AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
61

Op karakter

Ford Mustang

  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
28 april 2018 om 09:49
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 14 2018
AutoWeek 14 2018

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 14 2018

Mede dankzij het ongunstige belastingklimaat zal de Ford Mustang in ons land geen verkooptopper worden. Volledig begrijpelijk, maar tegelijkertijd eeuwig zonde. Want de combinatie van een open dak en een atmosferische V8 verleent de Amerikaan een uniek karakter.

Dankzij de alomtegenwoordige turbo vergeet je bijna hoe goed een atmosferische krachtbron kan zijn. De 5,0-liter V8 in de neus van de vernieuwde Ford Mustang herinnert je maar al te graag aan z'n traditionele voordelen: directe gasrespons, het gevoel van overweldigende reserve en ... dat geluid! De brute soundtrack van de nieuwe actieve uitlaat overtreft elke turbomotor in intensiteit, beleving en schoonheid. Van een diep, dreigend gerommel via een roffelend middenstuk naar een huiveringwekkend crescendo als de achtcilinder z'n hoogste 2.000 omwentelingen inzet. Daar maakt de 5,0-liter de belofte van 450 pk ook pas volledig waar. In tegenstelling tot wat je van een Amerikaan zou verwachten, houdt deze motor van toeren maken. Bij 4.000 komt de gang erin, bij 7.000 levert hij pas z'n maximale kracht. De soundtrack versterkt de beleving maximaal, waardoor de cabriolet met de kap open sneller lijkt dan de cijfers beloven: 0-100 km/h in 4,5 seconden en een top van 250 km/h zijn geen waarden om je voor te schamen. Tegelijkertijd werd er het nodige gedaan om de efficiëntie te verhogen. De bestaande multipoint-injectie krijgt gezelschap van directe injectie en een nieuwe tientrapsautomaat moet zorgen dat de motor beter in zijn optimale werkgebied blijft.

Met de kap open en een rustige rijstijl goochelt de transmissie moeiteloos met de verzetten, zodat je als bestuurder geen idee hebt in welke versnelling de automaat staat. Als het echt hard gaat, blijken tien versnellingen wel wat veel van het goede. Soms twijfelt de software net even te lang of schakelt de bak in een snelle knik opeens toch nog een tandje extra terug, wat niet altijd even subtiel gebeurt. Dan kun je natuurlijk kiezen voor schakelen met de hand, maar flipperen tussen tien versnellingen houdt je dan wel bezig.


SPEEDBOOT

Terwijl je je aandacht eigenlijk ook bij het sturen moet houden, want het snelheidspotentieel zorgt ervoor dat je vaak onfatsoenlijk hard op een bocht afstevent. De nieuwe adaptieve schokdempers garanderen dat de Mustang ondanks zijn massa vrij vlak door de bocht gaat en de grens ligt een stuk verder dan je in eerste instantie denkt. De ongevoelige stuurinrichting en het gemis van wat stijfheid in de koets, veroorzaakt door het open dak, geven niet veel vertrouwen en de aanzienlijke omvang en massa maken dat je je een beetje voelt als de bestuurder van een speedboot in een krappe sloot. Prik daar echter doorheen, durf een keer harder dan je verstandig acht en het chassis blijkt onvermoede reserves te hebben en een mooie, voorspelbare balans als de grens in zicht komt. Een rasechte sportwagen is de Mustang niet, daarvoor hebben de remmen het ook te zwaar, maar de pony car is meer dan alleen show.

Over show gesproken: de Mustang zit er vol mee. Niet alleen het uiterlijk en de aandrijflijn, maar ook in de vorm van een hoop speelse gadgets en opties. Het nieuwe digitale instrumentarium bijvoorbeeld dat in allerlei verschillende configuraties kan worden getoond, maar ook een verzameling zogenaamde TrackApps. Dat bevat onder meer twee verschillende soorten launch control en het veelbesproken line lock. Schakel dat in en de voorremmen houden de Mustang op z'n plek, terwijl de achterremmen niets doen. Geef vervolgens een toef gas en je legt rookgordijnen neer die even schandalig als geweldig zijn.


