Ford Mustang Mach-E vs. Volvo C40 – Vergelijkende Test

Upgraden en dóór

66 reacties

Video
AutoWeek 2 2024
AutoWeek 2 2024

Je leest het in AutoWeek 2 2024

Een elektrische Volvo XC40 en een Ford Mustang Mach-E namen het al een keer tegen elkaar op. Beide modellen zijn echter fors gewijzigd, waardoor er een compleet nieuw speelveld is ontstaan. Hoe doen deze twee duurtesters het tegenover elkaar?

 

Upgrade voor zowel de Volvo C40 als de Ford Mustang Mach-E, hoe zit dat?

Toen alle nieuwe auto’s nog een verbrandingsmotor hadden, was het een overzichtelijk geheel. Een model werd gelanceerd en na een aantal jaren kwam de facelift, al dan niet gecombineerd met nieuwe motortechniek. Na weer een aantal jaren kwam er dan een nieuwe opvolger. In deze elektrische tijden is dat echter een zelfmoordstrategie. De innovatie gaat zó snel dat je het je als fabrikant niet kunt veroorloven een model vijf jaar ongewijzigd op de markt te houden, want dan loop je zo hopeloos achter dat je totaal niet concurrerend meer bent. De opkomende concurrentie uit China helpt daar uiteraard niet bij. Zaken als verbruik, actieradius, laadmogelijkheden en ook de prijs zijn aspecten waar je scherp op moet letten. Ford en Volvo hebben dat als geen ander begrepen en hebben beide al wijzigingen doorgevoerd aan hun belangrijkste elektrische modellen. Bij Volvo was de wijziging zelfs uniek. Het merk switchte bij de elektrische C40 en XC40 voor de versies met één elektromotor van voor- naar achterwielaandrijving, een verandering die voor een bestaand model uniek is in autoland. Daarbij zijn ook de accu en de elektromotor aangepast om de auto efficiënter te maken. Dat was wel nodig gezien onze ervaringen qua verbruik en actieradius met de XC40. We hebben zo’n vernieuwde C40 (technisch gelijk aan de XC40, maar dan met sportievere carrosserie) aan onze duurtestvloot toegevoerd. Daar hebben we ook al een Ford Mustang Mach-E rijden. Interessant, want die Ford nam het eerder op tegen een elektrische XC40 en wist ervan te winnen. De Amerikaan heeft bovendien ook een paar aanpassingen gehad. De achterwielaandrijving is nog steeds gebleven, maar Ford claimt ook de auto wat zuiniger te hebben gemaakt en bovendien zou het onderstel wat zijn verfijnd. Eens kijken of al deze zaken zorgen voor een andere uitslag dan toen.

Wat merk je van de update van de Volvo C40?

Het resultaat mag er zijn. We merken in de Volvo meteen waarom achterwielaandrijving zoveel fijner is. De hele auto voelt prettiger om te rijden, alles gaat meer neutraal. Bij nat weer merk je wel dat de elektronica soms aan de bak moet om de tractie te regelen, mede door de aanwezige M+S-banden. Wij zouden zeker opteren voor normale zomerbanden, want het gewicht van de Volvo is wat te hoog om op het gebied van tractie offers te doen. Verder is er een prachtige balans tussen comfort en een goede wegligging. De C40 is niet sportief, maar pretendeert dat ook totaal niet te zijn. De auto ligt evengoed wel strak op de weg, terwijl er veel rust aan boord is. Eigenlijk precies zoals Volvo de afgelopen tien jaar veel van zijn auto’s in de markt heeft gezet. Het vermogen van 252 pk is geen moment te weinig voor dit type auto. Kiezen voor een vierwielaangedreven versie met meer power is leuk, maar niet echt nodig.

En bij de Ford Mustang Mach-E?

Ook de Ford blijft trouw aan zijn merkwaarden. De Mach-E was altijd al wel een dynamische auto, maar miste verfijning. Hij kon hard doorduwen bij nat weer, wat met zoveel massa niet echt prettig is. De onderstelwijzigingen werpen echter hun vruchten af. De auto is veel meer fun to drive geworden met het bekende Ford-gevoel in het stuur, alleen nu met achterwielaandrijving. De kont is bij een beetje agressief rijden ook niet te beroerd een stapje opzij te doen, wat vervolgens gemakkelijk is op te vangen. Het helpt bij het vergroten van de betrokkenheid bij het rijden. Je merkt hoe de auto kleiner aanvoelt dan hij is, iets wat een jaar geleden niet per se het geval was. Het gewicht valt nu minder op. Wel is de auto aan de stevige kant. Zeker de achteras is wat bonkig, iets wat op lange termijn frustratie kan oproepen. In onze Long Range-uitvoering heeft de achterwielaangedreven versie krap 300 pk. Net als bij de Volvo geldt: meer vermogen is niet zoveel duurder dan bij benzinemodellen, maar niet echt nodig voor gebruik in Nederland. Het is mooi om te zien dat beide merken hun merkwaarden omarmen in deze elektrische tijd. Was dit een test van tien jaar geleden geweest met een Volvo V40 en een Ford Focus, dan hadden we dezelfde eigenschappen aan beide modellen kunnen toedichten: de Focus wat dynamischer, de Volvo wat verfijnder.

In de video gaan we in op alle onderdelen van een vergelijkende test van AutoWeek, als service voor ingelogde gebruikers hebben we ook nog de pdf uit met magazine voor je met alle metingen en testresultaten? 

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Ford Mustang Mach-E

Lezersreacties (66) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum