Gratis door Duitsland met een Tesla Model 3 - Reportage
A-merk bij de prijsvechter
153 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met het onverslaanbare Supercharger-netwerk weet Tesla de nadelen van EV’s op lange (vakantie-) ritten aardig te minimaliseren. Als verschillende supermarktketens ‘onze’ Model 3 zelfs gratis willen volpompen, maken we daar als zuinige Nederlanders natuurlijk graag gebruik van.
We zijn amper een uur onderweg, maar de eerste stevige meevaller is al een feit. Volgens de app is de lader van Aldi Süd in Ingolstadt goed voor 50 kW, maar na het inpluggen – op één van de twee lege plekken – klimt de laadsnelheid rap naar een niet onverdienstelijke 90 kW. Dat wordt nog flink doorpoten om op tijd onze boodschappen te halen. Onder de noemer ‘Aldi Elektrisiert’ timmert met name de zuidelijke tak van de bekende discount-supermarktketen al sinds 2015 stevig aan de weg met gratis laadmogelijkheden.
Andere supermarkten doen echter vrolijk mee, want in Duitsland kun je bijvoorbeeld ook bij Lidl en Kaufland terecht voor gratis stroom. Let wel: het gaat niet om reguliere laadpalen, maar om heuse snelladers, voorzien van ChaDeMoen CCS-kabels. Het maximale laadvermogen ligt bij de oudere laders op een voorheen gebruikelijke 50 kW, maar Aldi gaat met zijn tijd mee en monteert tegenwoordig dus ook rappere exemplaren. Hoe dan ook komt er tijdens een uitgebreid rondje door de winkel een significante hoeveelheid stroom bij in je ‘Elektro-auto’, en dat was uiteraard het idee. Zelfs met 50 kW laad je met een half uur winkelen toch zo’n 50 procent bij in een Standard Range Plus, de voordeligste Tesla met het kleinste accupakket. Bij een Zoe, e-Golf of vergelijkbare auto is de (kleinere) accu in diezelfde tijd misschien zelfs vol.
PIZZA
Uiteraard is de voorziening bedoeld voor klanten en zijn de snelladers alleen tijdens de openingstijden van de winkel beschikbaar. Tegelijk kiest met name Aldi er bewust voor om snelladers juist te plaatsen bij vestigingen in de buurt van de autobahn. Er lijkt dus wel degelijk rekening te worden gehouden met lieden die deze laders willen gebruiken om een langere afstand te overbruggen. Nou, dan zitten ze bij ons goed.
Het startpunt is Freising, een stad net ten noorden van München, waar we kort konden rijden met de Tesla Model Y. Van hier is het precies 697 kilometer naar de Tesla Supercharger in Zevenaar, waar de auto van cameraman en fotograaf Jasper geparkeerd staat. Op de heenweg deden we zo’n 8,5 uur over deze afstand, gewoon met gebruikmaking van Superchargers en met stevig doorrijden en dus relatief vaak laden. Aan Tesla’s eigen snellader liep de Standard Range Plus dan ook rap door tot 160 kW. Bovendien blijft de snelheid bij de nieuwe, in China gebouwde versie van dit model lang op peil, dankzij de zogeheten LFP-accu (lithium-ijzer-fosfaat). Zelfs bij 95 procent – de pizza liet even op zich wachten – liet de app nog 25 kW zien, keurig voor een bijna volle accu. Dat gaan we op de terugweg niet halen, maar in Audi-thuisbasis Ingolstadt gaat het alsnog rap zat.
Om geen misbruik te maken van Aldi’s gastvrijheid, is onze missie om gedurende de rit boodschappen te doen ter waarde van dezelfde afstand via het Duitse Supercharger-netwerk. Dat betekent dat we gerust € 50 kunnen uitgeven, want met 37 cent per kWh vraagt Tesla in Duitsland flink meer dan in Nederland. Het loont dus voor Tesla-rijders om die tarieven te vergelijken en desnoods vlak voor de grens nog even bij te laden. Vandaag betalen we echter helemaal niets, tenminste niet voor de stroom. Als onze behoorlijk volle boodschappenkar weer het parkeerterrein op rolt, is de plek naast ons bezet en staan er zowaar nog twee Tesla’s Model 3 te wachten. Hoog tijd om te vertrekken. Dankzij de snelle Aldi-lader kan dat zelfs met een vrijwel volle accu.
In theorie kan er met de ‘SR+’ dan weer 448 kilometer worden afgelegd, maar in de praktijk mikken we op grofweg de helft daarvan. Ten eerste omdat het op lange ritten in theorie loont om tóch wat harder te rijden en dus vaker te laden, ten tweede omdat we met de beperkte beschikbaarheid van laders graag genoeg marge houden om eventueel één winkel verder te rijden. Een supermarkt heeft doorgaans een of hooguit twee laders, dus de kans om lang te moeten wachten is aanwezig. Verschillende apps – wij gebruiken ChargeMap – bieden de mogelijkheid om te filteren op laadsnelheid en vervolgens alleen gratis laders te tonen, dus dat gaat makkelijk.
RAMPZALIG
In Eisingen, even voorbij Würzburg, blijkt een rode BMW i3 de enige beschikbare laadplek bezet te houden. Nog voordat we de auto ernaast kunnen zetten lichten de dagrij-leds echter op en vertrekt de auto, zodat we direct kunnen inpluggen. Ditmaal blijft de snelheid steken op 40 kW, zodat we volgens de auto een uur en tien minuten bezig zouden zijn om van 17 naar 100 procent te komen. Na een boodschappenronde staat ook hier een ‘local’ geduldig te wachten tot we weg zijn. Hij heeft geluk: met 71 procent op de klok kunnen we er wederom vlot vandoor.
Volgende halte: Bad Camberg, net voorbij Frankfurt. Dat is maar 161 kilometer, maar ligt vlak bij de snelweg en biedt de broodnodige marge. Bijkomend voordeel is dat we niet zuinig hoeven te rijden om de bestemming te halen. Rustig rijden loont zeker bij een EV ontzettend, maar als je toch wilt laden op een bepaald punt, maakt dat niet zoveel uit. De ‘3’ naar het zuiden is na jaren Baustelle-ellende zowaar over wat langere trajecten vrijgegeven, dus kan het spreekwoordelijke gas op de plank. Dat zelfs de allereenvoudigste Tesla op zijn sloffen tot 227 km/h versnelt, is toch eigenlijk ongelofelijk. De elektrische concurrentie is veelal begrensd op 160 of 180 en hoewel dat rationeel bezien geen enkel bezwaar is, bewijst Tesla toch maar mooi dat het ook met een elektrische auto prima mogelijk is om af en toe eens lekker door te knallen. Toch leuk. Voor het verbruik is zoiets natuurlijk wel rampzalig, maar een gemiddelde van 254 Wh/km is na een uurtje trappen eigenlijk nog heel keurig.
DILEMMA
Wat ook opvalt, is dat de met wit kunstleer beklede stoelen van ‘onze’ Model 3 uitstekend zitten. Maar goed ook, we moeten nog even. In Bad Camberg staat de teller na 6,5 uur op 455 kilometer. Een klein deel van die tijd en afstand is opgegaan aan wat heen-en-weertjes voor de camera, maar trek er een half uur en 25 kilometer vanaf en er ontstaat een goed beeld. Vanaf de derde laadstop is het nog 273 kilometer naar Zevenaar. Normaliter zouden we eerder laden, maar de supermarktladers sluiten tegelijk met de winkels. Met op de klok op bijna 20 uur nemen we dat risico niet en veranderen van tactiek. Niet meer scheuren, gewoon ‘op zijn Nederlands’ met (dik) 100 km/h naar huis rollen. De auto voorspelt met de batterij op 84 procent en het recente verleden in het achterhoofd dat we met 2 procent zullen arriveren, maar stelt desondanks dat we moeten laden om de bestemming te bereiken. Nu is het leuke van Tesla’s dat je blindelings op die voorspelling kunt bouwen. Iets anders is: weet je zeker dat de lader aan het einde van de rit het ook daadwerkelijk doet? Dat is in dit geval de Supercharger in Zevenaar, dus dat zit wel goed.
Tijdens de rit loopt het percentage gestaag op, zodat het af en toe even wat harder kan als de situatie erom vraagt. Uiteindelijk loopt de rode Model 3 met 1 procent in de batterij de veilige haven van het Zevenaarse binnen, maar alleen omdat we het daar zelf naar hebben gemaakt. Helemaal gratis door Duitsland is daarmee helaas niet gelukt, want bij de start zat er nog 43 procent in de batterij. Het is echter wél gelukt om zonder één cent aan stroom te spenderen het eindpunt te halen en dat is toch heel leuk. Een aanrader? Nee, want daar zijn die laders niet voor bedoeld en bovendien zijn we dik twee uur langer onderweg dan op de heenweg. Wie echter toch naar de supermarkt moet, doet er goed aan om vooraf uit te zoeken of er zo’n laadplek is. En onze boodschappen? Die gaan naar de voedselbank. Die heeft het harder nodig dan wij, net zoals een lokale EV-rijder de Aldi-lader vermoedelijk harder nodig heeft dan een Nederlandse Tesla-bestuurder.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Tesla |
---|---|
Model | Model 3 Standard Range Plus |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 48.980 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 239 kW / 325 pk |
Maximaal koppel | 420 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 55 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.694 mm / 1.849 mm / 1.443 mm |
Wielbasis | 2.875 mm |
Massa leeg | 1.584 kg |
Laadvermogen | 476 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 11,0 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 448 km |
Lezersreacties (153) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.