ANDER SOORT AUTO

Om de pret betaalbaar te houden, zijn er concessies gedaan. Het interieur van de Europese versies is weliswaar opgewaardeerd ten opzichte van de Amerikaanse, maar kan zich nog altijd bij lange na niet meten met dat van Porsche of Mercedes-AMG. Dat verklaart ook het relatieve gebrek aan stijfheid in het chassis. Je krijgt wel heel veel waar in de Mustang, maar die waar is eenvoudig van opzet om betaalbaar te blijven. In die zin is het een ander soort auto dan we in Europa kennen. Een auto die eruitziet als een sportwagen, klinkt als een sportwagen en rijdt als een sportwagen, maar minder kost dan een sportwagen. Helaas gaat dat laatste niet helemaal op in Nederland, want door de schrikbarende bpm wordt de Mustang met V8 onder de streep even duur als een Mercedes-AMG. Die is dan wel minder compleet, maar technologisch een stuk verder. Dat probleem kun je omzeilen door voor de 2.3 Ecoboost te gaan (vanaf € 59.099), maar dan verliest het Amerikaanse icoon wel wat van z'n glans. Want natuurlijk is het goed dat auto's met een praktijkverbruik van 1 op 7 worden ontmoedigd, maar toch sluipt de Mustang juist vanwege die V8 (geen opgave prijs) je hart binnen. Misschien niet op kwaliteit, maar wel op karakter.

Video
  • Houd me op de hoogte over de Ford Mustang
  • Lees meer over supercars en sportscars
Ford Ford Mustang Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    USA 4.0 V6 Automaat, Airco, Cruise, Lm..

    Ford Mustang USA 4.0 V6 Automaat, Airco, Cruise, Lm..

    • 2010
    • 86.390 km

    € 19.900

    USA 3.7 V6 CABRIOLET AUT. / NAVI / LEDER / 67000 KM

    Ford Mustang USA 3.7 V6 CABRIOLET AUT. / NAVI / LEDER / 67000 KM

    • 2016
    • 67.267 km

    € 36.999

    2.3 EB 317pk Automaat | Navi | Leder | Rousch | Voll dealer onderhouden

    Ford Mustang 2.3 EB 317pk Automaat | Navi | Leder | Rousch | Voll dealer onderhouden

    • 2015
    • 86.245 km

    € 29.950

Meer Ford Mustang occasions

Lezersreacties (61) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Mustang specificaties
  • Ford Mustang occasions
  • Ford Mustang video's
Advies en informatie
  • Ford Mustang tests
  • Ford Mustang gebruikersreviews
  • Ford Mustang index
PREMIUM
Ford Mustang vs. Chevrolet Camaro

Ford Mustang vs. Chevrolet Camaro

Kiezen tussen de Ford Mustang Ecoboost en de Chevrolet Camaro met viercilinder turbomotor lijkt...

Lees meer
De laatste atmosferische sportwagens - Special

De laatste atmosferische sportwagens - Special

82

De Ferrari 812 die we onlangs reden was niet minder dan een atmosferische orgie van autogenot....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Testwerk nieuwe Ford Mustang van start

    Testwerk nieuwe Ford Mustang van start

    9
    • 11 februari 2021
  • Autonieuws
    Ford Mustang Mach 1 heeft Nederlandse prijs

    Ford Mustang Mach 1 heeft Nederlandse prijs

    38
    • 27 januari 2021
  • Autonieuws
    Ford Mustang Mach 1 ook naar Nederland

    Ford Mustang Mach 1 ook naar Nederland

    9
    • 16 oktober 2020
  • Autonieuws
    Ford Mustang Shelby GT350 houdt het voor gezien

    Ford Mustang Shelby GT350 houdt het voor...

    7
    • 2 oktober 2020
  • Autonieuws
    'Nieuwe Ford Mustang krijgt andere basis en lange adem'

    'Nieuwe Ford Mustang krijgt andere basis...

    10
    • 17 augustus 2020
  • Autonieuws
    Shelby GT500 nog krachtiger met Carrolls handtekening

    Shelby GT500 nog krachtiger met Carrolls...

    7
    • 4 augustus 2020
  • Autonieuws
    Beroemde Shelby Mustang voor miljoenen geveild

    Beroemde Shelby Mustang voor miljoenen...

    8
    • 20 juli 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Shelby F-250 Super Baja is heftige Ford F-250

    Shelby F-250 Super Baja is heftige Ford...

    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Ford Explorer als luxueuze King Ranch Edition

    Ford Explorer als luxueuze King Ranch Edition

    5
    • 24 februari 2021
  • Review
    Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line (2019)

    Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line...

    1
    • 18 februari 2021
  • Autonieuws
    Ford: vanaf 2030 alleen elektrische auto's in Europa

    Ford: vanaf 2030 alleen elektrische auto's...

    184
    • 17 februari 2021
  • Autonieuws
    Ford Fiesta en Puma mild-hybride ook met automaat

    Ford Fiesta en Puma mild-hybride ook met...

    14
    • 16 februari 2021
  • Autonieuws
    Opvolger Ford Mondeo te zien

    Opvolger Ford Mondeo te zien

    20
    • 15 februari 2021
  • Review
    Ford Fiesta 1.3 Champion (2006)

    Ford Fiesta 1.3 Champion (2006)

    1
    • 11 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep