Hyundai Elantra 1.6i GLS (2001)
Volg de maatstaf
Als je in de Elantra stapt, vallen je verschillende dingen op die sterk aan Volkswagen doen denken. De tinten en het dessin van de bekleding op stoelen en deurpanelen, bijvoorbeeld. Maar ook de schalen van de instrumenten, die in het donker een wat geheimzinnig aandoend blauw schijnsel verspreiden als de verlichting is ontstoken. Het is dat de Koreanen nog niet zo ver zijn dat ze kunststof van Europees niveau gebruiken, anders zou het interieur helemaal een Golf-sfeer ademen. De Hyundai Elantra is de opvolger van de Lantra. We hebben absoluut niet te maken met een facelift of een nieuwe koets op een bestaande bodemgroep. Dat zien we bijvoorbeeld aan z"n wielbasis, die is zes centimeter langer dan die van z"n voorganger. Helemaal nieuw is ook de carrosserie; de Elantra lijkt totaal niet op het model dat hij aflost en ook niet op andere Hyundai-modellen. Stappen we in, dan zien we een dashboard dat lijkt op dat van de Citroën Xsara, en ook wel iets weg heeft van de dashboarden van BMW. De overkapping loopt in een boog over het instrumentenpaneel, en neemt de middenconsole mee, waardoor iets van een cockpit rond de bestuurder ontstaat. Met de kunststof waarvan het dash is gemaakt, lopen de Koreanen nog steeds een stapje achter. Bij het ontwerpen van de zetels is beter naar het Duitse voorbeeld gekeken, want er zijn zeer stevige stoelen gemonteerd. Ze zijn ook redelijk "sportief" vormgegeven, en zorgen voor goede steun opzij. Als bestuurder kun je je stoel niet alleen in hoogte verstellen, maar ook kantelen. Bovendien helpt een in de hoogte verstelbaar stuur bij het vinden van de beste zitpositie.
Veel bergruimte
Waar moeten de landkaarten, anti-condensdoekjes rolletjes drop en andere losse spullen blijven? In de Elantra heb je daar flinke portiervakken voor; met voorin ruimte voor een blikje of flesje. Er is plaats onder de radio en voor de versnellingspook. Je hebt een laatje links onder het stuur, en helemaal rechts vinden we nog een vakje waar een pakje sigaretten in past, onder het ventilatie-rooster. Ook is er nog ruimte in de middenarmsteun. En dan mogen we natuurlijk de bekerhouders - naast de handrem - niet vergeten.
Verhuizen we naar de achterbank. De Elantra met z"n 2,61 cm lange wielbasis biedt een behoorlijke beenruimte. De vrij diepe zit op de achterbank heeft geholpen bij het creëren van voldoende hoofdruimte. Hyundai heeft de achterbank ingericht volgens de jongste standaard. Er zijn drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen en drie driepuntsrolgordels, plus een middenarmsteun met opbergvak. Verder naar de bagageruimte. De vijfde deur maakt deze goed toegankelijk. En er kan ook flink wat in. Nog meer ruimte nodig? Daar is rekening mee gehouden, want de achterbankleuning kan in ongelijke delen neerklappen. De Elantra wordt aangedreven door een 1.6 zestienklepper met dubbele bovenliggende nokkenassen; zoals je dat bij een moderne auto mag verwachten. Hij levert 79 kW/107 pk. Hyundai geeft op dat de Elantra 1.6 gemiddeld voor elke honderd kilometer 7,4 liter benzine nodig heeft (1:13,5). Tijdens de testperiode verstoken we wel wat meer, maar 1:12,6 ligt goed in de lijn der verwachtingen. Start de Elantra en het eerste wat je opvalt, is het grommende geluid van de motor. Klinkt niet erg beschaafd. En ook later, tijdens het rijden, zal dat motorgeluid steeds op de achtergrond aanwezig blijven. Maar de geluidsmeter stoort er zich toch niet erg aan. Bij honderd kilometer constant registreert hij 68 decibel; bij 120 kilometer 70 dB. Niet bijzonder stil, maar zeker ook niet rumoerig. Het onderstel van de Koreaan heeft een stevige afstemming, met als gevolg dat oneffenheden duidelijk worden doorgegeven. Van overhellen is bij de Elantra geen sprake.iet alleen is hij stug geveerd, hij voelt in z"n geheel stevig-hard aan. Z"n besturing werkt direct en wat zwaar. De bediening van remmen en koppeling vraagt ook wat kracht, en het verzetten van de pook gaat niet soepel, al wordt het schakelpatroon wel netjes en zonder tegenstribbelen gevolgd. De Elantra heeft rijeigenschappen die de actieve automobilist best zal bevallen. Het lijkt wel alsof hij het zowaar leuk vindt om snel en strak door bochten gestuurd te worden. Met de Elantra heeft Hyundai een auto neergezet die de VW-kwaliteit wel als maatstaf neemt, maar die toch nog niet van hetzelfde niveau is. Daar staat echter nog steeds een lagere prijs tegenover.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Elantra 1.6i GLS |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.095 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.599 cc |
Maximaal vermogen | 79 kW / 107 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 143 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.495 mm / 1.720 mm / 1.425 mm |
Wielbasis | 2.610 mm |
Massa leeg | 1.199 kg |
Laadvermogen | 571 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 550 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,3 s / 16,7 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 176 g/km |