Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Test: Ford Mustang

Op karakter

61
Ford Mustang Convertible
Ford Mustang ConvertibleFord Mustang ConvertibleFord Mustang ConvertibleFord Mustang ConvertibleFord Mustang ConvertibleFord Mustang ConvertibleFord Mustang ConvertibleFord Mustang ConvertibleFord Mustang Convertible
  • Marco Gorter
  • Autotest
28 april 2018 om 09:49
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 14 2018
AutoWeek 14 2018

Je leest het in AutoWeek 14 2018

Mede dankzij het ongunstige belastingklimaat zal de Ford Mustang in ons land geen verkooptopper worden. Volledig begrijpelijk, maar tegelijkertijd eeuwig zonde. Want de combinatie van een open dak en een atmosferische V8 verleent de Amerikaan een uniek karakter.

Dankzij de alomtegenwoordige turbo vergeet je bijna hoe goed een atmosferische krachtbron kan zijn. De 5,0-liter V8 in de neus van de vernieuwde Ford Mustang herinnert je maar al te graag aan z'n traditionele voordelen: directe gasrespons, het gevoel van overweldigende reserve en ... dat geluid! De brute soundtrack van de nieuwe actieve uitlaat overtreft elke turbomotor in intensiteit, beleving en schoonheid. Van een diep, dreigend gerommel via een roffelend middenstuk naar een huiveringwekkend crescendo als de achtcilinder z'n hoogste 2.000 omwentelingen inzet. Daar maakt de 5,0-liter de belofte van 450 pk ook pas volledig waar. In tegenstelling tot wat je van een Amerikaan zou verwachten, houdt deze motor van toeren maken. Bij 4.000 komt de gang erin, bij 7.000 levert hij pas z'n maximale kracht. De soundtrack versterkt de beleving maximaal, waardoor de cabriolet met de kap open sneller lijkt dan de cijfers beloven: 0-100 km/h in 4,5 seconden en een top van 250 km/h zijn geen waarden om je voor te schamen. Tegelijkertijd werd er het nodige gedaan om de efficiëntie te verhogen. De bestaande multipoint-injectie krijgt gezelschap van directe injectie en een nieuwe tientrapsautomaat moet zorgen dat de motor beter in zijn optimale werkgebied blijft.

Met de kap open en een rustige rijstijl goochelt de transmissie moeiteloos met de verzetten, zodat je als bestuurder geen idee hebt in welke versnelling de automaat staat. Als het echt hard gaat, blijken tien versnellingen wel wat veel van het goede. Soms twijfelt de software net even te lang of schakelt de bak in een snelle knik opeens toch nog een tandje extra terug, wat niet altijd even subtiel gebeurt. Dan kun je natuurlijk kiezen voor schakelen met de hand, maar flipperen tussen tien versnellingen houdt je dan wel bezig.

SPEEDBOOT

Terwijl je je aandacht eigenlijk ook bij het sturen moet houden, want het snelheidspotentieel zorgt ervoor dat je vaak onfatsoenlijk hard op een bocht afstevent. De nieuwe adaptieve schokdempers garanderen dat de Mustang ondanks zijn massa vrij vlak door de bocht gaat en de grens ligt een stuk verder dan je in eerste instantie denkt. De ongevoelige stuurinrichting en het gemis van wat stijfheid in de koets, veroorzaakt door het open dak, geven niet veel vertrouwen en de aanzienlijke omvang en massa maken dat je je een beetje voelt als de bestuurder van een speedboot in een krappe sloot. Prik daar echter doorheen, durf een keer harder dan je verstandig acht en het chassis blijkt onvermoede reserves te hebben en een mooie, voorspelbare balans als de grens in zicht komt. Een rasechte sportwagen is de Mustang niet, daarvoor hebben de remmen het ook te zwaar, maar de pony car is meer dan alleen show.

Over show gesproken: de Mustang zit er vol mee. Niet alleen het uiterlijk en de aandrijflijn, maar ook in de vorm van een hoop speelse gadgets en opties. Het nieuwe digitale instrumentarium bijvoorbeeld dat in allerlei verschillende configuraties kan worden getoond, maar ook een verzameling zogenaamde TrackApps. Dat bevat onder meer twee verschillende soorten launch control en het veelbesproken line lock. Schakel dat in en de voorremmen houden de Mustang op z'n plek, terwijl de achterremmen niets doen. Geef vervolgens een toef gas en je legt rookgordijnen neer die even schandalig als geweldig zijn.

ANDER SOORT AUTO

Om de pret betaalbaar te houden, zijn er concessies gedaan. Het interieur van de Europese versies is weliswaar opgewaardeerd ten opzichte van de Amerikaanse, maar kan zich nog altijd bij lange na niet meten met dat van Porsche of Mercedes-AMG. Dat verklaart ook het relatieve gebrek aan stijfheid in het chassis. Je krijgt wel heel veel waar in de Mustang, maar die waar is eenvoudig van opzet om betaalbaar te blijven. In die zin is het een ander soort auto dan we in Europa kennen. Een auto die eruitziet als een sportwagen, klinkt als een sportwagen en rijdt als een sportwagen, maar minder kost dan een sportwagen. Helaas gaat dat laatste niet helemaal op in Nederland, want door de schrikbarende bpm wordt de Mustang met V8 onder de streep even duur als een Mercedes-AMG. Die is dan wel minder compleet, maar technologisch een stuk verder. Dat probleem kun je omzeilen door voor de 2.3 Ecoboost te gaan (vanaf € 59.099), maar dan verliest het Amerikaanse icoon wel wat van z'n glans. Want natuurlijk is het goed dat auto's met een praktijkverbruik van 1 op 7 worden ontmoedigd, maar toch sluipt de Mustang juist vanwege die V8 (geen opgave prijs) je hart binnen. Misschien niet op kwaliteit, maar wel op karakter.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

PLUS & MIN

  • +Geluidsbeleving
  • +Uitstraling
  • +
  • -Twijfelende automaat
  • -Afwerking interieur
  • -
  • Bekijk het ruime aanbod Ford Mustang occasions van onze partner Autotrack
  • Houd me op de hoogte over de Ford Mustang
  • Lees meer over supercars en sportscars
Ford Ford Mustang Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost 288 pk

    Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost 288 pk

    • 2020
    • 21.908 km

    € 46.295

    Ford Mustang Convertible Ecob. 317PK **LEER/NAVI/CAMERA/XENON/ELEKTR.KAP**

    Ford Mustang Convertible Ecob. 317PK **LEER/NAVI/CAMERA/XENON/ELEKTR.KAP**

    • 2017
    • 69.897 km

    € 38.750

    Ford Mustang USA 5.0 V8 GT, Automaat, 19" LM, Lage Kilometerstand! prijs incl bpm, kenteken ,apk en garantie

    Ford Mustang USA 5.0 V8 GT, Automaat, 19" LM, Lage Kilometerstand! prijs incl bpm, kenteken ,apk en garantie

    • 2022
    • 47.620 km

    € 27.950

Meer Ford Mustang occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Mustang | Nieuw: facelift 2017

    70
    • 14 januari 2019

Lezersreacties (61) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Mustang specificaties
  • Ford Mustang occasions
  • Ford Mustang video's
Advies en informatie
  • Ford Mustang tests
  • Ford Mustang gebruikersreviews
  • Ford Mustang index
PREMIUM
Ford Mustang vs. Chevrolet Camaro

Ford Mustang vs. Chevrolet Camaro

Kiezen tussen de Ford Mustang Ecoboost en de Chevrolet Camaro met viercilinder turbomotor lijkt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 (2015)

    Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 (2015)

    6
    • 18 december 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 (2016)

    Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 (2016)

    7
    • 21 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Ford  (1996)

    Ford (1996)

    2
    • 11 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 (2016)

    Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 (2016)

    11
    • 30 september 2017
  • Gebruikersreview
    Ford Mustang Fastback 2.3 EcoBoost (2016)

    Ford Mustang Fastback 2.3 EcoBoost (2016)

    23
    • 15 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    Ford Mustang Fastback 2.3 EcoBoost (2016)

    Ford Mustang Fastback 2.3 EcoBoost (2016)

    11
    • 27 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Ford Mustang V8 4.6 Cabriolet (2005)

    Ford Mustang V8 4.6 Cabriolet (2005)

    9
    • 11 december 2015
meer reviews
De laatste atmosferische sportwagens - Special

De laatste atmosferische sportwagens - Special

82

De Ferrari 812 die we onlangs reden was niet minder dan een atmosferische orgie van autogenot....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Mustang bestverkochte sportauto van 2021

    Ford Mustang bestverkochte sportauto van...

    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische Ford Mustang: 544 pk, 322 kilometer actieradius

    Elektrische Ford Mustang: 544 pk, 322 kilometer...

    22
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Ford Mustang weer als California Special

    Ford Mustang weer als California Special

    5
    • 7 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Ford Mustang voor het eerst gespot

    Nieuwe Ford Mustang voor het eerst gespot

    30
    • 21 januari 2022
  • Nieuws
    Shelby GT500KR is krachtigste productie-Mustang ooit

    Shelby GT500KR is krachtigste productie-Mustang...

    23
    • 16 december 2021
  • Nieuws
    Ford Mustang niet meer voor minder dan een ton

    Ford Mustang niet meer voor minder dan...

    52
    • 16 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    45
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    28
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    23
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden