Hyundai ix20 1.4 CRDi i-Catcher (2011)
Compacte laatbloeier
De Hyundai iX20 is een auto die werd ontwikkeld met functionaliteit hoog in het vaandel. Voor de Koreaanse fabrikant is het segment van de compacte MPV's nog relatief onbekend terrein, want alleen de Matrix ging de iX20 voor. De iX20 is de meer praktische – vandaar ook de toevoeging X – versie van de i20. Over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar wij vinden de nieuweling er gewoon goed uitzien.
Praktisch
Uiteraard moet een compacte MPV bovenal praktisch zijn. Zo is de achterbank van de iX20 natuurlijk gemakkelijk plat te leggen, waardoor er een vlakke laadvloer ontstaat. Die achterbank is ook nog eens over een kleine afstand verschuifbaar. Voor kinderen is het uiteraard ruim genoeg achterin maar hoe zit dat met volwassenen? Bij deze auto is de hoofdruimte ruim voldoende, de beenruimte is sterk afhankelijk van hoe ver je de bank naar achteren verschuift. In de achterste stand kun je je benen goed kwijt, maar in de voorste stand is het toch wel behelpen. De positieve kant van het verhaal is dat je dan wel weer de maximale inhoud van de bagageruimte benut. Die meet 440 liter wanneer de achterbank bezet is. In neergeklapte toestand is er 1.486 liter beschikbaar voor koffers, tassen en andere ruimtevreters. Het bagageruim heeft trouwens nog een 'dubbele bodem' voor extra bergruimte.
Wie kennismaakt met de Hyundai is al snel onder de indruk van het panoramadak, dat de leefomgeving groter lijkt te maken. De forse dubbele A-stijlen nemen het nodige zicht weg; oppassen dus dat daar geen fietsers of voetgangers in 'verdwijnen' wanneer je de bocht om gaat. Het dashboard heeft duidelijke knoppen en een opgeruimde layout, zonder nu meteen saai te zijn – dat Koreaanse tijdperk ligt inmiddels wel achter ons. Het materiaalgebruik en de afwerking zijn goed voor elkaar, al lijkt het alsof Hyundai hier en daar nog wat componenten uit oude voorraadbakken op moest maken, zoals de vierkante knoppen links naast het stuur. Die detoneren een beetje met de rest van de cockpit.
Zuinig dieseltje
We rijden het MPV-tje met de meest bescheiden dieselmotor, de 1.4 CRDi met 90 pk. Zijn maximale koppel komt al bij 1.750 tpm vrij en daar doet-ie z'n voordeel mee op de tussensprints, zeker omdat de Koreaan standaard is voorzien van een zesbak. De krachtbron is wat rauw bij het accelereren, maar op constant tempo houdt hij zich mooi koest. De zesversnellingsbak opereert lekker soepel. Van zo'n kleine diesel mag je een bescheiden verbruik verwachten en de mooie papieren beloftes uit de folder worden aardig ingelost. De iX20 haalt in de praktijk vrij eenvoudig een verbruik van 1 op 20.
De Hyundai is vrij straf geveerd. Je zou het soms vergeten, maar in vergelijking met 'vroeger' hebben veel auto's tegenwoordig een veel straffere onderstelafstemming. De Koreaanse fabrikant heeft veel aspecten aan zijn auto's behoorlijk op de Europese smaak weten af te stemmen, maar het stuurgevoel hoort daar niet bij; de installatie werkt nog altijd wat kunstmatig.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | ix20 1.4 CRDi i-Catcher |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.295 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.396 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 48 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.100 mm / 1.765 mm / 1.600 mm |
Wielbasis | 2.615 mm |
Massa leeg | 1.245 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 550 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 167 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,5 s (fabrieksopgave: 14,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,6 s / 7,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,3 s / 13,3 s |
Brandstofverbruik | 4,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 114 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.