Eerste rijtest Ineos Grenadier - zo rijdt de 'nieuwe' oude Defender
Van Defender tot aanvaller
Met het verdwijnen van de oude Land Rover Defender zag miljonair en 4x4-liefhebber Sir Jim Ratcliffe zich min of meer genoodzaakt in de aanval te gaan. Daarmee werpt hij zich op als beschermheer van een specifiek stuk automobiel erfgoed: de pure, onversneden terreinauto. Zie hier de Ineos Grenadier.
We gaan terug naar 2017. Na een middagje modderbaden in één van zijn vele 4x4’s hangt Ratcliffe zijn donkergroene waxcoat aan de kapstok in de lokale pub ‘The Grenadier’. Samen met zijn terreinrijdende vrienden worden de avonturen van die dag besproken. Onder het genot van een slok Greene King Grenadier Best Bitter en een hap Beef Wellington rijst het idee om zelf een old skool terreinbeul te gaan bouwen, omdat Land Rover al een paar jaar eerder had aangekondigd dat de Defender uit productie zou gaan. Nu moet je weten dat Ratcliffe met zijn onderneming Ineos een succesvol ondernemer is in de petrochemische industrie en vanuit die functie ook contacten heeft in de auto-industrie. Het balletje ging rollen, de plannen werden gesmeed en een paar jaar later kon Sir Jim zich de trotse eigenaar noemen van een moderne autofabriek in het Franse stadje Hambach. Komt je bekend voor? Klopt, daar bouwt Mercedes sinds 1998 de Smart ForTwo (en de Roadster). De teller staat op 2,5 miljoen stuks. In 2019 investeerde Mercedes nog 470 miljoen euro in deze fabriek en Ineos pompt er nu andermaal een slordige 50 miljoen euro in. Alle voorbereidende werkzaamheden zijn achter de rug en vanaf juli is de fabriek klaar voor serieproductie van de Ineos Grenadier. De capaciteit is 30.000 exemplaren per jaar; inmiddels zijn er ruim 15.000 bestellingen geplaatst.
Modderworstelen
Op een landgoed ergens ten zuidoosten van Brussel mogen we op de passagiersstoel van een handgebouwd prototype in de wielsporen van Ratcliffe treden. Het dashboard is volgeplakt met allerlei waarschuwingsstickers, maar geeft een goed idee hoe de productieversie eruit gaat zien. De knoppen op de middenconsole en het knoppencluster tegen het dak roepen associaties op met een oud vliegtuig, ook al komt de ontwerper ervan uit de nautische hoek. Het oogt stoer, industrieel en vooral oersolide. Ondertussen beukt en bonkt de zware Ineos door gaten en kuilen, klautert hij tegen steile hellingen op en daalt hij met hetzelfde gemak weer af. De ondergrond is na twee dagen stevige regen getransformeerd tot een natte en gladde brei van klei en steen. Zoals viel te verwachten, ploetert de Grenadier er met speels gemak doorheen. Zo nu en dan lijkt een stuk rots het ladderchassis aan stukken te rijten, maar volgens de vrouw achter het stuur hoeven we ons geen zorgen te maken. De zescilinder benzinemotor heeft ruim voldoende koppel. Voor iemand die zich niet dagelijks door heuvelachtig gebied en via amper begaanbare bospaden voortbeweegt, zijn de prestaties indrukwekkend.

Ineos Grenadier
Beproefde componenten
Het ontwerp is niet zo heel erg verrassend en leverde de afgelopen jaren nog enig juridisch gesteggel met Land Rover op, maar de volhardende Sir Jim trok aan het langste eind. Met de ruim honderd door Magna Steyr gebouwde prototypes zijn 1,1 miljoen testkilometers gemaakt over de hele aardbol. Ook de techniek bewijst dat Ineos goed beslagen ten ijs komt: de motoren (B57 benzine, B58 diesel) komen van BMW en zijn licht gemodificeerd, de achttraps automaat van ZF, de starre assen van Carraro en verder is er het nodige tot stand gekomen op inspraak van enthousiaste leden van de 4x4-community, wat zelfs geldt voor de naam. In plaats van onderhoudsgevoelige luchtvering is er gekozen voor stalen schroefveren en in de vloer zitten uitneembare rubber dopjes, zodat je de boel met water kunt schoonmaken. De twee kleine, glazen klapdaken staan bij de liefhebber bekend als ‘safari windows’, zodat je op de stoel kunt staan om op die manier veilig de omgeving te verkennen. Volgend jaar komt er een variant met langere wielbasis (3,28 m), zodat de laadbak van de pick-up aan de vereiste lengte voldoet voor sommige markten. De dichte, verlengde uitvoering biedt zeven zitplaatsen. De prijs is nog onbekend, want de CO2-homologatie is nog niet afgerond. De prijs zonder bpm is € 60.990, inclusief btw. Een koopje zal het in Nederland niet worden, maar zijn aantrekkingskracht zit in het exclusieve, compromisloze karakter. Daarvoor valt de liefhebber.
Had je deze auto's al gezien?

Ineos Grenadier 3.0 Turbo-Diesel 6-cilinder 4x4 Utility | Differentieel lock voor + achter | Trekhaak | Compleet
- 2024
- 1.122 km

Ineos Grenadier 3.0 Turbo-Diesel 6-cilinder 4x4 Utility | Trekhaak | Safari Ruiten
- 2024
- 50 km

Ineos Grenadier 3.0 Turbo-Benzine 6-cilinder 4x4 Utility | Differentieel lock voor + achter | Trekhaak | Safari Ruiten
- 2024
- 50 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (51) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.