Ford Sierra 2.0 - Op de Rollenbank

Daar heb je Milan met z’n tijdmachine

54 reacties

Video
AutoWeek 9 2020
AutoWeek 9 2020

Je leest het in AutoWeek 9 2020

Milan Tielens arriveert vanuit België bij de rollenbank in Den Haag. Onder zijn bips heeft hij een Ford Sierra die nog niet eens de 100.000 kilometer is gepasseerd. Na jarenlange stilstand, wil Milan wel eens weten of de motor van de Ford nog wat voor elkaar krijgt.

De Ford Sierra 2.0 van de 19-jarige Milan Tielens lijkt nog het meest op een tijdmachine. De auto straalt aan alle kanten uit dat die ooit het trotse bezit is geweest van een oudere heer of dame en ergens in de tijd is vergeten. “Dat is precies het verhaal”, beaamt Milan. “De eigenaar is overleden. De Sierra heeft tien jaar in een afgesloten garage stilgestaan. Van vocht of kou heeft de auto nooit last gehad. De eerste keer dat ik er bij was, startte hij meteen. De remtrommels achter zaten vast, dat was alles.”

Sinds een paar maanden rijdt Milan met de Sierra. Wij vinden het best gewaagd om een auto die zo lang heeft stil gestaan te onderwerpen aan een rollenbanktest. Milan vindt dat wel meevallen. En Ghisbert ook. “Als de auto na de stilstand netjes zijn onderhoud heeft gehad en de uitgedroogde slangen zijn vervangen, zou ik niet weten wat ermee mis moet gaan.” Kan een auto dan geen blijvende schade oplopen als die zo lang stilstaat? “Wellicht is er bij zo’n auto een cilinderwand beschadigd, want dat kan gebeuren bij zo’n eeuwigdurende stilstand. Dat krijg je nooit meer goed.” Maar enig effect op het vermogen zal dat niet hebben.

We gaan zoeken naar 120 pk uit een 2,0-litermotor; specificaties die we al een tijd niet meer zijn tegengekomen. “Dit is een exemplaar mét katalysator; dus dat snoept wat vermogen weg”, weet Milan. En dan is er natuurlijk de automaat die nog uit een tijd stamt dat hij ook nog wel wat pk’s lust. Al gauw wordt duidelijk dat we het vermogen van deze Sierra niet gaan vinden. Tenminste, als het gaat om de pk’s. Maar liefst 9 pk’s laat de tijdmachine van Milan liggen; dat zullen we maar niet in percentages uitdrukken.

Toch denkt Ghisbert niet dat er iets mis is met de motor. “Kijk maar eens naar de trekkracht. Hij levert wel meer newtonmeters dan volgens de fabrieksopgave. Met deze auto is dus helemaal niets aan de hand.”

Milan kan dus alsnog met een goed resultaat op zak terug naar België. Nu zijn Sierra gezond is verklaard, weet hij dat hij zijn budget zinvol in de sedan kan investeren. “Binnenkort komt er een verlagingsset op”, vertelt hij. “Maar wees gerust, verder zullen we de auto zo veel mogelijk in ere houden.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Ford
Model Sierra 2.0i CLX
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 19.488

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 171 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.467 mm / 1.698 mm / 1.407 mm
Wielbasis 2.608 mm
Massa leeg 1.180 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.350 kg / 500 kg
Banden185/65R14Prijzen
Topsnelheid 187 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s
Brandstofverbruik

Lezersreacties (54) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.