Ford Kuga 1.6 EcoBoost 2WD Titanium (2013)

Fijne softroader

Ford Kuga 1.6 EcoBoost 2WD Titanium
Van hun terreinkwaliteiten hoeven auto's als de nieuwe Ford Kuga het doorgaans niet te hebben. Zeker niet als je, zoals de meeste kopers, opteert voor alleen voorwielaandrijving. Alle reden dus om eens te onderzoeken waarvoor hij dan wél geschikt is.

We zijn nog geen vijf meter van het asfalt af en de voorwielen beginnen zich al in te graven. Even later staat de nieuwe Ford Kuga hopeloos vast, de voorkant staat tot aan de as in het zand. Dat krijg je, als je zo'n stoer uitziende auto met alleen aandrijfkracht op de voorwielen de wereld in stuurt. Zeker als je die auto ook nog eens met van die lekker ogende platte asfaltbanden uitrust. Nee, voor gebruik naast de gebaande paden is deze auto overduidelijk niet geschikt.
Onder de motorkap zit een 1,6-liter Ecoboost-motor met 150 pk, die best weet te enthousiasmeren. Al vanaf zo'n 1.500 toeren trekt de motor er met plezier aan. Hoewel de prestaties niet enorm zijn, voelt de Ford in het dagelijks gebruik vlotter aan dan de cijfers doen vermoeden. Een gevolg van het breed uitgesmeerde koppel. Mocht je wat harder willen accelereren, dan is het geen straf om de soepel schakelende versnellingspook ter hand te nemen. Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1 op 12. Daarbij merken we wel op dat het verbruik nogal sterk afhangt van de omstandigheden. Zolang je rustig aan doet en het tempo gelijkmatig houdt, kan het zelfs beter dan 1 op 12. Maar veelvuldig optrekken slúrpt benzine.

Praktischer en ruimer

Ford heeft bij de Kuga ingezet op een grotere praktische inzetbaarheid. Ten opzichte van het vorige model is de nieuwe inderdaad ruimer op zowel de achterbank als in de kofferbak, maar het is nog steeds geen ruimtekampioen. Toch is het voor volwassenen goed uit te houden op de achterbank. Grappig is de sensor in de achterbumper die op voetbewegingen reageert. Zwaai met de sleutel op zak onder de bumper door en de klep opent automatisch. Handig is dat je de klep zo ook weer kunt sluiten. Je kunt achterin maximaal 1.653 liter bagage kwijt.
Omdat de Kuga z'n basis deelt met de Focus, is het achter het stuur een feest van herkenning. Ook zien we veel overeenkomsten met het binnenste van de C-Max. Dat betekent dat het geheel rijk oogt – we rijden niet voor niets met de Titanium – maar dat het door de grote hoeveelheid knopjes wel wat onoverzichtelijk overkomt. Een ander kritiekpunt is het (te) kleine scherm voor de navigatie. In een tijd dat het mogelijk is om een scherm ter grootte van zo'n beetje een flatscreen te monteren, staat dit wel een beetje knullig. Wel is er een pluim voor het dikke stuurwiel, de uitstekend zittende stoelen en het gegeven dat alles over voldoende afstand te verstellen is.
Met de Focus als basis kon het niet anders dan dat de Kuga ook een fijn sturende auto is. Zelfs als voorwielaandrijver biedt de auto uitzonderlijk veel grip. Ford heeft bij generatie twee gekozen voor een wat comfortabeler aanpak, maar nog steeds blijft deze auto aan de dynamische kant van het segment. Sturen gaat met weerstand en het zitvlak blijkt veel informatie door te geven over de staat van het wegdek. Dat komt mede door de platte banden. Het comfort lijdt er weinig onder

Oordeel

3 sterren

De Kuga is een fijne softroader met dynamiek. Hij is comfortabeler dan voorheen, maar nog steeds leuk. Soepele motor en fijne zesbak.

Signalement

Merk Ford
Model Kuga 1.6 EcoBoost 150pk 2WD Titanium
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.360

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.597 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.524 mm / 1.838 mm / 1.702 mm
Wielbasis 2.690 mm
Massa leeg 1.480 kg
Laadvermogen 620 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden235/55R17Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,4 s / 6,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,5 s / 11,7 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 154 g/km

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum