Ford Ka 1.3 Champion (2006)
Ka-rakterbakkie
In het interieur van de Ford Ka 1.3 Champion zien we veel kaal plaatwerk; waar gewoonlijk kunststof voor afdekking zorgt, blinkt het staal je tegemoet. Het oogt nogal minimalistisch. Dat geldt trouwens ook voor de cockpit: een brandstof-
en een snelheidsmeter, da's alles. Waar een toerenteller zou kunnen zitten, worden we eraan herinnerd in een Ka te rijden. Niet dat je een toerenteller in zo'n autootje nodig hebt, maar het vult 't instrumentarium zo aardig op. De vormgeving
van het dashboard is wel origineel. Maar de voorruit staat vlak voor je neus en je zit intiem dicht bij je voorpassagier.
Verdienstelijk
De Ka lust elke 14,4 kilometer een liter van het kostbare natje uit de pomp. De vierpitter in de Ford Ka telt maar twee kleppen per cilinder. De prestaties van de Ka zijn niettemin best verdienstelijk. De sprint van 0-100 km/h legt de Ford af in 14 tellen precies. Maar bochtenwerk, daar houdt de Ford Ka van! De Ka voelt strak aan en laat nog met zich gooien en smijten ook. Het lekker dikke stuur draait wat zwaar en houdt je goed op de hoogte van het wel en wee van de voorwielen. De Ka stuurt bovendien lekker direct en heeft niet zo snel last van onderstuur. Overigens moet je wel een fan zijn van een stevige onderstel, da's de tol die je betaalt voor het sportieve weggedrag. Dat de Ka een dynamisch stadsrakkertje is dat nog veel meer in z'n mars heeft, blijkt wel uit de Sportka, een extra sportieve versie met een 95 pk sterke 1,6-liter-motor. Maar ook deze normale Ka rijdt lekker sportief. Jammer alleen dat het stuur zo laag staat, bovendien bederft de geringe hoofdruimte voor lange personen het rijplezier. De bediening van de vijfbak gaat vrij zwaar, maar wel zeer precies. Geinig is de geïntegreerde radio in de Ka, hij gaat helemaal op in het dashboard doordat hij dezelfde bedieningsknoppen heeft als diverse andere functies. Achterin is het qua hoofdruimte behelpen in de Ka. Daardoor valt hij af voor wie op zoek is naar 'n gezinsauto.
Kenmerkend
Een Ford Ka Champion is helaas niet voorzien van in kleur meegespoten bumpers, dat geeft het Kaatje meer smoel. Nu zie je grote kunststofvlakken, al zijn die in de zijkant doorlopende bumpers wel weer kenmerkend voor de kleine Ford. Stuurbekrachtiging is standaard, verder zijn er maar weinig zaken die opvallen, behalve de radio natuurlijk.
De Ka levert een knappe prestatie voor een negen jaar oud model: de Ford rijdt nog steeds verrassend goed, hij biedt erg veel rijplezier, mits je niet al te lang bent. En ook qua vormgeving is 'ie up-to-date. En dat voor een ontwerp dat destijds vooral bedoeld was om het publiek op te warmen voor Fords New Edge-design. Uiteindelijk houdt de Ka het 't nog het langst uit van alle modellen die volgden. Destijds liet ontwerper Fritz Mayhew zich inspireren door een flesje water van het merk Evian, dat ook zulke grappige bolvormen heeft.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Ka 1.3 Champion |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 7.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.299 cc |
Maximaal vermogen | 44 kW / 60 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 99 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.620 mm / 1.639 mm / 1.385 mm |
Wielbasis | 2.446 mm |
Massa leeg | 865 kg |
Laadvermogen | 400 kg |
Banden | 165/65R13Prijzen |
Topsnelheid | 154 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,0 s (fabrieksopgave: 15,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,4 s / 9,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,4 s / 18,8 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 140 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.