Infiniti Q30 1.5D Premium Tech Café Teak (2016)
Label 'premium' terecht geclaimd
Infiniti, groot in de VS en klein in Europa, kennen we van hun forse sedans en SUV's. De Q30 is het eerste compacte model van het merk. Zie de auto als een concurrent voor populaire compacte cross-overs zoals de Mercedes GLA; geen echte SUV, geen gewone hatchback maar iets ertussenin. Infiniti toont zich een ware wereldburger door zijn Japanse roots te vermengen met Duitse techniek en Franse motoren. Het model wordt, om het mondiale feest compleet te maken, in Engeland in elkaar gezet. De alliantie van moederbedrijf Nissan met Renault verklaart de gemonteerde 1,5-liter dieselmotor. De Duitse link betreft het samenwerkingsverband met Mercedes-Benz; onderhuids is de Q30 nagenoeg identiek aan de Mercedes A-, B- en GLA-klasse.
Qua koetswerkstijl zijn de overeenkomsten met die laatste het sterkst, maar Infiniti heeft gelukkig gekozen voor een geheel eigen design. In het interieur herkennen we de nodige Duitse knopjes, meters en stengels, maar de Q30 heeft wel een geheel eigen cockpit gekregen. De indeling van de middenconsole is duidelijk. Het geïntegreerde navigatie- en infotainment-schermpje kun je bedienen door het aan te raken of door het knoppenclustertje te gebruiken dat tussen pook en armsteun is gemonteerd. Dat is ergonomisch niet meest handige locatie, doordat je er nogal eens onbewust tegenaan stoot.
De instap achterin is aan de krappe kant en de hoofd- en beenruimte op de achterbank zijn maar net voldoende. De 1.5d-motor heeft met 109 pk en 260 Nm een hele kluif heeft aan de 1.334 kg zware Q30. Vooral bij tussensprints, en zeker onder de 1.500 toeren, gebeurt er weinig en dan is een verzet terugschakelen aan te raden om een inhaalactie nog enigszins vlotjes te laten verlopen. De samenwerking tussen bak en koppeling is wel erg prettig. Het testverbruik bedroeg gemiddeld 6,5 l/100 km. De Q30 is al met al een zeer doortimmerde en degelijke gebouwde auto met fijne rijeigenschappen, die zowel zichtbaar als onderhuids de kwaliteitsslag maakt die nodig is om het grijze gebied te ontstijgen.
Oordeel
Infiniti maakt met de Q30 een uitstekende entree in een (voor het merk) nieuw segment. Op de auto valt weinig aan te merken; vooral bouwkwaliteit, materiaalgebruik en afwerkingsniveau maken indruk. De aandrijflijn is prettig maar de 1.5d mist vermogen. De ruimte achterin valt tegen.
Signalement
Merk | Infiniti |
---|---|
Model | Q30 1.5d Premium Tech |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 38.745 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.461 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 109 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 260 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.425 mm / 1.805 mm / 1.495 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.334 kg |
Laadvermogen | 626 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 719 kg |
Banden | 235/50R18Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,9 s (fabrieksopgave: 12,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 6,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,9 s / 16,7 s |
Brandstofverbruik | 4,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 108 g/km |
Lezersreacties (71) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.