Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Hyundai i20

Als een raket omhoog (nu nog een turbomotor)

24
Hyundai i20
Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
23 december 2014 om 10:42
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 48 2014
AutoWeek 48 2014

Je leest het in AutoWeek 48 2014

Hyundai levert al jaren auto's die vooral scoren met hun lage prijs. Maar sinds de nieuwe i10 er is, behoort het merk voor het eerst tot de top in een segment. Kunnen de Koreanen dat in een klasse hoger herhalen? Op pad met de nieuwe i20.

Leuk voor de Koreanen dat ze met de i10 het A-segment volledig overhoop hebben gehaald, maar nog voordat je een meter met de nieuwe i20 hebt gereden, weet je dat het in het B-segment een stuk moeilijk gaat worden. Niet omdat Hyundai dat niet aan zou kunnen, maar omdat de concurrentie in het B-segment gigantisch veel sterker is. Merken leveren een grotere keuze aan motoren en gebruiken geavanceerdere technieken dan in het A-segment, waar een lage prijs nog altijd het eerste doel lijkt te zijn. Hyundai kan zijn borst dus natmaken. Bij de eerste kennismaking blijkt dat de Aziaten niet over één nacht ijs zijn gegaan. Neem het design. Wereldwijd is het de tweede Hyundai met het nieuwe ­familiegezicht met de zeshoekige grille. De eerste was de Genesis, maar die is in Nederland alleen leverbaar op bestelling. De grille is onderdeel van het nieuwe 'horizontal design', dat door hoofdontwerper Peter Schreyer is bedacht. Net als bij Kia – met de tigernose-grille – moet Hyundai op deze manier een herkenbaar familiegezicht krijgen. De auto is ook breder, langer en lager dan zijn voor­ganger en ziet er zonder meer strak uit. De zwarte C-stijl is even wennen, maar is goed geslaagd. De kofferbak van de i20 hoort met een inhoud van 326 liter tot de grootste in zijn klasse. Alleen de nieuwe Skoda Fabia heeft meer, maar dat is millimeterwerk. De bodem is verstelbaar, zodat je naar wens meer ruimte of juist een lagere tildrempel hebt. Klap je de banken om, dan heb je een nette 1.041 liter. Op de achterbank is het voor volwassenen goed vol te houden. De beenruimte is voor een auto in dit segment vrij goed en de hoofdruimte is bovengemiddeld. Achter in een BMW 1-serie zit je niet ruimer dan in deze i20. Door naar voren, waar je ook voldoende ruimte ervaart. Je hebt genoeg plekken om kleine zaken op te bergen; in de deur passen grote flessen, en in het dak zit een vakje voor je zonnebril. Het dashboard is behoudend ­ontworpen, maar is heel netjes. Alle bedienings­organen zitten op de goede plek en laten zich ­eenvoudig gebruiken. Het binnenste van de i20 oogt een stuk volwassener dan dat van sommige andere B-segmenters, die vaak kleurrijk zijn op­getuigd. Vooralsnog is er alleen een systeem waarmee je je smartphone in een houder op het dashboard kunt klikken voor je navigatie; later volgt een inbouwsysteem.

Eén motor

Het motorgamma is vooralsnog extreem beperkt. De i20 is dit jaar alleen verkrijgbaar met een 1,2- litermotor, die afhankelijk van de uitvoering 75 of 84 pk heeft. Aan het begin van het nieuwe jaar volgt een 1,1-liter dieselmotor en aan het eind van de ­zomer komt er een 1,2-liter turbomotor met 100 of 120 pk. De atmosferische 1.2 houdt niet over. 84 pk is al niet zo veel, maar de paarden komen er ook niet helemaal uit. Dat het maximumkoppel van 120 Nm (ook niet heel overdadig) pas beschikbaar is bij 4.000 tpm, speelt echter ook mee. Het is dus een kwestie van flink toeren maken, en op de snelweg terugschakelen naar de vierde of liever nog derde versnelling om er ook maar een beetje gang in te krijgen. Nee, dit zet de i20 op een achterstand ten opzichte van concurrenten met een ver­gelijkbaar vermogen. En dat is zonde, want verder rijdt de auto opvallend goed. Het onderstel is heel volwassen; stevig, maar zeker niet oncomfortabel, waarbij de auto voor Koreaanse begrippen opvallend lang koers houdt als je de snelheid opvoert. De besturing heeft een stap omhoog gemaakt. De communicatie kan wellicht nog iets beter, maar het stuurgevoel is in ieder geval prettig: niet te licht en ook niet geforceerd zwaar. Voeren we het tempo op (wel even terug naar de derde versnelling), dan merken we ook hoe stil de auto is. De spiegels zijn zodanig ontworpen dat windgeruis binnen de perken blijft, en ook het afrolgeluid van de banden dringt nauwelijks door tot het interieur. Al met al zijn de rijeigenschappen veel beter dan we tot nu toe bij kleinere Hyundais hebben gezien. Zelfs middenklasser i30 wordt door deze i20 op achterstand gezet. Het is nu niet zo dat de auto een nieuwe standaard zet in z'n segment, maar hij is kwalitief goed genoeg om het op te nemen tegen concurrenten als de Renault Clio en Skoda Fabia. De Koreanen ­nemen daarmee afstand van auto's als de Toyota ­Yaris, de Suzuki Swift en de Nissan Micra, maar ook de Citroën C3 moet op zijn tellen passen.

Coupéversie

Binnenkort wordt ook de driedeursversie van de i20 onthuld. Deze auto zal er heel anders uitzien dan de vijfdeurs die we nu rijden. Later volgt vermoedelijk ook een cross-over als opvolger voor de ix20, maar daar doet Hyundai nog een beetje schimmig over om het huidige model niet te veel voor de voeten te lopen. Er wordt gefluisterd dat er ook een stationwagen op stapel zou staan, maar zijn komst is nog onzekerder dan die van de cross-over-variant. De driedeurs i20 is er met 75 pk vanaf € 13.995. Deze instapper kost met vijf portieren minimaal € 14.495. Zaken als ESP, radio en elektrisch bedienbare portierramen zijn standaard. De i20 i-Drive Cool doet daar airco bij en kost € 15.495. Wie liever 84 pk heeft, komt uit bij de i-Motion, het meest luxe uitrustingsniveau. Die kost minimaal € 16.495 en levert onder meer cruisecontrol, een leren stuur en parkeersensoren. Wie nog meer luxe wil, kan met wat voordelige optiepakketen zaken als klimaatregeling en een panoramadak afvinken. De nieuwe i20 staat volgende maand al bij de dealers.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Hyundai i20
Hyundai i20 Hyundai i20

PRIVATE LEASE Hyundai i20

INFO
Auto.nl
Auto.nl
Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion (5D/5H)
€ 305
Stel samen ▸
ALMN
ALMN
Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion (5D/5H)
€ 309
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion (5D/5H)
€ 344
Stel samen ▸
Athlon
Athlon
Hyundai i20 1.0 T-GDI Comfort (5D/6H)
€ 374
Stel samen ▸
Hyundai
Hyundai
Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion (5D/5H)
€ 310
 
DirectLease
DirectLease
Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion (5D/5H)
€ 319
 
Leaseplan
Leaseplan
Hyundai i20 1.2 MPI Comfort (5D/5H)
€ 334
 
Hyundai i20 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Hyundai i20 1.2i i-Motion | 2E EIG. | TREKH. | AIRCO | NIEUWSTAAT

    Hyundai i20 1.2i i-Motion | 2E EIG. | TREKH. | AIRCO | NIEUWSTAAT

    • 2012
    • 120.530 km

    € 6.490

    Hyundai i20 1.0 T-GDI Comfort + Trekhaak

    Hyundai i20 1.0 T-GDI Comfort + Trekhaak

    • 2016
    • 84.734 km

    € 11.950

    Hyundai i20 1.0 T-GDI Comfort + 1e eigenaar

    Hyundai i20 1.0 T-GDI Comfort + 1e eigenaar

    • 2019
    • 12.252 km

    € 17.450

Meer Hyundai i20 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Hyundai i20

    65
    • 12 december 2021

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai i20 specificaties
  • Hyundai i20 occasions
  • Hyundai i20 video's
Advies en informatie
  • Hyundai i20 tests
  • Hyundai i20 gebruikersreviews
  • Hyundai i20 index
PREMIUM
Hyundai i20 T-GDI Comfort - Ford Fiesta 1.0 Titanium - Dubbeltest

Hyundai i20 T-GDI Comfort - Ford Fiesta 1.0 Titanium - Dubbeltest

Bijna nieuw, rijk uitgerust en dat voor de prijs van een enigszins aangeklede nieuwe auto uit...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021)

    Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021)

    11
    • 16 november 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i20 1.0 T-GDI N Line (2021)

    Hyundai i20 1.0 T-GDI N Line (2021)

    5
    • 6 november 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021)

    Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021)

    35
    • 6 november 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i20 1.0 T-GDI Comfort (2021)

    Hyundai i20 1.0 T-GDI Comfort (2021)

    • 20 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i20 1.2 LP i-Drive Cool (2016)

    Hyundai i20 1.2 LP i-Drive Cool (2016)

    • 9 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i20 (2018)

    Hyundai i20 (2018)

    3
    • 2 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021)

    Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021)

    10
    • 28 mei 2021
meer reviews
Duurtestgarage: Afscheid Hyundai i20

Duurtestgarage: Afscheid Hyundai i20

41

Nadat eerst de Hyundai i10 een jaar in de duurtestgarage verbleef, reden we een jaar i20. De...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Global NCAP uit kritiek op Hyundai en Toyota om crashresultaten

    Global NCAP uit kritiek op Hyundai en Toyota...

    29
    • 12 april 2022
  • Reportage
    Hyundai heeft beste multimedia in compacte klasse

    Hyundai heeft beste multimedia in compacte...

    76
    • 8 januari 2022
  • Afscheid duurtest - Hyundai i20

    Afscheid duurtest - Hyundai i20

    35
    • 27 oktober 2021
  • PREMIUM
    Hyundai i20 automaat vs. handbak - Dubbeltest

    Hyundai i20 automaat vs. handbak - Dubbeltest

    • 28 september 2021
  • Hyundai i20 - Achteruitkijkspiegel

    Hyundai i20 - Achteruitkijkspiegel

    7
    • 11 september 2021
  • PREMIUM
    Mazda 2 - Hyundai i20 - Dubbeltest

    Mazda 2 - Hyundai i20 - Dubbeltest

    • 7 september 2021
  • Nieuws
    Hyundai i20 nu ook als N-Line te bestellen

    Hyundai i20 nu ook als N-Line te bestellen

    14
    • 2 augustus 2021
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik op elektrische zevenzitters

    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik...

    109
    • 22 mei 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met die elektrische sedans'

    Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met...

    26
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

    • 13 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    21
    • 3 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

    Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

    15
    • 26 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden