Hyundai i30N - Op de rollenbank
Eerste Koreaanse hot hatch ineens binnen bereik als occasion
21 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Hyundai’s en Kia’s schitteren door afwezigheid in deze rubriek. Hun eigenaren zijn kennelijk niet zo bezig met motorvermogen. Dat verandert als je een Hyundai i30N hebt. Die is door vriend en vijand de hemel in geprezen en kom je vervolgens nooit tegen. Totdat we Stefan Bos ontmoeten. Die heeft een Performance, met standaard dus 275 in plaats van 250 pk.
Stefan Bos had al vanaf het begin een oogje op de Hyundai i30N. “Ik vond het een interessante auto en werd enthousiast van alle juichende recensies. Ik ben meteen naar de dealer gegaan om te ontdekken dat hij veel te duur was voor mij. Ik moest een paar jaar wachten tot er aantrekkelijke occasions kwamen. Ineens was het mogelijk er eentje te kopen.” De rest is geschiedenis. Sinds kort staat er een i30N bij Stefan aan boord. Aan boord inderdaad, want zijn Koreaan reist mee op een binnenvaartschip.
Overboost levert 378 Nm aan koppel
Stefan loopt over van enthousiasme: “Ik vind vooral het verhaal achter de auto leuk. Het is de eerste sportieve Hyundai in dit segment en hij was meteen helemaal goed. In het dorp waar ik woon rijden veel Golfs GTI rond. Dan vind ik het leuk om met iets anders aan te komen. Bovendien komt er een prachtig geluid uit.” Als we vooraf aan de meting de specificaties even doornemen, heeft Stefan een correctie. “De turbo levert bij een toerental van 1.750 tot 4.200 achttien seconden lang een overboost, waarmee hij tot 378 Nm zou moeten gaan. In de praktijk zijn dat natuurlijk de toerentallen waarin je altijd rijdt.” Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven noemt dat geen toeval: “Achttien seconden is precies hoe lang een rollenbanktest duurt.” In elk geval is de verwachting van Stefan dat de Hyundai zijn vermogen wel gaat leveren. “Ik ben er een keertje mee in de Eifel geweest en dat was een feestelijke ervaring. Als hij het niet levert, dan breng ik hem terug”, lacht hij. “Dat lijkt me een mooi ritje. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb maar weinig vergelijkingsmateriaal dus ik zou het je echt niet kunnen voorspellen.”
Meer koppel
Duitse auto’s uit dit segment leveren tijdens een rollenbanktest altijd een flinke schep extra vermogen, daarom zijn we zeer benieuwd wat de Hyundai doet. Een precieze opgave zoals gebruikelijk, of hebben ze zich op dit gebied eveneens aan de Duitsers gespiegeld? Het blijkt het eerste te zijn, al rijst de trekkracht op een bepaald moment flink de pan uit. Ghisbert: “Het leuke is dat je op de grafiek de overboost goed kunt terugzien, en het koppel is dan wel heel ruim. Zonder kom je al tot 380 Nm. Bovendien komt die overboost er prachtig in. Het werkt niet als een lichtschakelaar. Dat zie je wel eens anders.”
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | i30 2.0 T-GDI N1 Performance |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 51.797 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 202 kW / 275 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 353 Nm bij 1.450 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.335 mm / 1.795 mm / 1.447 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.429 kg |
Laadvermogen | 521 kg |
Banden | 235/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,1 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 163 g/km |
PRIVATE LEASE Hyundai i30

Lezersreacties (21) (gesloten)
De 308 gti 270 mag als een van de weinigen nog 1100kg trekken.
.
Zwaar ondergewaardeerd of beter gezegd, de Golf/Audi (R)S3 etc. zijn zwaar overgewaardeerd.
doet Hyundai bij mij alle saaiheid en onsportiviteit en Aziatisch kopieergedrags- bellen rinkelen. Zeker in de kleur van het exemplaar in dit filmpje. Maargoed, het is voor een verbrandingsmotor vlot en apart.
Al vraag ik mij ook wel eens af hoe snel en bijzonder dat nog gaat zijn de komende jaren, van 0-100 in 6sec. Dat doen bijna alle instapmodelletjes van de 2000kg+ wegende EV's tegenwoordig al. Met die accu's is dat een stuk makkelijker gebleken om zonder groot efficientieverlies (of gewoon geen) bij normaal gebruik toch heel snel te kunnen accelereren, opzich een goeie zaak, want dat vond ik juist altijd zo'n groot nadeel, een ook veel hoger verbruik (slechtere efficientie) bij normaal rijden bij de sportievere modellen.
Ik heb er zelf sinds maart eentje en hij rijd echt geweldig, je voelt alles wat de auto doet en gaat als een speer door bochten heen.
In mijn optiek zijn de Zuid-Koreanen dit punt echt wel voorbij....
Als je puur met je verstand een nieuwe wagen uit zoekt (en je de "Premium-indoctrinatie" van je af kunt zetten) kun je eigenlijk niet meer om deze wagens heen...
De alleen-heerschappij van de Duitsers is echt wel over...
Maar wees nou eerlijk zoveel sportiever ziet een GTI of R er ook niet uit over standaard
Ik ben persoonlijk erg fan van de "oem+" subtiele look die ze ermee hebben gehouden, heb er zelf dan ook niet bizarre dingen aan gedaan.
Lijkt wat mij betreft teveel op een Golf VI met een Audi front (voor de facelift) of een Focus ST-line front (na de facelift). Bij deze laatste is voorzijde een schaamteloze kopie van de Ford. Er zit niets eigens aan, in tegenstelling tot de generatie i30 daarvoor met zijn meer ronde lijnenspel. Ik heb ook de indruk dat de Hyundai organisatie in ons land de i30 maar een beetje stiefmoederlijk behandeld heeft. Het accent lag meer de op de SUV's en de kleine i10 en nu zijn er de EV's bij gekomen.
Er is één i30 die ik mooi vind. De Fastback. Heel weinig verkocht, dus uiterst zeldzaam. Een rode of witte N-line van voor de facelift. Mooie auto. Nu verkrijgbaar bij de BMW dealer als 2 serie Gran Coupé.
Tjee, wat een verrassende reactie.
Bijzondere reactie ook ,een VW GTI?!
Onopvallend, ja redelijk... tot ze in N-mode gaan. Dit is een import, maar de origineel Nederlandse hebben meer dan 100db (ik meen 106) legaal op kenteken.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.