Hyundai XG 3.5i V6 (2004)
De grote onbekende
't Is niet bepaald een auto die je elke dag tegenkomt, die Hyundai XG (staat voor eXtra Glory!). De XG heeft een 3,5-liter V6 onder de kap, met 197 pk en een koppel van 292 Nm. De topsnelheid is 230 km/h, volgens Hyundai. De transmissie in de Hyundai XG is een elektronisch gestuurde vijftrapsautomaat met sequentiële handbediening. Waar het op neerkomt, is dat de automaat 'meedenkt'. Registreert de elektronica dat de chauffeur rustig rijdt, dan schakelt de bak al bij lage toerentallen op. Merkt het elektronische brein dat de bestuurder haast heeft, dan laat hij de bak later doorschakelen. Als je wilt opschieten, hoef je de bak dus niet in de sportstand te zetten – dat doet 'ie zelf. Met de hand schakelen kan ook, maar je komt er niet sneller mee vooruit. Wij laten de automatische bak zijn gang gaan en noteren bij het optrekken van nul naar honderd een tijd van 9,2 seconden.
Geen schroom voor chroom Ook al ken je de Hyundai XG niet, het is wel duidelijk waar je hem moet plaatsen. Natuurlijk door z'n formaat, maar ook de styling biedt aanknopingspunten. De stevig ogende koets straalt klasse uit. De forse grille en alle chroom geven het model iets van Britse adel. In het interieur zien we chroom, hout en leer. Desondanks heeft het binnenste van de XG toch niet de klasse-uitstraling die bij het uiterlijk van de auto past. Het 'hout' ziet er niet hoogwaardig uit en dat geldt ook voor de gebruikte kunststof. De schakelcoulisse van de automaat maakt niet de kwaliteitsindruk die je verwacht. Met het zitmeubilair is echter niks mis. Bestuurder en bijrijder zitten op gerieflijke fauteuils die elektrisch verstelbaar zijn. De chauffeur kijkt uit op de gebruikelijke klokken en meters. Een schermpje voor de standaard boordcomputer is te vinden in de middenconsole. Een verdieping lager zit de radio en daar weer onder komen de knoppen en het display van de automatische airco.
Ruimte om spullen op te
bergen, heb je natuurlijk ook, in flinke portiervakken, vakjes in de middenconsole en een dubbel opbergvak in de middenarmsteun. Van een grote middenklasser mag je verwachten dat hij achterin voldoende ruimte biedt. De Hyundai XG stelt hier niet teleur. Mensen op de achterbank hebben flink wat plaats. Zoals het hoort, vinden we achterin de XG drie driepuntsgordels en drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen.
Heftige reacties
De XG reageert heftig op het gas. Is de versnellingsbak wel aangepast aan het grotere vermogen? Goed dat de XG traction control meekrijgt. Ben je eenmaal in beweging, dan doet de automaat soepeltjes z'n werk. De nieuwe krachtbron van de Hyundai XG heeft genoeg in huis om de adellijk ogende Koreaan vlot vooruit te krijgen. Hij laat zich ook best snel en strak door bochten sturen. Maar vering en demping zijn nadrukkelijk op comfort afgestemd en gaan richting week. Gemene kuilen in de weg kunnen het de wielophanging van de XG moeilijk maken. Ook de stuurbekrachtiging van de XG werkt nogal sterk.
Het prijskaartje aan de Hyundai XG 3.5i V6 vermeldt een bedrag van 36.245 euro. Maar met een XG maak je niet veel indruk in het wereldje van 'auto's van stand'.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | XG 3.5i V6 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.245 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.497 cc |
Maximaal vermogen | 145 kW / 197 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 292 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.875 mm / 1.825 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.650 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 205/60VR16Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,1s |
Brandstofverbruik | 12,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 288 g/km |
Lees ook
Test: Lynk & Co 08 – Plug-in hybrid met 200 km elektrisch bereik
Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker
Test: MG S5 EV – Opvolger ZS ontstijgt nog niet de middelmaat
Test: VinFast VF6 – Alle begin is moeilijk
Dit is Jacob, de oudste Volvo, die nog steeds rolt... En dat is toch moeilijk!
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.