Ford Mondeo 2.0 TDCi 130 pk Futura (2004)
Sturen is een feest!
Dat het moeilijk is om voor een test precies de juiste auto te krijgen, blijkt maar weer eens bij Ford. De importeur heeft alleen een sedan 2.0 TDCi met automatische versnellingsbak ter beschikking. Bij de beoordeling van deze Mondeo hebben we daarom de automatisch schakelende transmissie buiten beschouwing gelaten; we baseren ons op onze bevindingen met de versie met de handgeschakelde versnellingsbak. Maar goed, sturen in de Ford Mondeo is en blijft een feest. Je voelt perfect wat de voorwielen doen, geen enkele andere besturing doet dat zo fijn als die van de Ford. Overhangen in bochten is er niet bij, dus wat dat betreft behoort het onderstel na al die jaren nog steeds tot de top. Het onderstel van de Mondeo is werkelijk mooi in balans. Wat heeft Ford toch een voorsprong op dit gebied.
Imposant koppel
De 2,0-liter common-raildiesel levert een imposant koppel van 330 Nm, en ook dankzij z'n vermogen van 130 pk kan hij zich prima met de jongste concurrenten meten. Met de 2.0 TDCi-motor haalt de Mondeo een topsnelheid van 200 km/h, en de standaardsprint van 0 naar 100 km/h legt hij af in 11,8 seconden. De diesel in de Ford is bepaald niet een van de stilste motoren, maar behalve het geluid dat het hart van de Ford ten gehore brengt, dringt er maar weinig ander geluid van buiten naar binnen.
Zeeën van ruimte
In het interieur van de Ford Mondeo gaat het er zeer zakelijk aan toe. Het dashboard is met grote precisie door Belgische handen in elkaar gezet. De kwaliteitscontrole in Genk is prima, want we zien nergens missers als het gaat om de afwerking. Ergonomisch klopt het ook allemaal, zo is de bediening van de cruise control op het stuur kinderlijk eenvoudig. De zit achter het stuurwiel is bijna perfect, we zouden alleen nog graag willen dat de stoel nog wat lager kon. En ruim dat die Mondeo is! Voorin, maar vooral de achterpassagiers baden in zeeën van ruimte.
Lekker uitdelen
Dat Ford lekker aan het uitdelen is met de Futura-modellen, dat zul je weten. De Mondeo Futura staat bijvoorbeeld op lichtmetalen 16-inchwielen en hij heeft een navigatiesysteem. Er zijn nog meer zaken aan boord waardoor de Mondeo 3.750 euro extra zou moeten kosten ten opzichte van een Mondeo in de Trenduitvoering. Maar de meerprijs voor deze Futura-versie bedraagt slechts 1.750 euro. De bestuurdersstoel van de Mondeo is elektrisch in hoogte verstelbaar en verder beschikt de Ford over cruise control, klimaatregeling en heeft hij behalve zijairbags ook gordijnairbags.
Troeven
Deze Mondeo diesel heeft dus nog heel wat troeven in de hand. Hij mag dan wel niet zo spannend zijn vormgegeven als bijvoorbeeld zijn directe concurrenten de Peugeot 407 en de Volvo S40, het is beslist een dijk van eenauto. De uitstraling is nadrukkelijk no-nonsense, maar de Ford Mondeo is gewoon erg goed. En van de rijeigenschappen van de Mondeo zijn we nog altijd een fan.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Mondeo 2.0 TDCi 130pk Futura |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.545 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 330 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.731 mm / 1.812 mm / 1.429 mm |
Wielbasis | 2.754 mm |
Massa leeg | 1.424 kg |
Laadvermogen | 641 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s (fabrieksopgave: 11,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,4s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 198 g/km |