Hyundai Tucson 1.7 CRDI Premium (2016)

Kiezen voor koppel

Hyundai Tucson 1.7 CRDI Premium
Hyundai Tucson 1.7 CRDI PremiumHyundai Tucson 1.7 CRDI PremiumHyundai Tucson 1.7 CRDI PremiumHyundai Tucson 1.7 CRDI PremiumHyundai Tucson 1.7 CRDI Premium
Wie vandaag de dag een midsize-SUV koopt, vindt doorgaans een nogal bescheiden benzinemotor onder de kap. Ook de basisdiesels zijn geen krachtpatsers; ze moeten het duidelijk van hun koppel hebben. Hoe pakt dat uit bij de nieuwe Hyundai Tucson?

We rijden met de Tucson die onder de kap een 1,7-liter viercilinder dieselmotor heeft. Een welgemanierd type, dat merk je al snel. Waar veel diesels onder de 2.000 toeren niet echt thuis geven, pakt deze viercilinder al vanaf zo'n 1.000 toeren goed op. Neem gerust een haakse bocht in de derde versnelling, want de machine van de Hyundai komt zonder morren op gang. Volgens opgave is de maximale trekkracht van 280 Nm al bij 1.250 toeren beschikbaar, maar vanaf zo'n 3.000 voel je de trekkracht weer verminderen, zoals bij veel diesels het geval is. Terwijl je vlot vooruitkomt, blijft het verbruik bescheiden; wij noteerden gemiddeld 6,3 l/100 km. Nog een pluspunt: de motor is mooi stil. De Tucson stuurt wat gevoelloos, maar wel stukken beter dan zijn voorganger, de ix35. Het onderstel is duidelijk op comfort gericht. Dat leidt tot licht overhellen in bochten; verder kunnen we er alleen maar positief over zijn, al biedt de Tucson weinig rijplezier. De zitpositie is erg goed, zeker dankzij de kantelmogelijkheid van de bestuurdersstoel, die daardoor extra geschikt is voor langere mensen. Het ruimteaanbod is in alle opzichten royaal, ook als het om de bagageruimte gaat. In de meest luxueuze uitvoering laat de Hyundai weinig te wensen over; er is zelfs aan een verwarmbare achterbank gedacht. Al met al een fijne gebruiksauto, die nergens echt in uitblinkt, maar veel waar voor zijn geld biedt en op alle onderdelen zijn mannetje staat.

Oordeel

4 sterren

De Hyundai Tucson bewijst dat een vrij kleine dieselmotor zich prima thuis voelt in een middelgrote SUV. Vooral de trekkracht valt te prijzen. De Tucson scoort veel punten met zijn comfort en ruimteaanbod.

Signalement

Merk Hyundai
Model Tucson 1.7 CRDi Premium
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 37.506

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.685 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 2.750 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 1.250 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.475 mm / 1.850 mm / 1.650 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.325 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 750 kg
Banden245/45R19Prijzen
Topsnelheid 176 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,4 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,2 s / 5,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,4 s / 12,4 s
Brandstofverbruik 4,6 l/100km
CO2-uitstoot 111 g/km

PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum