Hyundai Atos 1.1i DynamicVersion (2007)
Schouder aan schouder
Grijs is de hoofdkleur in het interieur van de Hyundai Atos. De ronde vormen van het dashboard maken het toch aaibaar en prettig om te zien. Wij rijden de DynamicVersion, de best aangeklede versie. De audio-installatie is later gemonteerd en dat staat een beetje goedkoop. Dat het ding overigens absoluut niet gebruiksvriendelijk is, is een ander verhaal.
Aan bakjes, vakjes en bekerhouders is geen gebrek, maar een afsluitbaar dashboardkastje ontbreekt. De Atos DynamicVersion zit verder naar behoren in z'n spullen. Hij heeft elektrisch bedienbare portierramen vóór, centrale vergrendeling en stuurbekrachtiging. Buitenspiegels moeten met de hand wor-den versteld en aan het stuurwiel valt helemaal niets te verstellen. De stuurkolom prikt net te laag uit het schutbord, waardoor het grote stuur bijna op je knieën ligt.
De instap zowel voor- als achterin is eenvoudig vanwege de hoog gemon-teerde stoelen, maar het zitmeubilair is tamelijk ielig. De stoelen zijn kort, smal en geven weinig steun. Bovendien kan iemand van 1,80 meter of langer de stoel niet ver genoeg naar achteren schuiven. Het interieur is smal en dat merk je als je met twee volwassen kerels naast elkaar kruipt. Je zit schouder aan schouder in de Hyundai. Beenruimte heeft de Atos voorin voldoende; achterin is het een beetje krap en een bestuurder van zo'n 1,75 meter voelt al snel de knieën van de achterpassagier in zijn rug. De kofferbak is weliswaar niet om van achterover te slaan, een inhoud van 220 liter is in deze klasse toch groot. Leuning en zitting kun je samen naar voren vouwen. Maximaal meet de kofferruimte 889 liter en daarmee troeft de Atos z'n concurrentie af.
Instabiliteit
De Atos oogt zonder meer leuk. Maar ook geeft de Atos een wat wankele indruk. Dat is deels optisch bedrog. Doordat de Hyundai relatief zo'n eind de hoogte in steekt, lijkt hij nog smaller. De instabiliteit is niet louter suggestie, want de Atos helt in de bocht nadrukkelijk over. In extreme gevallen schuift hij echter conform de verwachtingen onderstuurd over de voor-wielen weg. Het onderstel is vrij zacht, zodat hij dus wil hellen in een curve. Een slecht wegdek weet het aan de andere kant behoorlijk te filteren.
In vergelijking met de concurrentie heeft de Atos een royaal bemeten motor. De 1,1-liter kracht-bron kan echter niet verhelen dat de Hyundai niet zo van snelwegen houdt, al hoef je A-wegen niet te mijden. Een actieve houding aannemen en goed antici-peren is wel een vereiste, want de Atos is niet de rapste. In de hoogste twee verzetten weet hij maar lastig te versnellen; je moet veel schakelen om de gang erin te houden. De Atos mag dan wel niet de allerrapste zijn, hij is wel stil. Hyundai weet adequaat geluiden vanuit het motorruim uit het interieur te weren en dat komt het comfort aan boord uiteraard ten goede. De 1,1-liter viercilinder voelt zich het lekkerst in de stad. In de eerste drie versnellingen kan de Atos het stadsverkeer gemakkelijk bijhouden. De Hyundai blijkt hier bovendien buitengewoon wendbaar. Alleen de besturing kenmerkt zich door een indirect karakter. De carrosserie is vanwege z'n hoekigheid heel overzich-telijk en dat is in stadsverkeer lekker makkelijk.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Atos 1.1i DynamicVersion |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 9.845 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.086 cc |
Maximaal vermogen | 46 kW / 63 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 97 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.565 mm / 1.525 mm / 1.570 mm |
Wielbasis | 2.380 mm |
Massa leeg | 859 kg |
Laadvermogen | 477 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 400 kg |
Banden | 175/70R13Prijzen |
Topsnelheid | 148 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,8 s (fabrieksopgave: 15,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 8,0 s / 11,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 19,1 s / 26,6 s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 131 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Test: Daihatsu Trevis - Chevrolet Matiz - Citroën C1 - Hyundai Atos
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.