Hyundai i30 N - Seat Leon Cupra

Met de 'N' van niet normaal

AutoWeek 03 2018
AutoWeek 03 2018
AutoWeek 03 2018

Je leest het in AutoWeek 03 2018

De Hyundai i30 N behoeft bijna geen introductie meer, want iedereen lijkt inmiddels te weten dat dit de auto is waarmee de Koreanen zich voorgoed op de kaart willen zetten in de wereld van de hot hatch. In hoeverre de heftig uitgedoste nieuweling daarin slaagt, mag hij laten zien tegenover een imponerende vertegenwoordiger van de gevestigde orde: de 300 pk sterke Seat Leon Cupra!

Halo car'; dat is de term die Amerikanen geven aan dure, snelle topmodellen van alledaagse merken. Die auto's hebben als voornaamste doel om aandacht te trekken en de merkbeleving naar een hoger plan te tillen. Als er iets van de stoerheid van het topmodel afstraalt op de rest van het aanbod, kan dat al een bijzonder positief effect hebben op het imago van de desbetreffende fabrikant en daarmee op de verkoopcijfers. Na een paar dagen in de Hyundai i30 N kunnen we niet anders dan concluderen dat deze auto bijzonder geslaagd is als halo car. Overal waar de helderblauwe Koreaan verschijnt, weet hij de blikken zijn kant op te krijgen. Met name jonge mensen stoten elkaar aan en wijzen de snelste i30 bewonderend na, om als het even kan nog snel een plaatje te schieten. Dat is een bijzondere prestatie van een merk dat tot nu toe vrijwel volledig aan dit soort liefhebbers voorbijging. Tegelijkertijd zijn al die blikken goed verklaarbaar. De helderblauwe kleur wordt namelijk ondersteund door een agressieve voorbumper met een forse rode(!) splitter en donkere koplampen met priemende ledpitjes. Verder naar achteren krijgt het veelal zwarte spoilerwerk een vervolg in stevige sideskirts en een forse achtervleugel, waarin een karakteristiek, driehoekig remlicht is verwerkt. De achterkant wordt aan de onderzijde afgerond door een scherp gesneden bumper waarin het aanzienlijke zwarte gedeelte wordt afgewisseld met – opnieuw – rode accenten en twee gigantische uitlaateindstukken.

Hoofden die door het uiterlijk niet draaien, doen dat alsnog door het geluid uit die stortkokers. Zelfs in de mildste stand laat de i30 duidelijk weten er zin in te hebben. Wie de uitlaatkleppen volledig openzet, krijgt al snel ruzie met de buren. Stationair klinkt er dan een doordringende brom, maar naarmate de motor in toeren klimt, gaat dat snel over in een scherp gebrul. Ter verhoging van de feestvreugde geeft de i30 bij terugschakelen automatisch tussengas, terwijl gas los in 'N-mode' resulteert in een geknal en geplof dat alleen op oudejaarsavond onopgemerkt kan blijven.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum