise sensor, een sensor die letterlijk luistert naar de verbranding en desgewenst de injectoren kan aanpassen als het er wat lawaaiig aan toe gaat.


Beer is los
En stil is het zeker. In de auto hoor je nauwelijks iets van de motor en zelfs als je eens flink optrekt, is er van geluidshinder geen sprake. En bij de toerentallen die je in de praktijk gebruikt (zo tussen de 2.000 en 2.500 tpm) spint de kat als vanouds.
In principe heb je altijd een heel groot gedeelte van die 330 Nm koppel voorhanden en dat betekent dat de auto zonder al te veel schakelen bestuurd kan worden. Alleen bij wegrijden lijdt de Jaguar even aan traagheid, maar zodra de toerenteller 1.700 tpm is gepaseerd, is de spreekwoordelijke beer weer eens los. In iets minder dan 10 tellen zit de 1.500 kg zware auto op de honderd en de top ligt net boven de 200 km/h. De vijfbak schakelt prima, maar de besturing is naar onze smaak wat te vaag. Er zit niet veel gevoel in en op de Duitse Autobahn merkten we dat vanaf zo'n 140 km/h het gevoel echt wegholt en je niet met een zeker gevoel achterblijft.
Met name door z'n stille karakter heeft de X-Type 2.0D indruk gemaakt. En z'n instapprijs van 34.900 euro is niet eens zo gek: dieselen in de BMW 3-serie kost ten minste € 33.350 en bij de Audi A4 bij € 33.890. De X-Type 2.0D is vanaf september leverbaar en dan gaat meteen modeljaar 2004 in, waarbij er wat kleine wijzingen doorgevoerd worden. Niets schokkends: hoofdzakelijk nieuwe kleuren en bekledingen.

  • Houd me op de hoogte over de Jaguar X-Type
Jaguar Jaguar X-Type

Uitgelicht aanbod

    Jaguar X-type 2.0 D APK tot 03.2023

    Jaguar X-type 2.0 D APK tot 03.2023

    • 2004
    • 265.933 km

    € 1.945

    Jaguar X-type 2.5 V6 4WD Automaat*NL-Auto*Perfect Onderh.*Youngtimer*Cruise-Control/Climate-Control/Elek. Ramen/Elek. Spiegels/16 inch LM*

    Jaguar X-type 2.5 V6 4WD Automaat*NL-Auto*Perfect Onderh.*Youngtimer*Cruise-Control/Climate-Control/Elek. Ramen/Elek. Spiegels/16 inch LM*

    • 2003
    • 186.346 km

    € 4.400

    Jaguar X-type Estate 2.2 D UNIEK !!

    Jaguar X-type Estate 2.2 D UNIEK !!

    • 2008
    • 106.655 km

    € 3.999

Meer Jaguar X-type occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar X-type specificaties
  • Jaguar X-type occasions
  • Jaguar X-type video's
Advies en informatie
  • Jaguar X-type tests
  • Jaguar X-type gebruikersreviews
  • Jaguar X-type index
PREMIUM
Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Vanaf 2025 introduceert Jaguar alleen nog elektrische modellen. Tot het zover is, moet het...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2001)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2001)

    1
    • 19 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Sport (2002)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Sport (2002)

    1
    • 17 november 2019
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.0 V6 Business Edition Plus (2003)

    Jaguar X-Type 2.0 V6 Business Edition Plus...

    2
    • 27 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type Estate 3.0 V6 Executive (2004)

    Jaguar X-Type Estate 3.0 V6 Executive (2004)

    4
    • 12 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    1
    • 6 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    10
    • 29 november 2015
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.2D (2006)

    Jaguar X-Type 2.2D (2006)

    3
    • 18 mei 2013
meer reviews
Klokje rond Jaguar X-type 3.0 V6 (2001)

Klokje rond Jaguar X-type 3.0 V6 (2001)

4

Wat nou, opgeleukte Mondeo? Wie dat beweert, is stiekem misschien een beetje jaloers of heeft...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Jaguar X-type 20 jaar: klassieker in de dop?

    Jaguar X-type 20 jaar: klassieker in de...

    35
    • 8 juli 2021
  • PREMIUM
    Citroën C5 - Jaguar X-Type

    Citroën C5 - Jaguar X-Type

    • 24 april 2017
  • Occasion dubbeltest Ford Mondeo - Jaguar X-Type

    Occasion dubbeltest Ford Mondeo - Jaguar...

    68
    • 21 april 2014
  • PREMIUM
    Ford Mondeo Wagon - Jaguar X-Type Estate

    Ford Mondeo Wagon - Jaguar X-Type Estate

    • 15 april 2014
  • Nieuws
    Voortijdig einde Jaguar X-type

    Voortijdig einde Jaguar X-type

    51
    • 15 juli 2009
  • Nieuws
    Actiemodel voor Jaguar X-type

    Actiemodel voor Jaguar X-type

    25
    • 12 juni 2009
  • Autotest
    Jaguar X-Type 2.2D Executive (2008)

    Jaguar X-Type 2.2D Executive (2008)

    27
    • 28 februari 2009
Merk
Merk
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    11
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Deze auto's werden vorige maand slechts één keer verkocht

    Deze auto's werden vorige maand slechts...

    63
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XK European: restomod met minimaal 300 pk

    Jaguar XK European: restomod met minimaal...

    7
    • 14 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden