AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Hyundai i30N - Op de rollenbank

Eerste Koreaanse hot hatch ineens binnen bereik als occasion

21 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Hyundai’s en Kia’s schitteren door afwezigheid in deze rubriek. Hun eigenaren zijn kennelijk niet zo bezig met motorvermogen. Dat verandert als je een Hyundai i30N hebt. Die is door vriend en vijand de hemel in geprezen en kom je vervolgens nooit tegen. Totdat we Stefan Bos ontmoeten. Die heeft een Performance, met standaard dus 275 in plaats van 250 pk.

Stefan Bos had al vanaf het begin een oogje op de Hyundai i30N. “Ik vond het een interessante auto en werd enthousiast van alle juichende recensies. Ik ben meteen naar de dealer gegaan om te ontdekken dat hij veel te duur was voor mij. Ik moest een paar jaar wachten tot er aantrekkelijke occasions kwamen. Ineens was het mogelijk er eentje te kopen.” De rest is geschiedenis. Sinds kort staat er een i30N bij Stefan aan boord. Aan boord inderdaad, want zijn Koreaan reist mee op een binnenvaartschip.

Overboost levert 378 Nm aan koppel

Stefan loopt over van enthousiasme: “Ik vind vooral het verhaal achter de auto leuk. Het is de eerste sportieve Hyundai in dit segment en hij was meteen helemaal goed. In het dorp waar ik woon rijden veel Golfs GTI rond. Dan vind ik het leuk om met iets anders aan te komen. Bovendien komt er een prachtig geluid uit.” Als we vooraf aan de meting de specificaties even doornemen, heeft Stefan een correctie. “De turbo levert bij een toerental van 1.750 tot 4.200 achttien seconden lang een overboost, waarmee hij tot 378 Nm zou moeten gaan. In de praktijk zijn dat natuur­lijk de toerentallen waarin je altijd rijdt.” Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven noemt dat geen toeval: “Achttien seconden is precies hoe lang een rollenbanktest duurt.” In elk geval is de verwachting van Stefan dat de Hyundai zijn vermogen wel gaat leveren. “Ik ben er een keertje mee in de Eifel geweest en dat was een feestelijke ervaring. Als hij het niet levert, dan breng ik hem terug”, lacht hij. “Dat lijkt me een mooi ritje. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb maar weinig vergelijkingsmateriaal dus ik zou het je echt niet kunnen voorspellen.”

Meer koppel

Duitse auto’s uit dit segment leve­ren tijdens een rollenbanktest altijd een flinke schep extra vermogen, daarom zijn we zeer benieuwd wat de Hyundai doet. Een precieze opgave zoals gebrui­kelijk, of hebben ze zich op dit gebied eveneens aan de Duitsers gespiegeld? Het blijkt het eerste te zijn, al rijst de trekkracht op een bepaald moment flink de pan uit. Ghisbert: “Het leuke is dat je op de grafiek de overboost goed kunt terugzien, en het koppel is dan wel heel ruim. Zonder kom je al tot 380 Nm. Bovendien komt die overboost er prachtig in. Het werkt niet als een lichtschakelaar. Dat zie je wel eens anders.”

Signalement

Merk Hyundai
Model i30 2.0 T-GDI N1 Performance
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 51.797

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 202 kW / 275 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 353 Nm bij 1.450 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.335 mm / 1.795 mm / 1.447 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.429 kg
Laadvermogen 521 kg
Banden235/35R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,1 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 163 g/km

PRIVATE LEASE Hyundai i30

Lease'm
Hyundai i30 1.0 T-GDI 48V Comfort
€ 544
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
EV0 II
EV0 II
  • 0
2 pk meer is voldoende. Wel een berg meer koppel, alhoewel ik geen idee heb of dat wel wat toevoegd met die kromme?
10001
10001
  • 0
Veel bij weinig toeren. Mooie koppelkromme voor zwaar vervoer.
RandY81
RandY81
  • 0
Deze mag alleen niks trekken. Zoals zoveel leuke hot hatches.
De 308 gti 270 mag als een van de weinigen nog 1100kg trekken.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Gaaf ding! Mooie keuze. Ik hou wel van auto's die je niet dagelijks ziet.
GTIUpper
GTIUpper
  • 0
Hier in Nederland niet, in Luxemburg onderhand de enige uitvoering die je ziet van de i30.
10001
10001
  • 0
Vind het ook een leuke auto maar dat je ze niet dagelijks ziet komt ook omdat ze totaal niet opvallen. Beetje erg anoniem.
Pink Panther
Pink Panther
  • 8
Ik kom ze in Duitsland zeer regelmatig tegen, veel in die lichtblauwe kleur. Hier inderdaad nooit.
.
Zwaar ondergewaardeerd of beter gezegd, de Golf/Audi (R)S3 etc. zijn zwaar overgewaardeerd.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Persoonlijk, naar mijn mening, gevoel etc., ik zeg het er maar even bij...
doet Hyundai bij mij alle saaiheid en onsportiviteit en Aziatisch kopieergedrags- bellen rinkelen. Zeker in de kleur van het exemplaar in dit filmpje. Maargoed, het is voor een verbrandingsmotor vlot en apart.
Al vraag ik mij ook wel eens af hoe snel en bijzonder dat nog gaat zijn de komende jaren, van 0-100 in 6sec. Dat doen bijna alle instapmodelletjes van de 2000kg+ wegende EV's tegenwoordig al. Met die accu's is dat een stuk makkelijker gebleken om zonder groot efficientieverlies (of gewoon geen) bij normaal gebruik toch heel snel te kunnen accelereren, opzich een goeie zaak, want dat vond ik juist altijd zo'n groot nadeel, een ook veel hoger verbruik (slechtere efficientie) bij normaal rijden bij de sportievere modellen.
Rico iG30N
Rico iG30N
  • 1
Het hele doel van deze auto is een competitieve hot hatch zijn die meer plezier oplevert tijdens het rijden dan indrukwekkend is op papier.
Ik heb er zelf sinds maart eentje en hij rijd echt geweldig, je voelt alles wat de auto doet en gaat als een speer door bochten heen.
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 0

doet Hyundai bij mij alle saaiheid en onsportiviteit en Aziatisch kopieergedrags- bellen rinkelen. Zeker in de kleur van het exemplaar in dit filmpje. n.

In mijn optiek zijn de Zuid-Koreanen dit punt echt wel voorbij....
Als je puur met je verstand een nieuwe wagen uit zoekt (en je de "Premium-indoctrinatie" van je af kunt zetten) kun je eigenlijk niet meer om deze wagens heen...
De alleen-heerschappij van de Duitsers is echt wel over...
Bimmert
Bimmert
  • 2
De auto werd destijds goed ontvangen, ondersteltechniek lag op een hoog niveau mede door de leiding van Biermann (ex BMW) aan het N Label. Maar de auto maakte de sportieve inborst qua uitstraling niet waar en dat is zeker voor een hothatch wel van belang. Het is inderdaad een wat saai model, onopvallend.
Rico iG30N
Rico iG30N
  • 0
Gelukkig zijn er ondertussen al flink wat modificaties kwa exterieur om hem wat sportiever over te laten komen.
Maar wees nou eerlijk zoveel sportiever ziet een GTI of R er ook niet uit over standaard
Ik ben persoonlijk erg fan van de "oem+" subtiele look die ze ermee hebben gehouden, heb er zelf dan ook niet bizarre dingen aan gedaan.
ak2
ak2
  • 0
Deze Hyundai vind ik erg leuk. Het vermogen is prima, de eigenaar kan tevreden zijn.
HarrieD
HarrieD
  • 0
Voor een "hothatch" heeft deze i30 alles mee, maar toch ontbreekt er wat aan waardoor de i30 van deze generatie in ons land nooit een succes is geworden.
Lijkt wat mij betreft teveel op een Golf VI met een Audi front (voor de facelift) of een Focus ST-line front (na de facelift). Bij deze laatste is voorzijde een schaamteloze kopie van de Ford. Er zit niets eigens aan, in tegenstelling tot de generatie i30 daarvoor met zijn meer ronde lijnenspel. Ik heb ook de indruk dat de Hyundai organisatie in ons land de i30 maar een beetje stiefmoederlijk behandeld heeft. Het accent lag meer de op de SUV's en de kleine i10 en nu zijn er de EV's bij gekomen.
Er is één i30 die ik mooi vind. De Fastback. Heel weinig verkocht, dus uiterst zeldzaam. Een rode of witte N-line van voor de facelift. Mooie auto. Nu verkrijgbaar bij de BMW dealer als 2 serie Gran Coupé.
Ouwe Zak
Ouwe Zak
  • 0
Mooie auto, zeg maar. Hij heeft zeg maar ook veel pk's zeg maar. En zeg maar een behoorlijke overboost zeg maar aan koppel zeg maar. Zeg maar een underdog zeg maar. Een zeg maar anonieme hot hatch zeg maar. Ik zou deze zeg maar ook wel willen hebben zeg maar. Maar mijn vrouw zeg maar niet.
Frenkie RS
Frenkie RS
  • 0
Heel opvallend hoeft van mij niet, betrouwbaar kilometers kunnen maken wel. Als ik een sportieve hatchback zocht zou ik zeker eerst bij Hyundai of Kia gaan kijken.
Senor la Gaita
Senor la Gaita
  • 0
En polo of VW GTI is zoveel fraaier?

Tjee, wat een verrassende reactie.
Bijzondere reactie ook ,een VW GTI?!
Alias Bjorn
Alias Bjorn
  • 1
Geweldige auto's zijn het! Sturen bijna evengoed als de CTR en heel veel beter dan iets als een VW Golf Clubsport. In Nederland waren ze gewoon onaantrekkelijk door de BPM. Rond (en op) de Ring zag je ze regelmatig.
Onopvallend, ja redelijk... tot ze in N-mode gaan. Dit is een import, maar de origineel Nederlandse hebben meer dan 100db (ik meen 106) legaal op kenteken.
Vigo 9991421
Vigo 9991421
  • 0
In Nederland wellicht niet zo populair, maar in België en met name in de Ardennen kom je ze toch met regelmaat tegen. De Neuville mania zal daar niet vreemd aan zijn. Vraag blijft met de vele traject controles wordt de Fun (&275pk) stevig afgeknepen. Maar tussenin kan je wel je ding doen....en dat is bochtjes pakken in warp speed modus. Hebbeding voor de real petrol head.
The Eagle
The Eagle
  • 0
Misschien niet de snelste hot hatch maar zeker een leuke auto en techniek blijft vaak lang probleemloos bij Hyundai, ook belangrijk. Ik hou wel van anders dan anders.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum