Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Windstar

Ford Windstar SX (2001)

Bullig bakbeest

Ford Windstar SX (2001)
  • Autotest
15 januari 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vier kinderen? Gefeliciteerd! U mag een busje kopen om alles en iedereen te herbergen. Of doen we de Ford Windstar zevenzitter tekort als we hem een 'personenbusje' noemen? Maak kennis met de 'American Way' of MPV-en.

Fords Windstar is niet een MPV waar je in eerste instantie aan denkt als je zo'n personen-slok-op zoekt (hij slikt standaard zeven man), maar voor wie van comfort en luxe houdt - en iets heeft met Amerikaanse auto's - is het toch een auto om rekening mee te houden. In de Windstar word je ronduit verwend. Laten we wel meteen even opmerken dat we dat ook wel een beetje verwachten bij een nieuwprijs van dik 83 mille. Je zit op leer, de voorstoelen gaan elektrisch op-en-neer en heen-en-weer, de mensen achterin (op de eerste zitrij, bestaande uit 2 losse stoelen) kunnen zelf audio en airco bedienen. De afwerking is weliswaar van Amerikaans niveau (kan beter dus), maar de Ford is echt een luxe zevenzitter.
Hoe Multi Purpose is hij eigenlijk? De Windstar heeft twee afzonderlijke stoelen op de tweede zitrij en een driepersoons bankje helemaal achterin. Door een walk-in systeem op de stoelen van de tweede zitrij, is de 'extra' achterbank goed bereikbaar, maar het zitcomfort en de ruimte houden niet over. Het is echt het reservebankje. Hij is verschuifbaar en de rugleuning is in zijn geheel neerklapbaar. Dat betekent hij behoorlijk multifunctioneel is. Is er nog wat bagageruimte ook? Gerelateerd aan de buitenafmetingen van deze gigantische kar, stelt die natuurlijk niets meer voor. Maar je kunt nog wel iets kwijt. Tussen de losse stoelen op de 2e zitrij van de Ford kun je nog altijd buggy's, tassen of dozen kwijt.

Alarmbel

Ford gaat behoorlijk ver met het MPV-idee: de pook van de automaat zit op het dashboard; dat betekent dat je echt van voren naar achteren kunt lopen in de Windstar. Bovendien kun je tussen de twee voorstoelen echt nog iets kwijt. Ford heeft verder doorgedacht en het plafond ook gewoon ingeschakeld voor allerlei dingen. Zoals een groothoekspiegel om alle inzittenden in de gaten te houden, een zonnebrilbakje, nog twee opbergvakjes: het lijkt wel een vliegtuigcockpit. En dan kunnen de mensen op zitrij 2 nog even leuk spelen met audio en airco (zit ook in plafond). Mogen we er tot slot op wijzen dat het de inzittenden niet ontbreekt aan bekerhouders en opbergvakjes. Iedere passagier kan z'n biertje kwijt, geen punt.
Heel veel ruimte binnenin, hoe maak je die optimaal toegankelijk? Door twee schuifdeuren. Aan elke kant één. Dat vinden wij een perfect idee. Hoewel er heus iets tegen is (slappere koets, onveiliger met uitstappen), zijn wij voor: maximale ruimte moet maximaal toegankelijk zijn, dan pas kun je van 'praktisch' spreken. De Amerikaanse Ford gaat zodra je de pook in D zet, automatisch op slot: veiligheidsitem uit de USA. Dat betekent dat de schuifdeur nog op slot zit als je wilt uitstappen. Met een druk op de knop in het bestuurdersportier doe je hem weer van het slot. Even wennen. Net als de alarmbel die afgaat als de richtingaanwijzer op een hele lange uitvoegstrook lang aan staat.
Ford trakteert op een V6 van 3 liter. En de Windstar komt standaard met automatische transmissie. De Ford-automaat heeft z'n tijd nodig, en als de zescilinder wordt opgestookt, dan schreeuwt 'ie het uit. Nee, de aandrijflijn van de Ford is domweg niet geraffineerd.
Een Amerikaan is anders, dat merk je in de bediening van de auto, het beroeren van de hendels, het aanraken van rem- en gaspedaal, dat soort dingen. In het algemeen is de Windstar op alle fronten wat vager en wiebeliger dan Japanse of Duitse auto's. Rijden met deze grote bak maakt dat direct duidelijk. De Windstar is puur een comfortabele ruimtewagen. De Ford laat wat van zich horen als je 'm een beetje rond gaat gooien. Hij helt behoorlijk over, is sterk onderstuurd zodat bochtsnelheden niet al te hoog moeten liggen. Verder deint de auto wat na bij gas erop of vol in de remmen. Vertragen doet hij prima, maar je merkt dat het wel moeite kost.
Op MPV-gebied is de Ford beslist een doordachte auto, met volop luxe - ook voor de passagiers achterin, maar van dat reservebankje worden we niet vrolijk. Stel, je moet vijf zakenrelaties meenemen in je MPV. Die worden qua toeters en bellen in de Windstar goed verwend, maar die oude voorzitter van de Raad van Bestuur kun je echt niet met goed fatsoen op die achterbank laten zitten.
Wat betreft rij-eigenschappen moet je niet teveel verwachten en van de Amerikaanse bediening moet je houden. De Ford oogt wel voornaam (chroom!) en zit zonder meer riant in de uitrusting. Nee, de Windstar moet het vooral hebben van zijn verwennerij plus zijn imposante voorkomen.

Signalement

Merk Ford
Model Windstar SX
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 37.872

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.986 cc
Maximaal vermogen 108 kW / 147 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 253 Nm bij 3.650 tpm
Inhoud brandstoftank 98 l
Lengte / breedte / hoogte 5.147 mm / 1.944 mm / 1.723 mm
Wielbasis 3.066 mm
Massa leeg 1.785 kg
Laadvermogen 596 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 550 kg
Banden215/65R15Prijzen
Topsnelheid 168 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,2 s (fabrieksopgave: 12,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 11,7s
Brandstofverbruik 13,2 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Windstar
Ford Ford Windstar
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Windstar specificaties
  • Ford Windstar occasions
  • Ford Windstar video's
Advies en informatie
  • Ford Windstar tests
  • Ford Windstar gebruikersreviews
  • Ford Windstar index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Windstar SX (2001)

    Ford Windstar SX (2001)

    • 2 augustus 2012
  • Gebruikersreview
    Ford Windstar SEL (2000)

    Ford Windstar SEL (2000)

    9
    • 31 mei 2009
meer reviews
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

25

De moderne auto is ingewikkelder dan ooit. Zelfs in een betaalbare middenklasser zit een heleboel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De Persplaat: Ford Windstar

    De Persplaat: Ford Windstar

    25
    • 9 april 2016
  • Autotest
    Ford Windstar LX (1996)

    Ford Windstar LX (1996)

    • 12 februari 2002
  • Autotest
    Ford Windstar SEL (1999)

    Ford Windstar SEL (1999)

    • 2 januari 2001
  • Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Luna...

    • 18 juli 2000
  • Ford Windstar SEL - Kia Carnival 2.5 V6...

    • 8 juli 1999
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Bronco komt naar Nederland

    Ford Bronco komt naar Nederland

    69
    • 4 juli 2022
  • Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke auto'

    Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke...

    82
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) - Liefhebber Gezocht

    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) -...

    27
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Extra lange Ford Ranger gespot

    Extra lange Ford Ranger gespot

    10
    • 1 juli 2022
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    25
    • 30 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    53
    • 25 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden