Ford Ka+ (2016) - Test

Van Ka naar B

46 reacties

Video
AutoWeek 40 2016

Je leest het in AutoWeek 40 2016

De Ford Ka is een stille dood gestorven en wordt nu opgevolgd door de Ka+. Heeft deze Budget-Ford genoeg in huis om het koperspubliek aan te spreken?

Zoals je wellicht weet, werd de laatste Ka in samenwerking met Fiat gebouwd. Hij was gebaseerd op de 500 en de Panda en werd sinds 2008 in dezelfde fabriek in Polen gebouwd. Tijd voor een vervanger dus, maar het verbond met Fiat is tot een eind gekomen en het is een kostbare exercitie om een kleine auto geheel in eigen beheer te ontwikkelen. De concurrentie doet dat immers ook niet. Denk aan de Smart/Twingo, de Up/Mii/Citigo en de Picanto/i10. Ford heeft vooralsnog geen partner, stapt daarom uit het A-segment en heeft nu voor de prijsbewuste koper een iets grotere Ka in de aanbieding.

Fonkelnieuw is de Ka+ trouwens niet. Al in 2013 zagen we de eerste foto's en het jaar daarop was hij te koop in onder meer Brazilië, waar hij ook wordt gebouwd, net als in India. De Brazilianen krijgen als basismotor de 1.0 driecilinder met 85 pk en kunnen ook voor een sedan kiezen, die daar Ka+ heet. Voor de Nederlandse markt is er qua motoren niet veel keuze: een 1.2 viercilinder met 70 of 85 pk. Die laatste versie stoot iets minder CO2 uit en dat drukt het bpm-tarief. Met zijn lengte van 3,93 meter is de Ka+ maar 4 cm korter dan een Fiesta en hij is een paar centimeter hoger. Ford belooft een opmerkelijk ruim interieur, met plek voor vijf volwassen en waarin een bestuurder van twee meter 'achter zichzelf' kan zitten. Dat gaan we uitproberen!

FORD DNA

Waar we vooral benieuwd naar zijn, is het stuur- en rijgedrag. Op dat vlak stelt Ford namelijk nooit teleur. Er is aardig wat werk gemaakt om de low budget-Ford aan te passen voor de Europese markt. Denk aan andere veren en dempers, het voorste subframe van de Fiesta, een andere type stuurinrichting, aangepaste achterwielophanging en een 10 mm lagere rijhoogte. De eerste indruk: hij mag dan iets minder verfijnd sturen dan een Fiesta, tegenvallen doet het zeker niet. De besturing is licht, maar wel direct en de wegligging is prima, net als het veercomfort. De koets helt niet veel over in bochten en oneffenheden in het wegdek worden keurig gefilterd. Daar komt bij dat je goed zit achter het stuur, dat overigens alleen in hoogte verstelbaar is. Alles bij elkaar is hij wat minder scherp dan een Fiesta of Focus, maar voor de doelgroep die Ford voor ogen heeft, rijdt de Ka+ bovengemiddeld goed.

Over de motor zijn we niet zo enthousiast, er zit totaal geen fut in. De viercilinder komt erg langzaam op toeren en in de Beierse heuvels rond München, moesten we regelmatig terug van vijf naar vier voor een vrij onbeduidende helling. En dan nog daalde de snelheid soms, terwijl het gaspedaal tegen het schutbord zat. We verwachten geen sportwagenprestaties, verre van dat, maar het is lang geleden dat we zo'n lome motor onderhanden hadden. Dat doet behoorlijk afbreuk aan het rijplezier en is ronduit hinderlijk als je moet invoegen of inhalen. En dan te bedenken dat de versie die naar Nederland komt een nog langere eindoverbrenging heeft … Een grote drinker is het niet, als we de boordcomputer mogen geloven: aan het einde van de testrit stond deze op 5,6 l/100 km, een nette score. Dat is inclusief een stukje 160 km/h op de autobahn.

NIET GLIMMENDE KUNSTSTOFSOORT

Wat tijdens het rijden ook in positieve zin opvalt: de stilte aan boord. De motor mag dan bij 100 km/h bijna 2.800 toeren draaien, je hoort hem nauwelijks. Zelfs bij 150 km/h blijft het stil, ook wat betreft wind- en bandengeluid. Ford claimt dan ook veel werk te hebben gemaakt van de geluidsisolatie en de motorophanging. Dat lijkt ons niet overdreven. En hoe zit het met die ruimte? Wel, als bestuurder van 1,91 meter kan ik inderdaad ook achterin nog redelijk goed zitten. Met drie naast elkaar lijkt het mij wel wat benauwd worden trouwens. De kofferbak meet 270 liter, ook dat is weer heel netjes. Uiteraard is er voor het dashboard en de rest van het interieur geen gebruik van zacht materiaal, maar volgens een medewerker van Ford is er wel lang naar een niet glimmende kunststofsoort gezocht. Resultaat: het oogt goed, maar is inderdaad wel hard. De budgetkoper ligt er niet zo wakker van, lijkt ons. Is dit een budgetauto dan? In het B-segment in ieder geval wel, daar zit hij prijstechnisch aan de onderkant. De instapversie met 70 pk kost net geen 13 mille, maar die kun je links laten liggen, aangezien er geen enkele optie te bestellen is. Dus wordt het de Ka+ met 85 pk, die voor € 14.295 in de prijslijst staat. Naast die 15 pk extra krijg je nog airco en een radio met Bluetooth en Sync-functie. Bestel je dan nog metallic lak, dan passeer je al snel de 15 mille. Wil je ook nog automatische klimaatregeling, cruise ontrol en
lichtmetalen wielen, dan gaat de prijs over de € 16.000. Dan komt er al een vijfdeurs
Fiesta in beeld, maar ook auto's als de Dacia Sandero, de Hyundai i20, de Renault Clio, Skoda Fabia en Suzuki Baleno.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Ford Ka+
Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum