Honda Accord Coupé 2.0i ES (1994)
Born in the USA
Hoewel de Accord Coupé in Amerika is ontworpen en daar ook wordt gebouwd, verloochent hij zijn Japanse komaf allerminst.
Onder de door ons geteste 2.0i ES is er nog de eenvoudiger uitgeruste LS. De duurste uitvoering, 2.2i ES, is alleen op speciale bestelling leverbaar.
De Coupé is er louter met vier-cilinders, net als de andere Accord-modellen. Onze testauto was uitgerust met een moderne tweelitermotor met vier kleppen per cilinder, die door slechts één bovenliggende nokkenas worden bediend. Minder gebruikelijk zijn de twee tegengesteld draaiende balansassen, die zorgen voor een trillingsvrije loop. De Honda-motor schopt het daarmee tot 136 pk bij 5600 tpm, terwijl het maximum koppel van 184 Nm bij 4500 tpm er ook mag zijn.
Honda biedt voor de Accord Coupé de keus tussen een handgeschakelde vijfversnellingsbak en (tegen meerprijs) een viertrapsautomaat. De handgeschakelde transmissie overtuigt door zijn bediening: hij laat zich licht en trefzeker schakelen. De overbrengingsverhoudingen zijn niet overdreven kort, maar de lage eindoverbrenging zorgt dat de motor bij 120 km/h toch bijna 4000 toeren maakt.
Door de combinatie van motor en transmissie presteert de Accord Coupé best goed. Dit geldt niet alleen voor de sprintkwaliteiten, maar ook voor de hoeveelheid interieurgeluid.
De acceleratie van 0-100 km/h wordt in 10,3 afgelegd en de tussensprint van 80 naar 120 km/h gaat nog sneller: 8,8 s.
De Coupé gebruikt vrijwel evenveel brandstof als zijn elders gebouwde collega's. Tijdens de testweek was dat circa één liter per tien kilometer; een gemiddelde waarde. Wat betreft het geluidsniveau lijkt de Coupé echter wel nieuwe maatstaven aan te leggen. Bij de geluidsmeting bij 100 km/h is de Accord met 66,5 dB mooi stil en bij 120 haalt de meter nog geen 70 dB. Maar dat geldt bij constante snelheden. Wanneer je accelereert klinkt hij nogal rauw.
Uitstekend rijgedrag
De Accord Coupé scoort qua rij-eigenschappen bijzonder hoog.
Maar ja, Honda heeft op dit gebied een naam hoog te houden.
Honda heeft daarbij een mooie balans gevonden tussen een stevige demping en een soepele vering met lange veerwegen. In vlot genomen bochten is hij dan ook moeilijk van zijn stuk te brengen. Hij is in hoge mate neutraal, terwijl je met het gaspedaal de mate van beperkt onder- en overstuur bepaalt. De Coupé helt wel wat over, maar dat is niet storend. De besturing is uiteraard bekrachtigd: bij parkeersnelheid is er assistentie, terwijl de stuurhulp hij hogere snelheden naar de achtergrond verdwijnt. Ook blijkt tijdens het rijden de stijfheid van de carrosserie: weinig gekraak in de koets en geen piepjes en rammeltjes. Ook bij het remmen staat de Accord zijn mannetje, met standaard ABS en een ruim bemeten remcapaciteit.
De Accord Coupé is met zijn slanke, elegante vormen zonder enige opsmuk in elk opzicht een smaakvolle auto; van buiten en van binnen. Niet alleen zit alles ergonomisch doordacht in elkaar, het is ook een volwaardige vierzitter. De zit achterin is goed, al neemt het standaard schuif-/kanteldak wat hoofdruimte weg. De rechter voorstoel heeft een walk-in systeem om de instap te vergemakkelijken. De ruimte voorin is riant. De stoelen zitten niet meer dan redelijk, doordat de rugleuning bol is en niet traploos verstelbaar.
De Accord Coupé is ook een goede vakantieauto. Er kan veel bagage mee, de tildrempel is lekker laag en het koffer- deksel heeft scharnieren die geen bagageruimte in beslag nemen.
Wie zestigduizend gulden uitgeeft voor een Accord Coupé mag verwachten dat zijn aanwinst rijkelijk is voorzien van accessoires.
En daarin stelt Honda niet teleur. Aircon-ditioning, centrale vergrendeling, eletrisch bedienbare zijruiten, een uitstekende audio-installatie, neerklapbare achterbank, schuif/ kanteldak en elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels zijn dan ook standaard. De Honda Accord Coupé 2.0i ES is daarmee in alle opzichten zeer goed op de Europese markt afgestemd.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Accord Coupé 2.0i ES |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.177 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 184 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.675 mm / 1.780 mm / 1.390 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.325 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 195/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |