Infiniti EX37 GT (2009)
Gulden middenweg
Hoe maakt de eerste coupé-crossover ter wereld de Infiniti-filosofie hard in de dagelijkse praktijk? De EX, Infiniti noemt hem 'coupé-crossover', kan rekenen op bovengemiddelde aandacht van andere weggebruikers. Dat komt natuurlijk ook doordat hij nog heel zeldzaam is. We hebben er overigens weinig aan als we in een file belanden. Wat ben je dan blij met de comfortabele stoelen, de ijverige airco die zich in twee aparte temperatuurzones laat bedienen en de soepele automatische bak. Dat de riante motor supergladjes zoemt, is eigenlijk een vanzelfsprekendheid bij zo'n premium SUV, eh, sorry, cross-over.
In de meest luxe GT-uitvoering kost onze EX zo'n zeventig mille. Maar denk niet dat je dan ook alles hebt wat je hartje begeert! Adaptieve cruisecontrol, xenon met adaptieve bochtverlichting, navi en achteruitrijcamera: het zijn allemaal opties die je ook op de GT apart moet bijbestellen.
De EX heeft een V6 van 3,7 liter met 320 pk onder de kap. Met die krachtbron is het dubbel genieten; hij is stil en geraffineerd, loopt verfijnd, maar als je het gaspedaal flink intrapt, trakteert de Japanner je op een zeer serieuze acceleratie. Deze EX is gewoon snel! Kijk maar naar de tussenacceleraties en de sprint. Het fijne is: het gaat allemaal uiterst vanzelfsprekend en gemakkelijk en ook de zeventrapsautomaat doet mee aan dit Japanse feestje van raffinement. Geblèr van de krachtbron blijft achterwege en Infiniti is erin geslaagd de EX een passend geluid mee te geven: beheerste kracht. Indrukwekkend is hoe gretig de motor bij elk toerental ronddraait en hoe soepel de automaat met die kracht omgaat.
Ondersteldynamiek
Helaas houdt de afdeling rijdynamiek de afdeling aandrijflijn niet bij. Het onderstel heeft moeite met korte oneffenheden. Daar wordt de boel nerveus van. Niet oncomfortabel, maar je merkt en hoort dat vering en demping alle zeilen moeten bijzetten en je voelt dat ze soms net te laat zijn. Uitnodigend in bochten is de EX ook niet. Daarvoor schiet de zijdelingse steun van de stoelen tekort. Je voelt ook dat je onderweg bent met een grote, best zware auto, die vooral gericht is op comfortabel rijden.
De bediening van de cross-over laat weinig te wensen over. Toch is de algehele handelbaarheid iets minder dan gewenst, omdat het uitzicht rondom matig is. Nu helpt een camera prima bij het achteruit inparkeren, maar toch wil je ook met eigen ogen zien wat er mogelijk is.
De parkeerhulp van de EX GT gaat verder dan een camera voor achteruitkijken. Infiniti heeft het AVM-systeem, de Around View Monitor. Camera's aan de voor- en achterkant en aan beide flanken creëren een beeld waarbij je ziet wat er rondom de auto gebeurt. Overigens is AVM alleen te bestellen in combinatie met het Multi Media Pack (dvd-navigatie met stemherkenning, achteruitrijcamera en Bose Premium Sound System). Hoe voelt het achter het stuur van de EX37? Uitstekend. De zitpositie zou nog iets beter zijn als de stoel lager kon, maar op de bok zitten blijft ons gelukkig bespaard. Ondanks het cross-oververhaal van de makers hebben we toch vooral het gevoel in een softroader te zitten. Een lekkere, comfortabele SUV die wel iets lager ligt dan gemiddeld.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Infiniti |
---|---|
Model | EX37 GT |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 85.095 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.696 cc |
Maximaal vermogen | 235 kW / 320 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 360 Nm bij 5.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.635 mm / 1.800 mm / 1.580 mm |
Wielbasis | 2.800 mm |
Massa leeg | 1.776 kg |
Laadvermogen | 574 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s (fabrieksopgave: 6,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,0s |
Brandstofverbruik | 11,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 267 g/km |
Lezersreacties (10) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.