Ford Ka 1.3i (1997)

100% Karakter

Ford Ka
Ford vindt 'gewoon' niet 'gek genoeg' meer. Nieuwe Fords moeten nu een aansprekend uiterlijk hebben. Dat geldt zeker voor de Ka, een superopvallend wagentje met bescheiden afmetingen en een bescheiden prijs.

Nog maar enkele jaren geleden maakte Ford heel gewone auto's voor de heel gewone man. Daar is niets mis mee, en je kunt er als automobielfabrikant veel succes mee hebben. Maar karakteristiek, nou nee. Ineens sloeg het merk op ontwerpgebied een heel andere weg in. Tot ieders verbazing onderging de Scorpio een facelift waarbij het front werd getooid met kanjers van koplampen en een enorme ovale grille. Dat voor Ford 'gewoon' niet 'gek genoeg' meer was, bleek opnieuw toen de jongste versie van de Fiesta, met z'n eigenzinnige snuit, verscheen. En nog eens toen de tweede generatie Mondeo met ovale grille en zeer opvallende, grote koplampen, werd gelanceerd. Nog bonter maakte Ford het met de allerjongste telg, de Ka; een bolrond karretje, kleiner dan de Fiesta, dat in de ook al eigenzinnige Renault Twingo, een van z'n belangrijkste concurrenten vindt. Behalve door z'n bolle vormen valt de Ka op door een combinatie van ronde hoeken en rechte lijnen - 'New Edge' genoemd - en door grote, in het koetswerk geïntegreerde kunststof bumpers.
Ford heeft de Ka in korte tijd op de wielen kunnen zetten door gebruik te maken van dezelfde bodemgroep waarop de Fiesta staat. Het Kaatje heeft echter een bijzonder korte overhang voor en achter en daardoor is hij beduidend korter. Wat heet: het verschil in lengte tussen de Ka en de Fiesta bedraagt maar liefst 21 centimeter.
Heeft de Ka al een opvallende koets, het interieur is zo mogelijk nog opvallender. Het sterk asymetrische dashboard heeft 'organische' vormen en het instrumentenpaneel loopt vloeiend over in de midden-console. Een bijzonder detail is het draaibare opbergvak dat rechts wordt gemonteerd wanneer - als extra - een tweede airbag is besteld. Het heeft een vlakke kant die als tafeltje kan worden gebruikt en een bolle kant met daaronder een opbergruimte, plus nog een apart vak voor cassettebandjes.

Krap achterin
Ford heeft niet geprobeerd van de Ka een kleine auto met een zo groot mogelijke binnenruimte te maken. De mensen voorin hebben voldoende plaats, al moeten ze genoegen nemen met stoeltjes met korte zittingen. Maar achterin gaat het er krap aan toe. De schuin aflopende achterkant beperkt de hoofdruimte en de beenruimte houdt allerminst over. Ook de bagageruimte heeft bescheiden afmetingen. H-e bescheiden hangt af van de stand van de rugleuning van de achterbank. Die leuning kan namelijk een stukje versteld worden en omdat hij uit twee - gelijke - delen bestaat, kan een deel wat verder naar voren dan het andere gezet worden. De delen zijn trouwens ook omklapbaar.
Om de zaak simpel en betaalbaar te houden, kent de Ka een uiterst overzichtelijk 'motorengamma', bestaande uit één 1299 cc krachtbron. Hij draagt de 'nieuwe' naam Endura E, maar in feite is het een bedaagd machientje met één centrale nokkenas. Aan de 60 pk die het produceert heeft de kleine Ka echter genoeg. Hij kan er een top van 155 mee bereiken en in minder dan veertien seconden van nul naar honderd optrekken. Voor een sprintje van 80-120 heeft hij in 'vier' nog geen dertien seconden nodig.
De Ka heeft niet alleen dezelfde bodemgroep als de Fiesta, maar ook hetzelfde onderstel. Daarmee is hij goed bedeeld, want het bezorgt hem een lekker stevige en stabiele, haast sportieve wegligging. Samen met de probleemloos en trefzeker schakelende bak, de prettig directe besturing en het verrassend pittige motortje resulteert dat in een levendig gedrag. Toch hebben we op het rijgedrag wel wat aan te merken, want als het in een bocht wat harder gaat, treedt onderstuur al snel op.
Bij de bescheiden prijs van de Ka, zo'n 22 mille, past ook een bescheiden uitrustingsniveau. Toch is een airbagstuur wel standaard, en zelfs een in de middenconsole geïntegreerde radio/cassettespeler. Voor wie wat meer kan en wil uitgeven, heeft Ford extra's in de aanbieding als een tweede airbag plus hoofdsteunen achter, stuurbekrachtiging, startblokkering en centrale portiervergendeling plus elektrisch bedienbare ramen voor. Die opties zullen ongetwijfeld aftrek vinden, want mensen die klein willen rijden hoeven lang niet altijd op de kleintjes te letten.

Signalement

Merk Ford
Model Ka 1.3i
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 10.344

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.299 cc
Maximaal vermogen 44 kW / 60 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 105 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.620 mm / 1.631 mm / 1.368 mm
Wielbasis 2.446 mm
Massa leeg 865 kg
Laadvermogen 400 kg
Banden165/65R13Prijzen
Topsnelheid 155 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 15,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,8 s / 18,2 s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 163 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum