Hyundai Veloster 1.6 GDI i-Motion (2011)
De andere driedeurs
Hyundai heeft met de kakelverse Veloster wéér iets nieuws verzonnen. De auto die de Hyundai Coupé opvolgt, is namelijk geen tweedeursmodel volgens geijkt coupérecept, maar een bijzondere schepping met een asymmetrisch koetswerk. Aan de bestuurderskant vind je gewoon één portier, alsof het een driedeurs hatchback betreft, maar aan de andere kant heeft de Veloster twee deuren. En dan geen suicide door, maar een volwaardig portier dat op de 'gewone' manier opengaat. Resultaat: een frisse, maar ook ietwat schizofreen ogende machine.
In de praktijk blijkt het extra deurtje redelijk handig, vooral in situaties waar je een derde persoon moet oppikken. De instap achter is behoorlijk riant en omdat de voorpassagier kan blijven zitten, kun je je weg sneller vervolgen. Hyundai heeft duidelijk gekozen voor een zachte afstelling van het onderstel. De Koreanen maken twee versies van de Veloster; één voor de Amerikaanse markt en een variant voor Europa, waarbij de laatste een steviger afstelling van veren en dempers zou moeten hebben. Onze testauto voelt echter aan alsof die missie niet helemaal volbracht is. Waar de ophanging van de voorwielen behoorlijk stevig en solide aanvoelt, lijkt de achteras linea recta van de Amerikaanse versie af te komen.
Flinke klap
Zolang het wegdek enigszins egaal is, merk je er niet veel van (op de snelweg gedraagt hij zich mooi evenwichtig), maar zodra er oneffenheden of drempels opdoemen, zakt de Veloster door het ijs. Zo reden we over wat verkeersdrempels. De voorwielophanging vangt de klappen daarbij heel netjes op, maar de achterwielen veren in eerste instantie erg ver in, waarna de uitgaande slag erg lang en stevig is. Vooral de achterpassagiers krijgen daardoor een flinke klap te verwerken. Daarbij komt de Hyundai zelfs met z'n achterwielen van de grond.
De Veloster zou ook best wat zwaarder mogen sturen. Nu is hij heel licht, maar ook erg direct. Daardoor zit je voor je gevoel op de snelweg continu bij te sturen. Dat is overigens een bekende Hyundai-kwaal. Verder blijkt weer eens het belang van goede banden. De Hankooks onder de Veloster laten een aantal minpunten noteren. Zo zijn de wangen van het standaard aanwezige 18-inch rubber behoorlijk laag (dat haalt het comfort naar beneden), verliezen ze tamelijk vroeg grip in snel genomen bochten en zorgen ze bovendien voor een opmerkelijk lange remweg.
De Veloster-krachtbron is voorzien van directe inspuiting (GDI, gasoline direct injection). Daarmee schopt de 1,6-liter het tot maar liefst 140 pk. Desondanks voelt hij niet erg vlot aan. Tijdens tussenacceleraties duurt het even voordat de motor in actie komt. De krachtbron heeft toeren nodig om zijn maximale trekkracht te ontwikkelen.
De Veloster zit heel goed in zijn spullen, met onder meer leren bekleding, een elektrisch verstelbare stoelzitting, een glazen panoramadak en automatische klimaatregeling. Alsof dat nog niet genoeg is, geeft Hyundai je ook nog 18-inchwielen met originele kleurrijke accenten. Standaard vanaf de i-Visionuitvoering. Je betaalt bij de kekke Koreaan flink voor je spullen, maar er staat wel degelijk wat tegenover.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Veloster 1.6 GDI i-Motion |
Carrosserie | 4-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.591 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 167 Nm bij 4.850 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.220 mm / 1.790 mm / 1.399 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.160 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 6,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,4 s / 9,3 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 132 g/km |
Lees ook
Hyundai Veloster 1.6 GDI - Renault Mégane Coupé TCe 115
Vergelijkende Test: Honda CR-Z vs. Hyundai Veloster
Vergelijkende Test: Honda CR-Z – Hyundai Veloster – Kia Pro-Cee'd
Test: Hyundai Veloster (2011)
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.